پاسخ صریح زنگنه به شایعات و شبهات

 دفاع زنگنه از صنعت نفت و پاسخ به شایعات و شبهات، دلایل استعفای برخی از وزرای دولت تدبیر و امید، تبعات سفر نخست وزیر ژاپن و دیدار با مقامات ایران؛ از مهمترین عناوین روزنامه های امروز یکشنبه -۱۹خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، پس از انتخاب دوباره بیژن نامدار زنگنه برای پست وزارت نفت، فشارها روی یکی از باتجربه‌ترین چهره‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت. وزارت نفت به‌عنوان بزرگترین منبع مالی دولت، می‌تواند برای هر گروه و دسته‌ای وسوسه‌ انگیز باشد و وجود سد محکمی همچون زنگنه در برابر سوءاستفاده‌گران، مطامع افراد زیادی را بر باد داده است. از همین رو همزمان با بازگشت تحریم‌ها و لزوم دورزدن آنها برای فروش نفت، عده‌ای به فکر بابک زنجانی شدن افتاده‌اند. در همین راستا، وزیر نفت در گفت‌وگو با خانه ملت، بار دیگر بدون تعارف، بر طمع این افراد تاخت و از جدیت خود در برابر آنان خبر داد. در همین ارتباط، زنگنه تصریح کرد: معتقدم وزرای نفت نباید بگذارند افراد ناسالم، نسبت به آنها طمع کنند. باید در کارمان، نسبت به همکاران و اموال مردم سخت‌گیر باشیم. عده‌ای می‌خواهند فضا را باز کنیم، من شخصا فضا را برای کسانی که می‌خواهند خدمت کنند باز می‌کنم و دستشان را هم می‌بوسم، اما اگر کسی می‌خواهد بیاید و از اموال مردم ببرد و پول را پس ندهد و اینکه کسی سفارشش را کند، هرگز این کار را نمی‌کنم. او افزود: اگرچه در مساله فروش نفت انعطاف داریم اما به این معنا نیست که بی‌حساب و کتاب کار کنیم.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به دفاع زنگنه از صنعت نفت و پاسخ به شایعات و شبهات اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «اجازه نمی‌دهم بابک زنجانی‌ها شکل بگیرند» زنگنه در ادامه تصریح کرد: گفتند، در دفتر من طلا و دلار کشف شده، آیا من برای ملاقات افراد با خودم از آنها طلا و دلار می‌گرفتم؟ آیا وزیر نفت این کار را می‌کند؟ همه این داستان‌ها را می‌نشینند و ‌می‌بافند.» زنگنه این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «از آنها به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان و به قوه‌قضائیه شکایت کرده‌ایم و حتماً آنجا رسیدگی می‌کنند. دومین بار است که از یکی از این نمایندگان شکایت می‌کنیم. با بازرسی انجام شده نیز کاملاً مشخص شده که هیچ مورد خلافی هم واقع نشده است. حالا در مورد چنین موضوع ساده و شفافی باید این تهمت‌ها را بزنند؟! آیا اگر وزیر نفت بخواهد فساد انجام دهد، اینطور با پوز آن هم در دفترش و علنی کار می‌کند؟! من با حقوق کارمندی زندگی کرده‌ام. هاضمه ما کوچک است. اگر من یک ریال پول حرام در زندگی‌ام بود، کسانی هستند که به اندازه یک میلیارد تومان بزرگش می‌کردند.»

زنگنه معتقد است: «حرام‌خوری در جامعه زیاد شده است و وقتی جلوی یک عده از این حرام‌خوری‌ها را می‌گیریم به ما حمله می‌کنند. چه کار کنم؟ اجازه دهم من هم شریکشان شوم؟ من که نمی‌توانم با آنها شریک شوم پس تا می‌توانند پشت من حرف می‌زنند.»

او اذعان می‌کند: «من نمی‌توانم از حفظ اموال بیت‌المال دست بردارم. در وزارت نفت پول بسیار است، اینجا در حالت عادی سالی ۱۵۰ الی ۱۶۰ میلیارد دلار پول می‌چرخد. عده‌ای می‌خواهند چیزی از این پول را به دست بیاورند، دوستی و دشمنی‌شان هم بر این اساس است. من چنین دوستی و دشمنی را نمی‌خواهم!» زنگنه می‌گوید: «هر کس گزارشی دهد از اینکه برای برخورد با فساد جدی برخورد نکرده‌ام به او جایزه می‌دهم.»

