دانشگاه ها بدون ارتباطات بین المللی امکان رشد نخواهند داشت

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: از مسئولان وزارت علوم خواستارم دانشگاه‌های مکتب ساز هویت دار و بزرگی مانند صنعتی اصفهان که در خارج از اصفهان با کمترین امکانات به بیشترین دستاوردها و افتخارات نائل شده‌اند را بیش از پیش حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سید محمود مدرس هاشمی، امروز یکشنبه – ۱۹ خرداد ماه – در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه توضیحاتی درباره اهم رویکردها نتایج و دستاوردهای دوره مدیریت خود، اظهار کرد: از آنجا که برنامه محوری اساس فعالیت اینجانب بوده است تدوین و تصویب طرح تحول راهبردی دانشگاه یکی از مهم ترین اتفاقات این دوره می‌دانم که اکنون چراغ راه آینده دانشگاه و مطالبه دانشگاهیان است اجرای این طرح با تشکیل هفت کمیته اجرایی در حال انجام است.

 رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در زمینه جلب مشارکت عمومی و استفاده از خرد جمعی، تشکیل شوراهای صنفی کارکنان، دانشجویان و دیگر نهادهای مردمی، برگزاری جلسات مستمر گفت‌ و گو با دانشگاهیان، انتخاب روسای دانشکده‌ها و گروه‌ها با مشارکت اعضا هیئت علمی و حتی انتخاب رییس دانشگاه با تکیه بر مشارکت عمومی بخشی از دستاوردهای نهادینه شده این دوره مدیریت بوده است.

مدرس هاشمی افزود: در خصوص ارتباط موثر با نهادهای خارج از دانشگاه امروز جایگاه دانشگاه در وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری و سایر نهادهای ملی جایگاهی شاسته بوده و ارتباط دانشگاه با نهادهای استانی در امور مختلف و نیز با سازمان‌های دیگر به‌ویژه در حوزه طرح‌های کاربردی به نحو مطلوب سامان یافته‌است.

وی اضافه کرد: تشکیل اجلاس روسای دانشگاه‌های سطح یک کشور به ابتکار دانشگاه صنعتی اصفهان، تشکیل دو پژوهشکده با همکاری صنعت، ارتباط موثر با رسانه‌ها و برگزاری برنامه های موفق فرهنگی تنها بخشی از دستاوردهای این عرصه است.

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: ارتقا کیفیت آموزش همواره یکی از دغددغه های مسئولان این دانشگاه بوده است، در این راستا تشکیل مدیریت برنامه‌ریزی و ارتقا کیفیت آموزشی، به روز رسانی رشته‌ها، راه‌اندازی رشته‌های جدید به صورت هدفمند بدون اضافه کردن ساختار جدید دانشکده یا پژوهشکده، طراحی و اجرای طرح توانمند سازی و مهارت افزایی دانشجویان، حمایت بیشتر از پایان نامه ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی از جمله فعالیت‌های این حوزه به شمار می‌رود.

مدرس هاشمی با بیان اینکه افزایش کمی و کیفی دستاوردهای پژوهشی در حوزه پیش برد مرزهای دانش از افتخارات این دانشگاه بوده‌است، افزود: گرچه این موضوع تابعی از دیگر سیاست‌ها و اقدامات دانشگاه مانند داشتن تشریفات به روز، بودجه پژوهشی مناسب، جذب نیروی انسانی نخبه و نیروهای پسا دکتری و تیز آیین نامه‌های مناسب در حوزه پژوهشی است، اما تعداد مقالات دانشگاه از ۹۵۰ مقاله در سال ۲۰۱۲ به بیش از هزار و ۶۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۸ افزایش یافته‌است و شاخص کیفیت مقالات از ۹۱ به ۱۲۰ ارتقا یافته است. خوشبختانه کمیته علم سنجی و رتبه بندی نیز در دانشگاه تشکیل و مرتبا این موضوع را رصد می‌کند.  

وی اضافه کرد: به روز نمودن تجهیزات آموزشی و پژوهشی و ارتقا زیر ساخت‌های آن یکی از اولویت‌های ما بوده‌است، گرچه دانشگاه در این زمینه با مشکلات جدی رو به رو است، در این دوره تلاش شد با اختصاص مبالغی در هر سال که جمعا ۲۳ میلیارد تومان بوده‌است بخشی از نیازهای ضروری تجهیزاتی دانشکده‌ها تامین شود.

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: همچینن فعالیت‌های اساسی برای افزایش پهنای باند دانشگاه، به روز نمودن سرورها و سامانه‌های فناوری اطلاعات نیز در این راستا صورت گرفته است.

مدرس هاشمی افزود: ایفای نقش دانشگاه در حوزه اقتصاد دانش بنیان امروزه یکی از رسالت‌های مهم به شمار می‌رود که در این دوره علاوه‌بر  گسترش فعالیت‌های ارتباط با صنعت و افزایش تعداد قراردادهای سالیانه، انجام طرح های بزرگ و هدفمند در حوزه های کاربردی همچون آب، محیط زیست، نفت و نظایر آن به طور جدی دنبال شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این برای تکمیل زنجیره ایده تا بازار با راه‌اندازی مرکز نوآوری در دانشگاه و تثبیت مرکز رشد و پارک دانشگاه در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان گام های ارزنده ای در این زمینه برداشته شد.

