کدام ویتامین عمر سرطانی‌ها را افزایش می‌دهد؟

یافته‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد مصرف ویتامین D باعث افزایش عمر بیماران مبتلا به سرطان می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سرطان به عنوان دومین دلیل مرگ و میر در سراسر دنیا شناخته شده است؛ این بیماری زمانی به وجود می­‌آید که سلول‌ها به طور غیرطبیعی شروع به تولید مثل می‌کنند و سبب ایجاد تومورهایی با قابلیت تکثیر می‌شوند. انواع مختلفی از سرطان وجود دارد که بسته به نوع سلول و عضو مبتلا متفاوت است.

احتمال نجات پیدا کردن از سرطان زمانی بیشتر می‌شود که بیماری در مراحل اولیه و قبل از گسترش، تشخیص داده شود. محققان دانشگاه ایالتی میشیگان به تازگی راهکار جدیدی برای افزایش عمر بیماران سرطانی کشف کرده‌اند. آن‌ها وضعیت سلامت افرادی را که به مدت حداقل سه سال، ویتامین D مصرف کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.

ارزیابی داده‌های پزشکی بیش از ۷۹ هزار فرد با میانگین سنی ۶۸ سال، که ۷۸ درصد آن­ها زن بودند، نشان داد رابطه­ مستقیمی بین مصرف مکمل ویتامین D  و کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان وجود دارد اما در این آزمایشات هیچ‌گونه ارتباطی بین مصرف ویتامین D و پیشگیری از سرطان مشاهده نشد.

ویتامین D علاوه بر اینکه برای سلامت استخوان‌ها مفید است، به کنترل رشد سلول‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌­کند. بیشتر افراد برای تامین این ویتامین، بدن خود را در معرض نور خورشید قرار می‌دهند و یا آن را از طریق مواد غذایی دریافت می­‌کنند.

کمبود ویتامینD باعث نرمی استخوان‌ در کودکان و پوکی استخوان در افراد بزرگسال می‌شود. موضوع قابل توجه اینکه بدن انسان قبل از اینکه از ویتامین D استفاده کند، باید آن را به شکل فعال تبدیل کند که این فرآیند طی دو مرحله، ابتدا در کبد و سپس در کلیه‌ها انجام می‌­شود.

 به گفته محققان دانشگاه میشیگان تفاوت میزان مرگ و میر در میان افرادی که ویتامین D مصرف می‌کنند در مقایسه با گروه دیگر که از دارونما استفاده کردند، بسیار چشمگیر است، به گونه‌ای که مصرف مکمل ویتامین D  خطر مرگ ناشی از سرطان را حدود ۱۳ درصد کاهش می دهد.

نتایج این مطالعه در مجله Clinical Oncology منتشر شده است.

کد خبر 378521

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.