رییس دانشگاه صنعتی اصفهان معارفه شد

پیش از ظهر امروز، سید محمود مدرس هاشمی، رییس اسبق دانشگاه صنعتی اصفهان تودیع و سید مهدی ابطحی به عنوان سرپرست این دانشگاه معارفه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جعفر عمادی، نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان،  امروز - ۱۹ خردادماه - در آیین تکریم و معارفه رییس دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: خداوند به هر آنکه بخواهد عزت می‌دهد و کسب عزت از دیگران کاری بیهاده و بی نتیجه است زیرا عزت نزد خداوند است.

وی افزود: دکتر مدرس هاشمی هیچ گاه به دنبال کسب عزت از دیگران نبود و تلاش‌هایش فقط برای انجام وظیفه بوده و اهل تملق گویی نبود.

نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه صنعتی اصفهان اضافه کرد: اگر انسان بین خود و خدای خود را اصلاح کند و آنچه عمل کند را برای رضای خدا انجام دهد خداوند نیز امور او را در بین مردم اصلاح می‌کند.

عمادی گفت: اگر دکتر مدرس در بین دانشگاهیان دارای عزت است و دو سال پیش که صحبت از استعفای ایشان بود موضع گیری دانشگاهیان را دیدیم و اکنون نیز موضع گیری های شدیدی به کناره گیری ایشان داشتند، نشان از عزتی است که در بین دانشگاهیان دارد.

همچنین سعید صدری، عضو هیئت علمی دانشکده برق دانشگاه صنعتی، با بیان اینکه علم و پژوهش علمی از مفهوم روش جدایی ناپذیر است، گفت: با مسائل دانشگاه نمی توان با گمانه زنی غیر روشمند برخورد کرد و در دانشگاه نمی توان کارهایی که غیر نقادانه باشد را مطرح کرد و پیش برد. 

وی افزود: در سالیان مدیریت دکتر مدرس هاشمی مدیریت این دانشگاه تلاش کرد با مسائل با روش علمی برخورد کند و انتقاد پذیر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانشگاه محل علم متقاعد کننده است و تلاش می‌کند حقیقت را روشن کند به همین دلیل دانشگاه وقتی کار خود را درست انجام می‌دهد که در جهت وصول به شفافیت و دو پهلو نبودن پیش رود. 

صدری افزود: مدیریت این دانشگاه سعی بر این داشت با مشارکت دادن هر چه بیشتر دانشگاهیان در مسائل تا جایی که ممکن است مسائل را روشن سازد؛ در واقع دانشگاهیان وقتی شروع به بالیدن در دانشگاه می کنند که بین خودشان و دانشگاه احساس وحدت کنند.

وی اضافه کرد: اگر بنا باشد بین هیئت علمی دانشگاه و مدیریت دانشگاه وحدت ایجاد شود با عدم شفافیت نمی توان این کار را انجام داد و این کار موجب گسستگی، انزوا و خمودی دانشگاهیان شده و حیاد فکری دانشگاه به چالش کشیده می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: مدیریت این دانشگاه سعی داشت از طریق خبر رسانی‌های مستمر برای روشن کردن وضعیت دانشگاه، فعال کردن شوراهای دانشکده ها و تلاش برای مشارکت دادن آحاد مختلف این دانشگاه در مسائل مختلف دانشگاه، این وحدت را بر قرار کند. 

صدری گفت: حیات فکری در دانشگاه زمانی رو به زوال می‌رود که اعضا آن از روی احتیاط از یکدیگر دوری کنند به همین جهت اگر مدیریت برای ارتباط دادن دانشگاهیان با یکدیگر اقدام نکند دانشگاه از ماهیت خود خارج می‌شود. 

وی افزود: مدیریت دانشگاه صنعتی اصفهان در دوره دکتر مدرس هاشمی به انواع مختلف سعی در ترغیب دانشگاهیان به ارتباط با یکدیگر داشت و زمینه های ارتباط را فراهم کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: دانشگاه به لحاظ ماهیت خود، بر تک تک افراد استوار است، اهمیت اساسی و بنیادی در دانشگاه با فرد دانشگاهی است نه با نهادهای دانشگاهی، نهادهای دانشگاهی خادم افراد است، به طوری که مدیران دانشگاه را می‌توان بر این مبنا قضاوت کرد که بیشترین اولویت را به فرد دانشگاهی می‌دهند یا به نهادهای دانشگاهی. 

صدری افزود: مدیریت این دانشگاه تلاش کرد با رفع موانع برای افراد دانشگاه فضایی بالنده برای حیات فکری دانشگاه فراهم کند.

وی اضافه کرد: اگر مدیریت دانشگاه در صدد ایجاد ارتباط بین دانشگاهیان است همواره باید آماده به چالش کشیده شدن توسط افراد دانشگاه باشد، زیرا خوب می‌داند که فقط وقتی به طور جدی به چالش کشیده شود در مسیر درست قدم برداشته‌است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه دانشگاه هرچه پر چالش تر  باشد، زنده تر است، گفت: شاید بتوان گفت  به خاطر شفافیت و فضای ارتباطی وسیعی که در دانشگاه فراهم شوه بود این مدیریت بیشترین چالش‌ها را با اعضای هیئت علمی داشت.

صدری افزود: احترام، بنیاد روابط دانشگاهی و جوهر آموزش و پرورش است و از تواضع و رحمت جدا نیست، و احترام حقیقی به آسانی توسط قلب آدم‌ها درک می‌شود. اگر احترام در قلب مسئولان وجود داشته باشد دانشگاهیان آن را حس می‌کنند این مدیریت تا جای ممکن با تواضع با دانشگاهیان برخورد کرد و دانشگاهیان آن را با قلوب خود درک کردند.

وی اضافه کرد: دانشگاه نیروی آموزشی خود را از اراده به دانستن کسب می‌کند، لازمه تحقق اراده به دانستن آزادی آکادمیک است، البته آزادی مقوله ای فرهنگی است و باید آرام آرام به دست آید، مدیریت این دانشگاه تلاش کرد در حد مقدورات خود، احساس آزادی آکادمیک، علمی و فرهنگی را در دانشگاه به وجود آورد.

کد خبر 378584

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.