حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم از دغدغه های آموزش عالی است

قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود در دانشگاه بدون توجه به سلایق سیاسی یکی از سیاست های وزارت علوم در دوره کنونی بوده‌ و در نتیجه محیط دانشگاه بستری آرام برای فعالیت‌های علمی بوده و در عین حال به دور از منازعات سیاسی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالرضا باقری، پیش از ظهر امروز - ۱۹ خردادماه - در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه صنعتی اصفهان اظهار کرد: مدیریت بر آمورش عالی به اعتقاد من که سال‌های زیادی در این عرصه خدمت کردم، به دلیل نقش و ماموریت دانشگاه در جامعه و اهمیت آن در سرنوشت کشور، سخت ترین و پیچیده ترین مدیریت نسبت به سایر سازمان‌ها است.

وی افزود: البته همه سازمان ها به فراخور نقش و مسئولیتی که در جامعه دارند حائز اهمیت است اما دانشگاه یک نهاد اثر گذار در سطح ملی است. دانشگاه در محدوده مرزهای جغرافیایی یک استان نمی‌گنجد بلکه رسالت‌های بین المللی نیز دارد و این یکی از دلایلی است که مدیریت بر دانشگاه را پیچیده می‌کند.

قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه اعضای هیئت علمی سرمایه‌های اجتماعی کشور هستند که هر کدام به فراخور موقعیت می‌توانند رییس دانشگاه باشند، گفت: مدیریت بر آموزش عالی، مدیریت بر نخبگان، مدیریت بر جوانان به عنوان اقشار آینده ساز جامعه که هر کدام می‌توانند منشا تحول، اثر و دارای نقد و نظر باشند و در کنار آن نیز مدیریت بر کارکنان است که مدیریت بر دانشگاه را به عنوان یک سازمان مهم و اثر گذار، دارای اهمیت کرده و نقش فردی که این مسئولیت را بر عهده دارد را برجسته تر می‌کند.

باقری افزود: دکتر مدرس هاشمی به گونه ای عمل کرده است که موجبات خوشنودی استادان، دانشجویان و کارکنان این دانشگاه شده است، در مدیریت آموزش عالی، از شهریور ماه سال گذشته تا کنون پافشاری زیادی داشتیم که همچنان از توان و تجربه ایشان برخوردار باشیم اما ایشان به دلیل مسائل خانوادگی از ادامه این مسئولیت استعفا دادند.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک مدیر موفق، گفت: اعتماد به نفس بالا برای حل معضلات، نگرش مثبت به مسائل، برخورداری از هوش و ذکاوت بالا، سلامت نفس، انعطاف پذیری در مواجهه با مشکلات و مسائل، رعایت احترام به دیگران، گذشت از منافع شخصی، ویژگی‌های شخصیت فردی رییس دانشگاه است که بسیار حائز اهمیت است.

قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری، گفت: مدیر دانشگاه باید برای همه فکر کند و نسبت به سرنوشت همه اعضای دانشگاه حساس باشد و زمان خود را برای توسعه دانشگاه صرف کند، برگزاری جلسات هیئت رییسه این دانشگاه در ساعات بعد از ظهر تا پاسی از شب، نشان دهنده اهتمام جدی مدیریت دانشگاه برای ارتقا و توسعه است.

باقری با بیان اینکه فکر کردن به جای شتاب زده عمل کردن موضوع مهمی است که در مدیریت دانشگاه باید مورد توجه قرار بگیرد، افزود: مدیران دانشگاه‌ها باید به جای شتاب‌زده عمل کردن، فکر کنند و با تهیه برنامه بر اساس آن عمل کنند، برنامه راهبردی دانشگاه صنعتی اصفهان، که حاصل خرد جمعی استادان این دانشگاه است، به عنوان یک سند در اختیار مدیر بعدی قرار می‌گیرد و دانشگاه را در مسیر درست هدایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیران دانشگاه باید دانش مدیریت لازم، از جمله توانایی برنامه ریزی، ساماندهی، ضابطه مند کردن فعالیت ها و مدیریت هوشمندانه برای استفاده از ظرفیت های موجود را داشته باشند، گفت: داشتن تفکر راهبردی، برخورداری از تفکر خلاق سیستمی، مدیریت بهینه منابع به خصوص در شرایطی که با منابع محدودی روبه رو هستیم تا بدانیم این منابع محدود را در کجا هزینه کنیم که بیشتر بازدهی را داشته باشد، مدیریت زمان و نظارت و ارزیابی مستمر فعالیت‌ها نیز از جمله ویژگی‌های یک مدیر موفق دانشگاه است.

قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ویژگی بعدی که مدیر دانشگاه باید داشته باشد شایستگی رهبری است، افزود: قدر تاثیر و نفوذ، جسارت در تغییر و تحول در دانشگاه، اهل مشورت بودن، قدرت تیم سازی و کادر پروری در دانشگاه، ایجاد فضای نقد و گفت‌وگو، برخورداری از جاذبه شخصیتی عمیق و آینده نگری برای دانشگاه نیز از ویژگی‌های یک مدیر موفق است.

باقری افزود: دانشگاه محل نقد نظر و گفت‌وگو است و در عین حال باید به دور از منازعات سیاسی و درزگیری هایی باشد که همواره در گذشته در دانشگاه وجود داشته و این مورد در مدیریت دانشگاه نیز حائز اهمیت است.

قائم مقام وزیر علوم تحقیقات و فناوری اضافه کرد: مدرس هاشمی یکی از بهترین روسای دانشگاه‌های کشور در چند سال اخیر بوده‌است و امروز رضایت دانشگاهیان صنعتی اصفهان نشان دهنده این ویژگی‌ است.

وی گفت: یکی از دغدغه های مهم ما در آموزش عالی حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و کارآفرین است، امیدواریم دانشگاه صنعتی اصفهان که امروز یکی از بهترین دانشگاه های کشور است که نه تنها در سطح ملی بلکه در حوزه بین المللی اثر گذار است به توفیقات بیشتری دست یابد.

کد خبر 378606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.