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: از آنجا که معتقدیم امروزه دانشگاه های پیشرو  و برتر بدون ارتباطات مناسب بین المللی امکان رشد و توسعه نخواهند داشت، این موضوع با جدیت در دستور کار قرار گرفته و حاصل آن افزایش چند برابری حضور اساتید و دانشمندان خارجی، افزایش چشمگیر عزیمت اعضای هیئت علمی به سایر کشورها برای فرصت‌های مطالعاتی، افزایش پذیرش دانشجوی خارجی، ارتباط موثر با سازمان‌های برجسته بین المللی و به ویژه ارتباط استراتژیک با کشور سوییس و دانشگاه‌های برجسته آن بوده‌است. 

مدرس هاشمی افزود: حاصل این تلاش ها انتخاب دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر در حوزه روابط بین الملل در سال های اخیر است.

 وی اضافه کرد: یکی از مبانی آرامش خاطر و تکریم دانشگاهیان شئونات شغلی و رفاهی آنها است، بنابراین تمام تلاش ما در این دوره برای رفع مشکلات مربوط به شئون استخدامی و ارتقا اعضا هیئت علمی صورت گرفته و در این زمینه رضایتمندی خوبی حاصل شده‌است.

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اجرای آیین نامه استخدامی اعضای غیر هیئت علمی و استفاده حداکثری از ظرفیت های این آیین نامه برای کارکنان دانشگاه منجر به رفع مشکلات اولیه این حوزه شد. به رغم تلاش دانشگاه در زمینه های ذکر شده و نیز ارتقاء سطح امور رفاهی کارکنان همچنان در این حوزه کمبودهایی وجود دارد.

مدرس هاشمی افزود: در حوزه دانشجویی یکی از اهداف مهم این دوره ایجاد فضای آزاد برای ارائه نظرات و تضارب آرا بود به دور از افراط، تفریط، تنگ نظری و جناح بندی این فضا در دانشگاه نهادینه شده و حاصل آن افزایش تعداد تشکل‌های دانشجویی، افزایش چشمگیر تعداد برنامه‌های فرهنگی و مخاطبان آنها بوده است. 

وی اضافه کرد: علاوه بر این توجه به قانون، اخلاق و رعایت شئونات دانشگاه در ابعاد مختلف و نیز داشتن نگاه فرهنگی در همه فعالیت‌های دانشگاه مورد تاکید بوده‌است.

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: افزایش سطح رفاه دانشجویی و انگیزه و نشاط دانشجویان نیز مورد توجه بوده‌است که با فعالیت‌های عمرانی و تامین تجهیزات و ساختارها در بخش هایی مانند تربیت بدنی و دیگر مراکز دانشجویی از یک طرف و فعالیت‌های فرهنگی و مشاوره‌ای صورت گرفته از سوی دیگر، به این حوزه نیز پرداخته شده‌است.

مدرس هاشمی افزود: در زمینه‌های عمرانی، هدف آن بود که متناسب با دیگر مولفه‌های توسعه، به این موضوع نیز پرداخته شود، با اختصاص هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان، تکمیل پروژه‌های قبلی، تعمیرات اساسی در خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها و طرح های جدید فعالیت‌هایی بود که در این بخش انجام شد. در زمینه تعمیرات اساسی همچنان دانشگاه نیازمند اعتبارات بیشتری است. 

وی اضافه کرد: برای استفاده موثر از ظرفیت‌های مردمی و خیرین، بنیاد دانشگاه تاسیس شد که امیدوارم در آینده بیش از پیش شاهد فعالیت و رشد آن باشیم در همین مدت نیز ساخت یک مجموعه خوابگاهی و نیز اهدا یک قطعه زمین به دانشگاه، از نتایج همراهی خیرین با دانشگاه بوده‌است.

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان  گفت: توجه به موضوع مدیریت سبز نیز از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در این سال‌ها بوده‌است که علاوه بر تمهید راه‌های مناسب تهیه آب برای بیش از ۳۵۰ هکتار فضای سبز دانشگاه، فعالیت‌های موثری در خصوص ‌منظر پردازی خشک و حذف چمن، صرفه جویی در انرژی استفاده از انرژی خورشیدی و مانند آن انجام گرفته که منجر به انتخاب دانشگاه به عنوان دانشگاه برتر در زمینه مدیریت سبز در سال‌های اخیر شده است.

مدرس هاشمی افزود: به منظور رفع مشکلات حقوقی دانشگاه به ویژه در زمینه اراضی وسیع دو هزار و ۳۰۰ هکتاری آن، مدیریت حقوقی دانشگاه تشکیل شده است و بخش زیادی از مشکلات مذکور با شهرداری‌ها و افراد حقیقی و حقوقی حل شده و یا در حال رفع شدن است.

رییس سابق دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه یکی از مهم ترین ویژگی های این دوره انسجام مدیریتی شایسته بین حوزه‌های مختلف بوده‌است، گفت: از همراهی ها، تلاش ها و حمایت های بی دریغ همه دانشگاهیان که حتی در حمایت از استمرار این مدیریت در روزهای اخیر نیز مرا شرمنده کردند تشکر می‌کنم و از دکتر ابطحی نیز تشکر می‌کنم که عهده دار این مسئولیت شدند و قطعا با استمرار با قوت رویکردهای دانشگاهیان توسط ایشان تحقق اهداف مندرج در طرح تحول راهبردی دانشگاه سریعتر و مطمئن تر صورت می‌گیرد. 

مدرس هاشمی افزود: از مسئولان استان اصفهان نیز تقاضا می‌کنم دانشگاه های بزرگ را مانند دیگر  دستگاه های اجرایی تلقی نکنند که اینجا خالق فکر، دانش، اندیشه و ارزش است و اگر دانشگاه‌ را درست حمایت کنیم میوه‌های شیرین آن را در دیگر بخش‌های جامعه خواهیم دید. 

کد خبر 378600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.