بی‌توجهی به حقوق زنان در مهریه راه خشونت را باز می‌کند

یک وکیل دادگستری در خصوص وضعیت جدید مطالبه مهریه گفت: در پرداخت مهریه زنان هیچ تضمینی وجود ندارد و اینکه هیچ مالی به زن داده نشود درست نیست. در عرف جامعه ما زنی که در زندگی خود آرامش دارد هرگز مطالبه مهریه نمی‌کند و همه کسانی که مطالبه مهریه دارند به نوعی در زندگی خود دچار فشار و نگرانی هستند.

زینب خزایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت مهریه زنان با دستور جدید قوه قضاییه مبنی بر عدم زندانی شدن محکومین مهریه، اظهار کرد: مهر یا صداق مالی است که زن بر اثر ازدواج مالک آن می‌شود و مرد ملزم به دادن آن به زن می‌شود.

وی با بیان اینکه نهاد مهر در حقوق ایران مبتنی بر سنت و مذهب است، افزود: هر چند تعیین مهریه‌های سنگین موجب ایرادات و اشکالاتی شده است که حتی بحث ازدواج را دچار مشکل کرده است اما این مهریه که از جانب مرد به زن داده می‌شود می‌تواند کمبود سهم‌الارث زن در حقوق ما را تا حدی جبران کند.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه تعیین مهریه در عرف جامعه ما نشانه ارج و احترام مرد به زن است، اظهار کرد: به نوعی مهریه مظهر تعهد شوهر برای تامین زندگی زن هم هست و اگر یک انحلال ازدواجی وجود داشته باشد زن می‌تواند تقاضای مهریه داشته باشد و همین باعث صرفنظر کردن مرد از درخواست طلاق خود شود هرچند نمی‌توان گفت مهریه تضمینی برای دوام ازدواج است اما برای برخی مردان پرداخت مهریه سخت است و به همین دلیل خواستار ادامه زندگی خواهند بود.

وی با بیان اینکه دین اسلام مهریه را پشتوانه اقتصادی و اجتماعی برای زن می‌داند، گفت: اسلام مهریه را برای آسیب کمتر زنان از جدایی درنظر گرفته که با داشتن مهریه بتواند از نظر اقتصادی روی پای خود بایستد.

خزایی با تاکید بر اینکه زنها فکر می‌کنند با گرفتن مهریه می‌توانند اهرم فشاری برای مردان باشند، گفت: شاید مهریه می‌توانست تعدیلی برای رفتارهای مرد باشد و زن تنها وقتی دچار مشکل می‌شود برای گرفتن مهریه خود به دادگاه می‌رود که درخواست مهریه اولین قدم زن بعد از بروز مشکل است.

حکم اعسار راه برون رفت مردان از پرداخت مهریه

وی با بیان اینکه در گذشته طبق قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ۹۳ موضوع مشخص بود، گفت: در این قانون اگر حکم قطعی بود مرد از زمان اجراییه ظرف یک ماه باید لیست دارایی و اموال خود را به دادگاه می‌داد و بر اساس آن درخواست اعسار می‌کرد و بر اساس آن وقت رسیدگی تعیین می‌شد و دیگر حکم جلب برای مرد داده نمی‌شد تا به موضوع اعسار مرد رسیدگی شود.

این وکیل دادگستری در این باره افزود: اما تا پایان یک ماه اگر مرد اعسار خود را نداده بود به زن حکم جلب مرد را می‌دادند تا مرد را دستگیر کنند و باید یک سند معتبر می‌گذاشت که همین رویه باعث شد مردان سریعا دادخواست اعسار بدهند و اکثر آنها هم اعسارشان پذیرفته می‌شد و در همان زمان هم بسیاری از زندانیان مهریه آزاد شدند.

وی با بیان اینکه با افزایش قیمت سکه موضوع تا حدودی تغییر کرد، تصریح کرد: در این زمان برای مثال اگر در سال ۹۱ مرد باید هر ماه یک سکه می‌داد وقتی با افزایش قیمت روبه‌رو شدند توان پرداخت نداشتند که بدین منظور در مهرماه سال ۹۷ قوه قضاییه بخشنامه‌ای داد مبنی بر اینکه دادگاه‌ها به درخواست تعدیل افراد بدون توانایی پرداخت مهریه به طور خارج از نوبت رسیدگی و مهلت‌های تعدیه سکه را متناسب با وضعیت مالی محکوم‌علیه افزایش داده تا از زندانی شدن آنها جلوگیری شود.

وی با اشاره به رسیدگی خارج از نوبت زندانیان مهریه با توجه به دارایی آنها و مشخص شدن اقساطشان، گفت: اما در روزهای اخیر دوباره در بخشنامه‌ای اعلام شد تا مجددا نسبت به بازنگری پرونده‌های مهریه‌ای که مردانش در زندان هستند بازنگری شود تا اگر مردی به واقع معسر است به زندان نرود.

خزایی علت صدور این بخشنامه را بالا بودن محکومان پرداخت مهریه دانست و اظهار کرد: تنها در صورتی که مردی تمکن مالی دارد و می‌تواند مبلغ مهریه را پرداخت کند اما امتناع می‌کند در این صورت چنین مردی باید روانه زندان شود.

