تاثیر گوشت قرمز بر MS / راهکارهای حفظ سلامت چشم

تبلیغات درخصوص محصولات رویش مجدد مو، عمل تعویض مفضل و تحمیل هزینه زیاد به نظام سلامت، خطر کاهش MS با مصرف گوشت قرمز، نوشیدنی هایی که فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد و راهکارهای حفظ سلامت چشم را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ متخصصان ژاپنی در آزمایش‌های اخیر خود مشاهده کردند که آب گوجه فرنگی می‌تواند در کاهش فشارخون و کلسترول موثر باشد.

متخصصان علوم پزشکی و تغذیه در ژاپن معقتدند نوشیدن آب گوجه فرنگی که فاقد نمک باشد سطح فشار خون و کلسترول را در بزرگسالانی که در معرض بیماری‌های قلبی - عروقی هستند کاهش می‌دهد.

سرخرگ‌های کرونری، عروق خونی هستند که ماهیچه‌های قلب را تغذیه می‌کنند. درصورتیکه این عروق دچار گرفتگی شوند ماهیچه‌های قلب نمی‌توانند میزان خون مورد نیاز خود را دریافت کنند. بیماری کرونری قلب (CHD) به حمله قلبی منجر می‌شود.

در این مطالعه متخصصان دانشگاه پزشکی و دندانپزشکی توکیو در ژاپن به بررسی اطلاعات نزدیک به ۵۰۰ نفر از جمله ۲۹۷ زن پرداختند.

آنها با تاکید بر تاثیر مصرف آب گوجه فرنگی فاقد نمک اظهار داشتند: مصرف آب گوجه فرنگی موجب کاهش چشمگیر فشار خون در ۹۴ نفر از این افراد شده‌ است. علاوه بر این، میزان کلسترول بد خون ۱۲۵ نفر از شرکت کنندگان در این مطالعه از ۱۵۵ به ۱۴۹.۹ میلی‌گرم/ دسی‌لیتر کاهش پیدا کرد.

به گزارش ان‌دی تی‌وی، این تاثیرگذاری در میان مردان و زنان و همچنین گروه‌های سنی مختلف مشابه بوده‌ است.

آیا گوشت قرمز می تواند خطر MS   را کاهش دهد؟

دانشمندان مصرف روزانه گوشت قرمز را با کاهش تغییرات مغزی MS  مرتبط می دانند.

حدود ۱ میلیون بزرگسال در ایالات متحده مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) هستند. دانشمندان به طور کامل نمی دانند که چه چیزی باعث این وضعیت می شود. بسیاری معتقدند که بدن حمله ی خود ایمنی را به سیستم عصبی مرکزی (CNS) می کند و باعث آسیب به لایه محافظ میلین که بسیاری از نورون ها را پوشش می دهد می شود.

کارشناسان بر این باورند که عوامل خطر MS عبارتند از عوامل محیطی مانند رژیم غذایی. در حال حاضر، محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه Curtin استرالیا، داده های مربوط به تاثیر رژیم غذایی، به ویژه گوشت قرمز را بررسی و ارائه داده اند.

گوشت قرمز حاوی مقادیر زیادی از مواد مغذی از جمله پروتئین، آهن، روی، سلنیوم، پتاسیم، ویتامین D، تعدادی از ویتامین های B است.

بسیاری از این مواد مغذی برای عملکرد مغز سالم مهم هستند، بنابراین تعجب آور نیست که این ارتباط مفید بین مصرف گوشت قرمز و کاهش انواع بیماری ها از جمله MS باشد.

با این حال، همه ی افراد از مزایای مفید و بهداشتی گوشت قرمز به طور کامل و کلی خبر ندارند. در واقع، سازمان بهداشت جهانی (WHO) گوشت قرمز را به عنوان یکی از عوامل سرطان زا برای انسان در سال ۲۰۱۵ معرفی کرده است.

در اوایل سال جاری، محققان دریافتند افرادی که مقدار کمی گوشت قرمز را به میزان ۶۵ گرم یا کمتر در روز مصرف کرده اند، با خطر مرگ متوسط روبرو بوده اند.

با این حال انتخاب رژیم غذایی مناسب پیچیده است و شامل تنظیمات شخصی، تأثیرات فرهنگی و عوامل اجتماعی-اقتصادی است. شواهد زیادی وجود دارد که رژیم سالم به نتایج سلامتی درازمدت منجر می شود. اما مصرف گوشت قرمز در پیشگیری از MS هنوز قابل مشاهده و پیگیری است.

هیچ دارویی موجب رویش مجدد مو نمی شود

داروساز، پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی تبلیغات درخصوص محصولات رویش مجدد مو، اینگونه ادعاها را کاذب خواند و تاکید کرد: هیچ ماده یا دارویی موجب رویش مجدد موها نمی شود.

محمد بقایی  گفت: به عنوان یک پژوهشگر و نویسنده چهار کتاب تخصصی در حوزه مو و محصولات مراقبت از آن تاکید می کنم تاکنون هیچ ماده اعم از دارویی، گیاهی، طبیعی یا غیرطبیعی در دنیا عرضه نشده است که موجب رویش مجدد موهای ریخته شود.

