چهارباغ پروژه نیست برنامه ساماندهی است

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: چهارباغ یک پروژه یا یک کار احیایی نیست؛ بلکه برنامه ساماندهی است، از این رو در بکارگیری این واژگان تاکید دارم زیرا از لحاظ اصطلاح‌شناسی میان این واژه‌ها تفاوت معنایی وجود دارد.

سید احمد حسینی‌نیا در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: زمانی چهارباغ را یک پروژه می‌دانیم که از یک زمان مشخصی آغاز در یک زمان معین تمام شود، در حالی که برنامه شهرداری معنای دیگری دارد، یک برنامه همه شمول است و حوزه‌های گوناگونی مانند حوزه‌ شهری، کالبدی، مرمت، جامعه‌شناسی، روانشناسی محیط را در بر می‌گیرد؛ بنابراین تاکید داریم چهارباغ یک کار احیایی نیست بلکه کار ساماندهی است.

وی با بیان اینکه ساماندهی چهارباغ در دوره مدیریت شهری پیشین آغاز شده بود و به مدیریت شهری جدید به ارث رسید، افزود: براین مبنا، از لحاظ ساختاری، نقدهایی در خصوص ساماندهی چهارباغ وجود داشت که می‌توان از دو بُعد هماهنگی با سازمان میراث‌فرهنگی و اخذ مصوبات از این سازمان همچنین از لحاظ کیفیت بخشی به محیط به آنها نگاه کرد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان ادامه داد: در بحث مربوط به میراث‌ فرهنگی باید اشاره کنیم که ساماندهی چهارباغ پنج سال تمام میان سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری و سازمان میراث‌فرهنگی با وسواس در حال بررسی بود و در نهایت کلیات آن نیز از محور ارگ جهان‌نما تا خیابان آمادگاه مصوب و به رییس پژوهشکده سازمان میراث‌فرهنگی برای تصویب ارسال شد، بنابراین سازمان میراث‌فرهنگی از ابتدا بر این پروژه نظارت داشته است تا جایی که مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی تاکید کرد «شهرداری در پروژه چهارباغ همکاری خوبی با میراث‌فرهنگی دارد و امیدواریم در همه پروژه‌های دیگر نیز این رفتار را ببنیم.»

وی پیاده‌راه سازی چهارباغ را نوعی صیانت از میراث تاریخی دانست و گفت: مدیریت شهری جدید، برای این محور تاریخی مدیریت مستقلی درنظر گرفته است، یعنی اینکه هویت مستقلی برای آن قائل است و آن را یک خیابان معمولی در زیر مجموعه یک منطقه نمی‌داند؛ از سوی دیگر، قراردادن چنارهای ۲۰ ساله در چهارباغ به عنوان بخشی از هویت این شهر و جایگزین کردن آنها به جای درختانی که در دوره‌های قبلی مدیریت شهری بر اثر عملیات عمرانی مترو قطع شده بودند، اقدام ارزنده دیگری بود که انجام شد و این در حالی است که در آن زمان بسیاری از افراد داعیه‌دار امروز، به هر دلیل کوچکترین اعتراضی نکردند.

حسینی‌نیا با بیان اینکه مدیریت شهری جدید برای بهینه کردن شرایط، تصمیم به تشکیل شورای راهبری در موضوع چهارباغ گرفت، تاکید کرد: قرار شد یک فراخوان به شکل محدود برای حرفه‌مندانی که پیش‌تر در محور چهارباغ و یا موارد مشابه کار کرده‌اند ارسال کند تا آنها طرح‌های خود را برای کیفیت بخشی به محور میانی این خیابان ارائه دهند و شورای راهبری کار را بر اساس آن طرح پیش‌ ببرد؛ از این رو تصمیم به فراخوان گرفته شد، برای هیئت داوری نیز از افراد سرشناس و شناخته شده بین‌المللی دعوت به عمل آمد همچنین بستر و ساختاری که مصوبه سازمان میراث‌فرهنگی را داشت در اختیار شرکت‌کنندگان قرار گرفت و در نهایت طرح برتر از میان طرح‌های ارائه شده توسط هیئت داوران برگزیده شد.

وی خاطرنشان کرد: تا کنون اقدامات انجام شده در چهارباغ موفقیت آمیز بوده است تا جایی که در حال حاضر شاهد حضور گسترده شهروندان در این محور گردشگری هستیم، این حضور نشان‌ می‌دهد که شهرداری اصفهان توانسته یک فضا را بدون دغدغه حضور وسائل نقلیه در اختیار شهروندان قرار دهد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان گفت: در فاز دوم نوبت برنامه‌ریزی است تا بر اساس حضور پذیری شهروندان، فعالیت‌ها تعریف شود که در این مورد نیز باب مسئله باز و قابل اصلاح و ارائه طرح‌های جدید است که در این راستا آماده پذیرش نظر تمامی دغدغه‌مندان چهارباغ هستیم.

کد خبر 378534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    1 0
    هنوز در چهارباغ موتورها و گاها ماشین ها بدون مزاحمت!!! تردد می کنند. با حضور خودروها در چهارباغ این پروژه یک طرح نیمه کاره است.