مهریه برای زنان هیچ تضمینی ندارد

وی با تاکید بر اینکه رویکرد جدید قوه قضاییه در خالی کردن زندان‌ها به این روش رویکرد درستی نیست، افزود: برای مثال مردی تقاضای اعسار داده و هر دو ماه باید یک سکه به زن می‌داده اما از سال ۹۶ تا به حال چیزی پرداخت نکرده است این مرد در حالی که هیچ مالی هم ندارد اما حکم جلبی هم برای چنین مردی نمی‌دهند حال سؤال ما این است که این زن با چنین مردی باید چه کند؟ وقتی مرد درآمد و مالی ندارد و معسر است و زندان هم نمی‌رود در اینجا تکلیف مهریه زن چه می شود؟ در چنین حالتی قانون هیچ تدبیری برای زنان نداشته است.

این وکیل پایه یک دادگستری در خصوص فرآیند درخواست مهریه گفت: بعد از مراحل اولیه درخواست مهریه توسط زوجه ظرف مدت ۱۰ روز پیامکی برای مرد مبنی بر مراجعه برای اعلام اموال می‌آید که از زمان اقدام در دفترخانه تا زمانی که مرد لیست اموال خود را بدهد در خوشبینانه‌ترین حالت ۱۵ روز زمان می‌برد که اگر در این مدت پولی در حساب مرد باشد خارج می‌کند اگر مالی به نامش باشد منتقل می‌کند و بعد از این مدت مواجه با مردی هستیم که نه ملک نه خودرو و نه مالی دارد و به نوعی معسر است و آن وقت زوجه باید انصراف خود را از ادامه عملیات در اداره ثبت اعلام کند!

وی با بیان اینکه در اینجا مهریه برای زنان جامعه ما هیچ تضمینی ندارد، اظهار کرد: با این وضعیت دست قضات باز است که دیگر حکم به زندان ندهند و عملا برای زنان جامعه ما که به مهریه دلخوش بودند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد چرا که فرآیند جلب و دستگیری مرد خود راهی طولانی است و بعد از زندانی کردن مرد  زن امیدوار است که مرد و اطرافیانش به تکاپو بیفتند و با دادن مهریه رضایت زن را جلب کنند اما در اینجا به خاطر نداشتن مال قاضی حکم به آزادی او می‌دهد.

این وکیل دادگستری افزود: به طور کلی پروسه زمانبر مطالبه مهریه و هزینه‌هایی همچون هزینه دادرسی، هزینه وکیل و همه رفتن‌ها و آمدن‌ها برای زوجه به نوعی هیچ می‌شود و به واقع امروز وضعیت بدی بین زنان و خانواده‌ها ایجاد کرده است که با این دستورالعمل جدید زنان دیگر نمی‌توانند کاری برای دریافت مهریه خود بکنند.

وی در خصوص تفاوت وضعیت جدید با وضعیت قبل در درخواست مهریه گفت: در گذشته با تامین خواسته در دادگستری مرد متوجه این درخواست نمی‌شد و بعد از توقیف اموال او متوجه دادخواست می‌شد اما در حال حاضر باید از طریق اداره ثبت این فرآیند انجام شود که مرد متوجه می‌شود و مال خود را از حساب خارج می‌کند.

زنی که در آرامش باشد هیچ وقت تقاضای مهریه نمی‌کند

خزایی با اشاره به رای وحدت رویه افزود: در این رای زمانی که حکم محکومیت محکوم‌علیه صادر شود اگر بعد از حکم قطعی مال خود را به کسی انتقال دهد معامله به قصد فرار از دین است اما اگر مرد از زمان تقاضای مهریه مالش را انتقال داده باشد اشکالی ندارد و فرار از دین نیست چرا که باید حکم قطعی صادر شود و اداره ثبت حکم صادر نمی‌کند و اینجا هم دست مردان یا بدهکار باز شد که اموال خود را راحت منتقل کند.

وی با تاکید بر احتمال افزایش خشونت در جامعه اظهار کرد: در چنین حالتی که قانون نمی‌تواند برای عده‌ای راهگشا باشد و آنها را به حقوق خود برساند افراد خود برای گرفتن حق و طلب خود وارد عمل می‌شوند که این امر چیزی جز افزایش خشونت در جامعه درپی نخواهد داشت.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه باید این موضوع از منظر هر دو طرف بررسی شود، تصریح کرد: اینکه هیچ مالی به زن داده نشود اصلا درست نیست چرا که در عرف جامعه ما زنی که در  زندگی در آرامش باشد هرگز مطالبه مهریه نخواهد داشت چرا که همه کسانی که مطالبه مهریه دارند به نوعی در فشار و نگرانی هستند و از این راه می‌خواهند زندگی خود را به سمت و سویی ببرند پس زن مشکلی دارد که مطالبه مهریه می‌کند.

کد خبر 378538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
    0 0
    پرونده مهریه ام در دادگاه طولانی شده اگر قرار براین هست که مهریه ای نگیرم پس چه راهی در پیش بگیرم حق طلاق هم ندارم واقا بابت طلاق پول می طلبد در قانون جامعه من زن باید پول بدهد وخلاص شود