وی اضافه کرد: ریزش موی سر بنا به دلایل مختلفی از جمله عوامل ارثی، اختلالات هورمونی، عصبی، بیماری های مختلف و گاهی به علت مصرف برخی داروها رخ می دهد؛ بنابراین درمان هر یک از انواع آن متناسب با علت یا علل ایجادی نیازمند اقدامات ویژه درمانی یا پیشگیرانه است.

بقایی خاطرنشان کرد: هر تار مو در چرخه زندگی خود چهار مرحله بسیار خاص و ادامه دار و درهم تنیده را طی می کند که عبارت از مراحل رشد، ایستا یا ساکن، استراحت و مرحله ریزش است.


بقایی گفت: علت هم بسیار واضح است. هر تار مو وقتی می ریزد، همراه با پیاز خود از کف سر خارج می شود و موی جدیدی با ساختاری جدید جایگزین آن می شود.

کارآیی محصولات مرتبط با مو

داروساز، پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: محصولات مرتبط با مو اگر دارای مجوز و پروانه و تائیدیه های لازم باشند، می توانند موجب تقویت تار موهای موجود بر کف سر شوند.

بقایی افزود: علاوه بر این، برخی از این محصولات ممکن است بتوانند موجب افزایش ماندگاری موهای موجود در کف سر در مرحله رشد شوند و در نتیجه فرصتی ایجاد کنند تا موهای موجود بر کف سر دیرتر بریزند و همزمان موهای جدیدی که بر اساس یک برنامه زمان بندی شده قبلی قرار بود برویند، در کف سر ظاهر شوند و ما موهای بیشتری را در کف سر ببینیم.

مجوزی برای تبلیغ محصول رویش مو صادر نشده است

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در رابطه با اقدامات سازمان غذا و دارو در ارتباط با تبلیغات محصولات رویش مو، گفت: تا آنجا که می دانم بر اساس قوانین جدید، متولی صدور مجوز تبلیغات عمومی محصولات دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی سازمان غذا و دارو است و تاکنون مجوزی برای تبلیغ چنین محصولاتی از سوی این سازمان صادر نشده است.

بقایی افزود: البته ممکن است این محصولات مجوز تولید داشته باشند که این امر ربطی به تبلیغ ندارد و کالاهای تولیدی بر اساس ماهیت و نوع خاص خود می توانند در مقاصد مختلفی تولید و در کانال های خاص و برخی اوقات به صورت تخصصی توزیع شوند.

وی گفت: اما مقوله تبلیغات عمومی امری دیگر است و نیازمند مجوزهای خاص از سوی سازمان عذا و داروست. البته تا جایی که مطلع هستم، سازمان غذا و دارو اقدامات اعتراضی خاصی را نیز در این رابطه داشته است.

ادعاهای دروغ درباره محصولات بهداشتی نیازمند آسیب شناسی است

مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو گفت: تبلیغات محصولات رویش مجدد مو را منتج از تبلیغات ماهواره ای و با الگوبرداری از آنها می دانم.

بقایی تصریح کرد: این پدیده متاسفانه چندسالی است به رسانه های داخلی ما نیز رسوخ کرده و به عنوان کارشناس تبلیغات پزشکی معتقدم پدیده فوق نیازمند آسیب شناسی جدی است و در بررسی آن، عوامل مختلفی باید مد نظر قرار گیرد.

وی اضافه کرد: گاهی اوقات در تبلیغات مورد اشاره با عناوین، اصطلاحات و بیاناتی غیرواقعی و غیرعلمی روبرو می شویم که مطمئنا قصدی جز افزایش خریدهای احساسی و هیجانی نداشته و موجب تعجب جامعه علمی و تخصصی کشور است.

داروساز، پژوهشگر و مشاور اداره کل فرآورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: هر تبلیغ یا اقدامی که موجب تغییر مرجعیت درمانی و دارویی کشور از جامعه پزشکی یعنی پزشک و داروساز شود، تبعات وحشتناکی را به دنبال خواهد داشت که همه افراد و ارکان جامعه از آن متاثر خواهند شد.

عمل تعویض مفضل هزینه زیادی به نظام سلامت تحمیل می کند

دبیر انجمن جراحان ارتوپدی ایران، گفت: در حال حاضر کمبود جدی در تامین مفاصل مصنوعی وجود ندارد اما این جراحی‌ها هزینه زیادی به سیستم سلامت تحمیل می‌کند.

سید محمد جواد مرتضوی، اظهار کرد: یکی از مسائلی که امروز بیش از پیش به آن توجه می‌شود و مورد بحث قرار می‌گیرد روش‌هایی برای حفظ مفاصلی است که معمولاً در سنین بالا و بر اثر بروز بیماری از بین می‌روند. تعویض مفاصل، به خصوص مفاصل لگن و زانو علل متفاوتی دارد، بسیاری از این عوامل از سنین پایین‌تر منجر به ایجاد تغییراتی در مفاصل می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر بتوانیم این تغییرات را در سنین پایین‌تر تشخیص داده و اصلاح کنیم از بروز مشکلات جدی در سنین بالاتر و احتیاج به تعویض لگن جلوگیری می‌شود.

