بازتاب تحولات منطقه در رسانه‌های جهان

کشورهای خاورمیانه، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند واز مهمترین آن‌ها می‌توان به برنامه پنتاگون برای حذف ترکیه از پروژه اف ۳،حضور وزیر امور خارجه آلمان در تهران برای تضمین اینستکس ،شروط رژیم صهیونیستی برای مذاکره درباره ترسیم مرزها با لبنان و رقابت امارات و عربستان برای روابط با اسرائیل اشاره کرد.

به گزارش ایمنا، رسانه‌های آلمان امروز با اشاره به سفر وزیر امور خارجه این کشور به منطقه و تهران به اهداف سفر «هایکو ماس» پرداختند و این سفر را  تضمین‌ دادن به طرف ایرانی در خصوص کانال مالی «اینستکس» معرفی کردند.

روزنامه محافظه کار «دی ولت» چاپ آلمان به بررسی اهداف این سفر پرداخت و در انتها مدعی شد: طرحی که قرار است هایکوماس به ایران پیشنهاد دهد، شامل حفظ آرامش، خویشتن‌داری و حفظ توافق برجام از سوی تهران است.

رادیو دویچه وله آلمان با اشاره به سفر ماس به تهران تاکید کرد که وزیر امورخارجه آلمان در این سفر تضمین‌هایی درخصوص حمایت از مکانیزم تبادل تجاری بین تهران و اتحادیه اروپا به طرف ایرانی خواهد داد. این رسانه وابسته به دولت آلمان افزود: که این بخش از طرح آلمان بی‌شک خشم آمریکا را در پی خواهد داشت و دولت‌های آلمان، انگلیس و فرانسه می‌خواهند با اعطای تضمین‌هایی به ایران، این کشور را تشویق به ماندن در برجام کنند.

رفاقت یا رقابت؟ 

روزنامه مستقل معاریو در پایگاه اطلاع رسانی خود (معاریو آنلاین) خبر از گسترش روابط رژیم صهیونیستی و امارات در راستای منافع مشترک دو جانبه داد و با استناد بر روزنامه نیویورک تایمز مدعی شد محمد بن زاید تلاش دارد با این کار خود گوی سبقت را از محمد بن سلمان ولیعهد عربستان برباید.

به گفته این رسانه، شیخ نشین ابوظبی تلاش می کند تا به شکلی جداگانه و مستقل از بقیه شیخ نشین های امارات متحده عربی روابط خود را با رژیم صهیونیستی گسترش دهد.  محور اصلی این همکاری، دشمنی با جمهوری اسلامی ایران در کنار نگرانی از قدرت گرفتن اخوان المسلمین است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است دو طرف قراردادهای تسلیحاتی مختلفی با یکدیگر امضا کرده‌اند که در قالب آن رژیم صهیونیستی سلاح و ابزار جاسوسی مختلفی را به این شیخ نشین فروخته است، ولی به دلیل آنکه این قرارداد با کشوری عربی که رابطه ای با اسرائیل ندارد به امضا رسیده ترجیح داده شد به شکلی محرمانه یا تحت عناوین قرارداد با کشوری ثالث به انجام برسد.

بر اساس این اطلاعات، دونالد ترامپ هم در تقویت این روابط سهیم بوده و به رژیم صهیونیستی اجازه داد فناوری نظامی متکی بر فناوری آمریکایی را به ابوظبی بفرشد. در رابطه با پیشینه این روابط هم تاکید شده است که این روابط به شکل پنهانی تقریباً از یک دهه پیش آغاز شده است، اما با حضور پر رنگ "ماتی کوخافی" در فعالیت های تجاری در این شیخ نشین، این روابط به تدریج جنبه علنی به خود گرفت به نحوی که این شخصیت اسرائیلی موفق شد رهبران ابوظبی را مجاب کند از سامانه‌های پدافندی اسرائیلی برای حفاظت از میادین نفتی خود استفاده کند.

این ارتباط و همکاری ابتدا در سنگاپور کلید خورد و بعد از آن گسترش قابل توجهی پیدا کرد، با این حال پروازهای صورت گرفته تا به امروز اکثراً از طریق قبرس انجام شده و هواپیما در مسیر خود بین رژیم صهیونیستی و ابوظبی در قبرس هم توقف می کند. یکی دیگر از حلقه های همکاری بین دو طرف، حضور جنگنده های اماراتی در مصر برای انجام عملیات در حریم هوایی لیبی است که منجر به برقراری ارتباط بین دو طرف شده است. به اعتقاد نویسنده این مطلب بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم هم به شدت از اینکه اسرائیل موفق شد روابط مثمر ثمری را با ائتلاف سنی ایجاد کند به خود می بالد.

با این حال این روزنامه خبر می دهد محوری ترین همکاری‌ها در بعد اطلاعاتی و تسلیحاتی است که در اتاق های دربسته انجام شده و تنها زمانی علنی می شود که اطلاعات مربوط به آن به رسانه های بین المللی می رسد.

