۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۶
در جهان چه می‌گذرد؟

کشورهای جهان، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند و از مهمترین آن‌ها می توان به آغاز انتخابات زودهنگام در قزاقستان، دور جدید حملات پهپادی انصارالله یمن و مرگ مشکوک دو سناتور سابق آمریکایی اشاره کرد.

 خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار آخرین تحولات سیاسی جهان را روزانه در اختیار مخاطبین خود قرار دهد:

ابراز نگرانی رژیم صهیونیستی بابت تولید موشک در عربستان

پرچم عربستان و اسرائیل

سایت عبری زبان "نتزیو نت" گزارش داد، رژیم صهیونیستی نگران گام‌های جدید سعودی‌ها در زمینه‌های موشکی و هسته‌ای است.

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم به نقل از این سایت عبری زبان نوشت، رژیم صهیونیستی نسبت به برنامه هسته‌ای عربستان‌ و برنامه موشک‌های بالستیک پیشرفته این کشور که در چارچوب طرح تحول عربستان برای سال ۲۰۳۰ قرار می‌گیرند، شدیدا نگران و مضطرب است.

این سایت عبری زبان افزود، مسئولان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نسبت به این گام عربستان نگران هستند و معتقدند دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا چشمانش را بر روی آن بسته است.

سایت نتزیونت به نقل از مسئولان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی آورده است: اسرائیل ممکن است عربستان را خطری واقعی برای خود در مرحله آینده قلمداد کند. به موجب گزارش این سایت عبری زبان، جهان عرب طبق منافع منطقه‌ای خود حرکت می‌کند.

حملات جدید پهپادی انصارالله یمن

منابع مطلع از حمله یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به فرودگاه جیزان عربستان خبر دادند.

یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با انجام چند عملیات توسط چند پهپاد از نوع "قاصف K2" فرودگاه جیزان عربستان را هدف قرار داد. در همین راستا یگان پهپادی یمن تأکید کرد که در جریان این حملات آشیانه‌ هواپیماها و ایستگاه پرواز هواپیماهای بدون سرنشین هدف قرار گرفتند که در جریان تجاوز به یمن مشارکت دارند.

یک منبع در یگان پهپادی انصارالله اظهار کرد، این حملات هوایی در پی آن انجام گرفته که کشورهای متخاصم این فرودگاه را به پایگاهی برای عملیات علیه یمن تبدیل کرده بودند. این حملات پهپادی در حالی انجام گرفته که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شامگاه شنبه مواضع دشمن در شرق منطقه "جبل النار" در جیزان را هدف قرار دادند. در همین راستا، یک منبع نظامی یمنی به المسیره گفت که در این حملات یک سرباز سعودی و چهار مزدور دیگر به هلاکت رسیدند. وی افزود: جنگنده‌های دشمن نتوانستند مانع پیشروی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شرق جبل النار شوند.

همچنین نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مانع پیشروی و نفوذ مزدوران در صحرای میدی شدند. متجاوزان قصد داشتند با پشتیبانی جنگنده‌های ائتلاف سعودی و مزدوران سودانی وارد منطقه مذکور بشوند که ناکام ماندند. در همین راستا، یک منبع نظامی دیگر به المسیره گفت که نیروهای مقاومت این کشور موفق شدند دهها تن از متجاوزان سعودی و سودانی را در جریان این عملیات به هلاکت برسانند. در جریان این درگیری‌ها تعداد زیادی از تجهیزات نظامی متجاوزان نیز منهدم شد.

یکی از مشهورترین مخالفان دولت سوریه کشته شد

الساروت

جیش العزه، از برجسته‌ترین هم‌پیمانان هیات تحریرالشام در حومه شمالی حماة از هلاکت یکی از سرکرده‌های سرشناس خود خبر داد.

بر اساس گزارش المیادین، جیش العزه، از برجسته‌ترین هم‌پیمانان هیئت تحریرالشام در حومه شمالی حماة سوریه اعلام کرد که عبدالباسط الساروت معروف به "بلبل انقلاب" و از سرکرده‌های برجسته جیش العزه توسط نیروهای ارتش سوریه به هلاکت رسید.