ناچار شوم اسرار کرسنت را فاش می‌کنم

این مقام مسئول می‌گوید: «هنوز پرونده کرسنت زنده است به همین دلیل مایل نیستم درباره آن حرف بزنم، هرچند حرف‌های جالب و شنیدنی هم در این مورد دارم، اما بیان آنها را به مصلحت کشور نمی‌دانم، مگر اینکه به نقطه‌ای برسم که من را ناچار به این کار کنند تا بسیاری از چیزها را بگویم و اگر ناچار شوم، بسیاری از این اسرار را فاش می‌کنم اما اگر این اسرار فاش شوند بسیاری از افراد که صدایشان بلند است، خوششان نخواهد آمد. حکم اگر صادر شود می‌توان حرف‌های زیادی زد.»

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلایل استعفای برخی از وزرای دولت تدبیر و امید پرداخت و در تیتر بک خود نوشت: «دولت روحانی رکورد دار استعفا» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: یکی از اتفاقاتی که در دولت دوازدهم خیلی متداول شده است، استعفای وزرای آن است. گویا دولت حسن روحانی به خصوص دولت دوازدهم با استعفای وزرایش خو گرفته و این به امری عادی و متداول تبدیل شده است. هر چقدر که دولت احمدی‌نژاد وزرایش را اخراج می‌کرد به همان اندازه وزرای دولت روحانی استعفا داده‌اند. در مهرماه سال گذشته بود که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی استعفا داد و پس از او محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از سمت خود استعفا داد و کنار رفت هر چند استعفای او بیشتر جابه‌جایی بود نه کناره‌گیری. در ادامه سید حسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت هم در دی‌ماه سال ۹۷ از وزارت کناره‌گیری کرد تا دولت روحانی رکورددار کناره‌گیری وزرا شود. اما ماجرای استعفای وزرای دولت روحانی به همین موارد ختم نشد و این پایان ماجرا نبود چرا که در اسفندماه سال گذشته استعفای اینستاگرامی ظریف یک شوک بزرگ به دولت وارد کرد هرچند رئیس‌جمهوری بر خلاف استعفاهای قبل با این کناره‌گیری موافقت نکرد. داستان ادامه‌دار استعفای وزرا به سال جدید نیز کشیده شد و روز جمعه سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش نیز از سمت خود استعفا داد.

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با اشاره به دیدار نخست وزیر ژاپن با مقامات ایران به بررسی تیتر روزنامه های روز گذشته کشور پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «ژاپن و آلمان میانجی نیستند با کلاه گشاد آمریکا می‌آیند!» روزنامه کیهان در ادامه توضیح داد: ذوق‌زدگی رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای از مذاکره ایران با واسطه‌ها در حالی است که ما پیش از این با رئیسِ این واسطه‌ها یعنی دولت آمریکا مذاکره کرده‌ایم. مذاکره‌ای که به برجام ختم شد. به استناد گزارش‌های آژانس، ایران به تمامی تعهدات خود عمل کرد ولیکن آمریکا هم در دولت اوباما و هم در دولت ترامپ، به صورت فاحش برجام را نقض کرد.

اگر هدف پیام‌رسان‌ها، کاهش تنش و حفظ برجام است، مخاطب اصلی این پیام، آمریکاست. ژاپن و آلمان به جای ارائه وعده‌های سرِ خرمن به ایران، باید از آمریکا بابت عهدشکنی در برجام سؤال کنند و واشنگتن را به اجرای تعهدات برجامی‌اش توصیه کنند. متاسفانه برخی دولتمردان در کنار رسانه‌های دولتی و زنجیره‌ای همچنان در پی شرطی‌سازی مردم هستند. یک روز با گره‌زدن معیشت مردم به برجام، روز دیگر با معطل کردن اقتصاد کشور به بسته اروپایی و دیگر روز با گره‌زدن اقتصاد کشور به وعده‌های نسیه پیام‌رسان‌های ترامپ.

متاسفانه کم‌توجهی دولت به اجرای اقتصاد مقاومتی و دلخوشی به بهبود اقتصاد کشور از آن سوی مرزها موجب شده است تا ظرفیت‌های عظیم داخلی مورد غفلت قرار بگیرد. غفلتی شش ساله که در اثر آن، فرصت‌های بسیاری از دست رفته است.

روزنامه همدلی صفحه نخست امروز خود را به سفر نخست وزیر ژاپن به تهران اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «شینزو آبه نباید دست خالی تهران را ترک کند» روزنامه همدلی در ادامه به بررسی تبعات این سفر در گفت وگو با علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی پرداخت. بیگدلی مدعی شد: شک نکنید که آقای آبه با دستی پر و اختیارات زیادی مهیای پرواز به سمت تهران می شود. به عبارتی می توان گفت، نخست وزیر ژاپن حامل پیام هایی جدی از سوی کاخ سفید است. البته بالا و پایین شدن موضع های ترامپ، باعث شده تا همه چیز در هاله ای از ابهام قرار بگیرد.