معاریو بر این باور است گرچه رسانه ها از همکاری اطلاعاتی و نظامی به عنوان محوری ترین مسائل همکاری سخن می گویند، اما نتانیاهو و اسرائیل دستاورد بسیار بزرگتری هم کسب کرده است که در رویگردانی این کشورها از مسئله فلسطین نمود پیدا می کند، امری که به معنای دادن چراغ سبز به اسرائیل برای انجام اقدامات دلخواه خود علیه فلسطینیان است.

شروط رژیم صهیونیستی برای مذاکره درباره ترسیم مرزها با لبنان

رسانه‌های مختلف طی هفته‌های گذشته از موافقت رژیم صهیونیستی برای آغاز مذاکرات جهت ترسیم مرزهای مورد اختلاف با لبنان خبر دادند.

در تازه‌تارین خبرها، کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از یک منبع عالی رتبه گزارش داد، رژیم صهیونیستی چندین شرط برای مذاکره در این باره گذاشته که عبارتند از: مذاکرات تنها با میانجی‌گری آمریکا، تنها درباره مرزهای دریایی صحبت شود و به دیگر مسائل مورد اختلاف مانند مرزهای زمینی در «مزارع شبعا» پرداخته نشود.

این در حالی است که لبنان شرط گذاشته مذاکرات مذکور با نظارت سازمان ملل باشد و شامل ترسیم مرزهای دریایی و زمینی نیز شود. کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه به نقل از «یووال اشتاینیتز» وزیر انرژی رژیم صهیونیستی گزارش داد: لبنان و رژیم صهیونیستی بر هیچ موضوعی جز آغاز مذاکرات متفق نیستند و مابقی مسائل به مذاکرات واگذار شده است. وزیر انژری رژیم صهیونیستی این موضوع را که تل‌آویو با شروط لبنان در این باره موافقت کرده، تکذیب کرد.

براساس این گزارش، کل مساحت نفتی آب‌های منطقه‌ای لبنان حدود ۲۲ هزار کیلومتر مربع است و مساحتی که با رژیم صهیونیستی بر سر آن منازعه وجود دارد، به ۸۵۴ کیلومتر مربع می‌رسد. لبنان پیشتر پیشنهاد «فردریک هوک» میانجی آمریکایی برای ترسیم مرزها میان لبنان و رژیم صهیونیستی را رد کرده است. هوک گفته بود اسرائیل از ۶۰ درصد منطقه مورد منازعه صرف‌نظر کند و باقیمانده که حدود ۳۱۰ کیلومتر مربع است، بدون سرمایه‌گذاری بماند یا اینکه راه‌اندازی آن به سازمان ملل سپرده و درآمد آن در صندوقی ویژه ریخته تا منازعه حل شود.

اما پارلمان لبنان به طرف آمریکایی اعلام کرده که اساس این بحث، ترسیم مرز دریایی است که از نقطه «الناقوره» آغاز می‌شود، چون این نقطه مرزی در بسیاری از امور تعیین‌کننده است. بیروت اعلام کرده بلوک نفتی شماره ۹ در منطقه اقتصادی لبنان قرار دارد و از هیچ بخشی از آن صرف‌نظر نمی‌کند.

لبنان قصد حفاری در دو بلوک چهار و نُه را دارد و احتمالاً کار در بلوک چهار در نیمه‌های دسامبر (آذرماه آینده) آغاز شود. اما بلوک ۹ به شدت مورد اختلاف است. این بلوک حداقل ۹۶ تریلیون مترمکعب گاز طبیعی دارد که درآمد آن دست‌کم ۲۰۰ میلیارد دلار خواهد بود.

برنامه پنتاگون برای حذف ترکیه از پروژه اف ۳۵

«پاتریک شاناهان» سرپرست وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به «خلوصی آکار» همتای ترکیه‌ای خود اطلاع داده که طرح حذف کامل آنکارا از پروژه اف ۳۵ آماده شده است.

شاناهان با ارسال نامه‌ای به آکار، مراحل حذف ترکیه از این پروژه نظامی را توضیح داده است. پروژه ساخت جنگنده اف ۳۵ پرهزینه ترین پروژه نظامی آمریکاست و واشنگتن این پروژه را با کمک مالی برخی کشورها به پایان برده است. در هفته گذشته اعلام شده بود که آمریکا در واکنش به تصمیم آنکارا در خصوص اس ۴۰۰، آموزش خلبان‌های ترکیه‌ای برای جنگنده‌های اف ۳۵ را متوقف کرده است. شب گذشته نیز اعلام شد که وزارت دفاع آمریکا با تعیین ضرب الاجل برای ترکیه اعلام کرده است که به آنکارا تا ۳۱ ژوئیه زمان می‌دهد تا از خرید موشک‌های مدل اس ۴۰۰ روسیه صرف نظر کند.‌

آمریکا با خرید اس ۴۰۰ توسط ترکیه مخالف است و پیش از این نیز مخالفت خود را اعلام کرده بود، ولی این برای نخستین بار است که واشنگتن برای لغو این معامله تسلیحاتی برای ترکیه ضرب الاجل تعیین می‌کند.

کد خبر 378593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.