طبق این گزارش، عبدالباسط در جریان عملیات روز گذشته ارتش سوریه در محور "تل ملح" مجروح شد و برای مداوا به ترکیه منتقل شده بود که جیش العزه از هلاکت وی خبر داد. عبدالباسط الساروت قبل از شروع بحران در سال ۲۰۱۱، بازیکن باشگاه فوتبال الکرامه بود که با شروع بحران به تحریک مردم برای انجام تظاهرات معروف شد و همچنین به دلیل خواندن چند ترانه به "صدای انقلاب" ملقب شد.

وی همچنین سرکرده گروه تروریستی "شهداء البیاضه" و همچنین یکی از سرکرده‌های "فیلق الرحمن" بود که طبق توافقنامه سال ۲۰۱۴ از حمص خارج شد و پس از آن به همراه دهها تن از نیروهایش با داعش بیعت کرد اما داعش بیعت وی را نپذیرفت. از سوی دیگر، مرکز آشتی روسیه در پایگاه حمیم سوریه از کشته شدن دو شهروند سوریه ازجمله یک کودک بر اثر نقض توافق آتش‌بس توسط گروه‌های مخالف در حومه حماة و لاذقیه خبر داد. این مرکز گزارش داد که طی ۲۴ ساعت گذشته گروه‌های مخالف به شهرک‌های "رویسه اسکندر"، رویسه رشو"، "رویسه سلیمان" و "عین النور" حمله کردند که در جریان این حملات یک کودک و یک شهروند سوری دیگر کشته شدند.

در همین راستا، ویکتور کوبچشن، رییس مرکز آشتی روسیه در سوریه گفت که گروه‌های مخالف در این حملات از راکت و خمپاره استفاده کرده‌اند.

آغاز انتخابات زودهنگام در قزاقستان

قزاقستان

حوزه‌های رای گیری در قزاقستان امروز (یکشنبه) برای برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در این کشور باز شدند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، رای گیری در ساعت ۲۰ به وقت محلی در قزاقستان پایان می یابد. در غرب این کشور شامل بخش‌های "آتیرائو"، "آکتوبه" و "مانگیستائو"حوزه‌های رای گیری به دلیل اختلاف ساعت با سایر مناطق قزاقستان یک ساعت دیر باز می‌شوند و یک ساعت دیر هم رای گیری پایان می‌یابد. نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری سابق قزاقستان ۲۰ مارس سال جاری میلادی و پس از ۳۰ سال زمام امور را در دست داشتن از سمت خود کناره گیری کرد و قاسم جومارت توقایف را منصوب کرد که تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سمت سرپرست دولت باقی بماند.

هفت کاندیدا برای انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام در قزاقستان ثبت نام کرده‌اند و توقایف از جانب حزب حاکم "نور اوتان" به رهبری نظربایف کاندیدا شده است. دوره ریاست جمهوری در قزاقستان پنج ساله است. برای اجتناب از به دور دوم کشیده شدن انتخابات ریاست جمهوری در قزاقستان، کسب بیش از ۵۰ درصد آرا از سوی یک کاندیدا ضروری است.

مرگ مشکوک دو سناتور سابق آمریکایی

دو سناتور سابق کشته شده آمریکایی

اجساد دو سناتور سابق جمهوری خواه آمریکایی به فاصله دو روز از یکدیگر در منازل آنها در اوکلاهاما و آرکانزاس کشف شد.

بر اساس گزارش شبکه خبری فاکس، جسد جاناتان نیکولاس ۵۳ ساله سناتور سابق جمهوری خواه آمریکایی با جراحات شدید ناشی از شلیک گلوله روز چهارشنبه در نورمان، اوکلاهاما پیدا شد. ۴۰۰ مایل آن طرف‌تر، در آرکانزاس جسد لیندا کالینز اسمیت ۵۶ ساله نیز یک روز قبل‌تر یعنی روز سه شنبه کشف شد. پلیس اعلام کرده که در حال بررسی دلیل کشته شدن این دو سناتور سابق جمهوریخواه است. نیکولاس از ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۳ سناتور از ایالت اوکلاهاما بود که جسدش در آپارتمان محل سکونتش یافت شد.