دقیقا همین است. رئیس جمهور جنجالی آمریکا به مانند همیشه، نظراتش را به راحتی تغییر می دهد که این رفتار مناسبی برای یک چهره برجسته در نظام بین الملل نمی تواند باشد. دقیقا به همین دلیل هم نوعی بلاتکلیفی و سردرگمی در سیاست خارجی آمریکا ملموس است و هم باعث می شود، ایران نتواند مسیر مشخصی برای سیاست های راهبردی خود تعیین کند. به این مساله این را هم اضافه کنید که در داخل آمریکا دولت و مجالس سنا و قانونگذاری هم اختلاف هایی جدی دارند که باعث کور شدن گره می شود.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به ششمین جلسه رسیدگی به پرونده‌ محمدهادی رضوی اختصاص داد و در تیتر خود به نقل از متهم این پرونده نوشت: «با پول معلمان پورشه و مازراتی نخریده‌ام» روزنامه آرمان امروز در ادامه توضیح داد: روز گذشته جلسه استماع سخنان محمدهادی رضوی برگزار شد. سیدهادی رضوی گفت: آقای قهرمانی (نماینده دادستان) در جلسات قبل عنوان کردند که من با پول معلمان پورشه و مازراتی خریده‌ام، این در حالی است که در سال ۸۴ ماشینم بی‌ام‌ و سری ۷ بوده است و در سال ۹۰ پورشه داشتم که اسناد آن موجود است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی دور جدید تقاضا در بازار ملک پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «۶۰ پرسش قبل از خرید مسکن» دنیای اقتصاد در ادامه توضیح داد: گروه جدیدی از متقاضیان خرید مسکن، از این هفته برای «شروع جست‌وجو» وارد بازار ملک می‌شوند تا آمادگی خرید -پس از انتخاب- در فصل تابستان را پیدا کنند. مقطع فعلی بازار معاملات مسکن به لحاظ سطح جهش یافته قیمت و همچنین کمبود نسبی فایل برای عرضه، شرایط متفاوتی برای معاملات تابستانی املاک مسکونی به‌وجود آورده است. در این شرایط متقاضیان خرید در تهران برای کم کردن زمان جست‌وجو و افزایش کیفیت انتخاب می‌توانند مجموعه‌ای از معیارهای مربوط به یک واحد مسکونی مناسب یک ساختمان مسکونی کامل و همچنین یک محله مطلوب را مدنظر قرار دهند و متناسب با آن، فایل‌های فروش را ارزیابی کنند. ۶۰ پرسش قبل از خرید مسکن می‌تواند تعیین‌کننده کم و کیف معیارهای اصلی برای انتخاب واحد مسکونی در بازار فعلی باشد. متقاضیان خرید برای رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها لازم است از طریق ساکنان ساختمان مدنظر، اهالی محله و همچنین شهرداری‌های مناطق اطلاعات مربوطه را دریافت کنند. در شکل سنتی جست‌وجوی ملکی، متقاضیان بلافاصله بر «قیمت پیشنهادی» فروشنده تمرکز می‌کنند؛ اما پاسخ این پرسش‌ها می‌تواند سطح بالای قیمت فروش یک آپارتمان را توضیح دهد و برعکس می‌تواند راز قیمت پایین‌تر از عرف منطقه را آشکار سازد. یک نمونه از این پرسش‌ها به «درجه بندی نوسازها» مربوط است.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اظهارت دیروز سید عباس صالحی در نشست با رئیس و اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات اختصاص داد و در تیتر خود به نقل از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشت: «نقش رسانه‌ها در ایجاد امنیت ملی کمتر از حوزه دفاعی نیست» صالحی در عین حال تصریح کرد: نقش خانه‌های مطبوعات در سراسر کشور تولید محتوای دقیق، جذاب و درست است که می‌تواند به تثبیت این جایگاه کمک کند. وی با تاکید بر نقش بسزای رسانه‌ها بر ایجاد امنیت ملی در حوزه دفاعی کشور گفت: اگر رسانه‌ها نقش خود در این حوزه را کم کنند به طور قطع با جابه جایی رسانه ای مواجه خواهیم بود، به این معنا که جای رسانه‌های رسمی را رسانه‌های غیر رسمی می‌گیرند و رسانه‌های خارجی جایگزین رسانه‌های داخلی می‌شوند.

کد خبر 378532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.