این فوق تخصص جراحی زانو و لگن، با تاکید به اهمیت پرداختن به راه‌های تشخیص این اختلال در جلوگیری از بروز آن، گفت: موضوع جراحی‌های حفظ مفصل یکی از مباحثی است که امروز بیش از گذشته نه تنها در کشورمان بلکه در همه کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است و قطعاً حفظ مفصل طبیعی انسان‌ها می‌تواند عملکردی بسیار مطلوب‌تر نسبت به مفاصل مصنوعی داشته باشد.

مرتضوی تصریح کرد: تمرکز انجمن جراحان ارتوپدی ایران همواره بر بیماری‌های شایع و راه‌های پیشگیری و کنترل آن بوده است؛ انجام چنین جراحی‌های می‌تواند مانع از تخریب مفاصل و احتیاج به تعویض مفصل در فرد بیمار شود بنابراین یکی از مباحث اصلی این کنفرانس به این موضوع اختصاص پیدا می‌کند.

دبیر انجمن ارتوپدی ایران گفت: در حال حاضر سالانه حدود ۵۰ هزار عمل جراحی تعویض مفصل در کشور ما انجام می‌شود در حالی که طبق بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد ممکنست حدود ۳۰۰ هزار نفر در سال به انجام این جراحی نیازمند باشند؛ بسیاری از افراد یا شرایط انجام جراحی را ندارند یا زندگی با مفاصل آسیب دیده را به انجام چنین جراحی‌هایی ترجیح می‌دهند.

وی تاکید کرد: عمل تعویض مفصل یکی از عمل‌های بسیار پر هزینه است که این امر مشکلاتی را برای سیستم سلامت ایجاد کرده است؛ در حال حاضر اغلب مفاصل مصنوعی استفاده شده در این جراحی‌ها از کشورهای خارجی وارد کشور می‌شود؛ که کمبودی در این زمینه نداریم اما هزینه‌های تأمین این مفاصل افزایش پیدا کرده است؛ شرکت‌های معدودی در زمینه تولید این مفاصل در کشور تلاش می‌کنند اما هنوز بسیاری از تولیدات آنها کیفیت لازم را ندارد.

راهکارهای حفظ سلامت چشم

بینایی یکی از مهم‌ترین جنبه‌های سلامت است. هرگونه‌ آسیبی به چشم می‌تواند زندگی روزمره‌مان را تحت تأثیر قرار دهد.

در ادامه از چند راهکار ساده برای حفظ سلامت چشم برایتان می‌گوییم.
ویتامین‌ها و مواد معدنی: برای محافظت از سلامت چشم‌ از مصرف مواد غذایی دارای ویتامین A، C و E و مواد معدنی مهمی همچون زینک غاقل نشوید. ازجمله منابع غذایی ویتامین‌ها و مواد معدنی نام‌برده می‌توان به هویج، فلفل قرمز، بروکلی، اسفناج، توت‌فرنگی، سیب‌زمینی شیرین و مرکبات اشاره کرد.

ورزش: جالب است بدانید وزن متعادل برای سلامت چشم هم خوب است. وقتی به اندازه کافی فعالیت بدنی داشته باشید، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ کمتر می‌شود. دیابت ازجمله بیماری‌هایی است که روی رگ‌های خونی
چشم اثر می‌گذارد.

قانون ۲۰-۲۰-۲۰: بسیاری از ما مدت زیادی از روز را به صفحه رایانه نگاه می‌کنیم، اما متأسفانه یادمان می‌رود نشستن پای رایانه همان‌طور که پشت و کمرمان را خسته می‌کند، برای چشم‌مان هم به‌نوعی خسته‌کننده است. برای استراحت چشم‌ها قانون ۲۰-۲۰- ۲۰ را مدنظر داشته باشید. یعنی هر ۲۰ دقیقه چشم از صفحه بردارید و به‌مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی (حدود ۶ متری) نگاه کنید تا خستگی چشم‌تان گرفته شود.

ترک سیگار: از مضرات سیگار برای ریه‌ها، قلب، پوست و دندان‌ها حتما زیاد شنیده‌اید. اما آیا می‌دانید سیگار برای سلامت چشم هم مضر است؟ سیگاری‌ها بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به آب‌مروارید و برخی دیگر از بیماری‌های چشمی قرار دارند.

شست‌وشوی دست‌ها: رعایت بهداشت هم برای سلامت چشم ضروری است. پس هرگز با دست نشسته چشم‌تان را لمس نکنید. اگر از لنز تماسی استفاده می‌کنید نیز برای دست‌زدن به لنز حتما باید دست‌تان را خوب شسته باشید.

کد خبر 378489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.