سناتور سابق لیندا کالینز اسمیت هم در سال ۲۰۱۱ از حزب دموکرات به حزب جمهوری خواه رفت و در سال ۲۰۱۴ به عنوان سناتور ایالت آرکانزاس انتخاب شد.

تصویب طرح عفو معترضان توسط پارلمان نیکاراگوئه

معترضان نیکاراگوئه

مجلس ملی نیکاراگوئه پیش‌نویس طرح عفو شرکت‌کنندگان در اعتراضات گسترده این کشور در سال گذشته میلادی را تصویب کرد.

همه افرادی که از تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ تا زمان اجرایی شدن این قانون در اعتراضات این کشور شرکت کرده‌اند، مشمول این عفو خواهند شد. به موجب پیش‌نویس این قانون تمام افرادی که بنا به چنین اتهاماتی بازداشت شده و در زندان هستند، آزاد می‌شوند و سوابق جرم آنان از بین خواهد رفت.به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نیکاراگوئه از آوریل سال ۲۰۱۸ و با آغاز اعتراضات مردمی گسترده در خیابان‌ها علیه اصلاحات امنیتی اعلام شده از سوی دنیل اورتگا، رئیس جمهوری این کشور، درگیر بحرانی سیاسی بوده است.

این رئیس جمهوری مدتی پس از برگزاری این اعتراضات اصلاحات اعلام شده را لغو کرد اما اعتراضات مردمی علیه او ادامه یافت. بر اساس اعلام کمیسیون کشورهای آمریکایی در حوزه حقوق بشر، ۳۱۷ نفر در جریان حدود سه ماه اعتراضات نیکاراگوئه کشته شده‌اند.

با این حال وزارت امور خارجه نیکاراگوئه تاکید دارد که شمار این افراد ۱۹۸ تن است. نیکاراگوئه در ماه مارس و طی مذاکراتی با اپوزیسیون این کشور توافق کرد که تمامی بازداشت‌شدگان مرتبط با این اعتراضات را تا تاریخ ۱۸ ژوئن آزاد کند تا مذاکرات دولت و اپوزیسیون ادامه یابد.در همین راستا، اپوزیسیون این کشور هفته گذشته اعلام کرد، ۲۳۳ زندانی همچنان در زندان هستند اما دولت می‌گوید تعداد زندانیانی که هنوز در بازداشت به سر می‌برند، ۱۴۲ تن است.

این کشور در ماه مه و یک ساعت پس از آنکه اپوزیسیون اعلام کرد از مذاکره با اورتگا کنار کشیده، ۱۰۰ زندانی را آزاد کرد و خواستار آزادی دیگر زندانیان شد.

فراخوان سازمان ملل برای آتش بس در طرابلس

غسان سلامه

ماموریت پشتیبانی سازمان ملل متحد از لیبی خواهان برقراری آتش‌بس اضطراری در طرابلس، پایتخت این کشور شد.

مأموریت پشتیبانی سازمان ملل متحد از لیبی (UNSMIL) با انتشار بیانیه‌ای خواستار برقراری «آتش‌بس انسانی» فوری در طرابلس، پایتخت این کشور که طی حدود دو ماه شاهد درگیری‌های شدید است، شد.در این بیانیه با اشاره به بازدید غسان سلامه، نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی از دبستان‌های «ابوذر الغفاری» و «احمد ابن شتوان» در طرابلس که به عنوان پناهگاه برای آوارگان مورد استفاده قرار دارند، بر ضرورت افزایش کمک‌های بشردوستانه برای این افراد تاکید شده است.

ژنرال بازنشسته خلیفه حفتر، فرمانده نظامیان مستقر در شرق لیبی در تاریخ ۴ آوریل جاری از آغاز عملیات برای تصرف شهر طرابلس پایتخت این کشور خبر داد. یگان‌های وابسته به شورای ریاست جمهوری دولت وفاق ملی لیبی که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است، در واکنش به تحرکات نظامی حفتر به سوی طرابلس عملیات «برکان الغضب» را آغاز کردند.

کد خبر 378567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.