در جهان چه می گذرد؟

کشورهای جهان، امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند و از مهمترین آن‌ها می توان به صحبت های اخیر نخست وزیر سابق قطر درباره گروهک داعش، اظهارات ترامپ پیرامون ملکه انگلستان و صحبت های رییس جمهور چین درباره ترامپ اشاره کرد.

 خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار آخرین تحولات سیاسی جهان را به صورت روزانه در اختیار مخاطبین خود قرار دهد:

نخست وزیر سابق قطر بیشتر داعشی ها را عربستانی خواند

نخست‌وزیر سابق قطر

نخست‌وزیر سابق قطر به شدت از عربستان انتقاد کرد و این کشور را مسئول بحران سوریه و گسترش داعش دانست.

حمد بن جاسم آل ثانی، نخست‌وزیر قطر در مصاحبه با روزنامه تلگراف گفت: کشورهای محاصره کننده به ویژه عربستان و امارات از موضوع تروریسم به عنوان بهانه‌ای برای تحقق اهداف خود علیه قطر استفاده می‌کنند. بیشتر داعشی‌ها عربستانی هستند. ما را به دروغ به تروریسم متهم می‌کنند در حالی‌که هیچ نهاد بین‌المللی علنا از این ادعاها حمایت نمی‌کند. نه آمریکا و نه هیچ نهاد اروپایی و نه نهاد دیگری ما را به ترروریسم متهم نمی‌کنند. بلکه فقط عربستان و امارات این کار را می‌کنند. چراکه آن‌ها می‌دانند مساله جنگ علیه تروریسم برای غرب اولویت است.

وی افزود: بعد از گذشت دو سال از آغاز تحریم هنوز نمی‌دانیم ما را به چه متهم می‌کنند. ۱۹ تروریستی که حملات ۱۱ سپتامبر را انجام دادند ۱۵ تن از آن‌ها عربستانی، دو تن اماراتی، یکی مصری و یکی لبنانی بودند. بیشتر تروریست‌های داعش عربستانی هستند.

آل ثانی گفت: من با حمایت علنی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا از ریاض مخالف نیستم. من معتقدم که همگی باید از عربستان حمایت کنیم، من معتقدم که ثبات عربستان مساله مهمی برای منطقه است اما بدانند که عربستان باید روابط مسالمت‌آمیزی با همسایگانش از جمله قطر داشته باشد.

ترامپ ملکه انگلیس را "زنی فوق العاده" خواند

ترامپ و ملکه انگلیس

رئیس جمهور آمریکا ملکه انگلیس را "زنی فوق العاده" خواند و گفت که با او "صمیمیتی ذاتی" دارد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور ۷۲ ساله آمریکا در مصاحبه با لورا اینگراهام مجری فاکس نیوز که در زمان حضور در قبرستان سربازان کشته شده آمریکایی در عملیاتی در زمان جنگ جهانی دوم در نُرماندی فرانسه انجام داد، گفت، ملکه الیزابت ۹۳ ساله "زنی فوق العاده" است.

ترامپ خاطر نشان کرد: دیدارم با ملکه انگلیس فوق العاده بود. من فکر می‌کنم که واقعاً باید بیشتر او را بشناسم چون نشستهای زیادی با او داشتم و ما صمیمیتی ذاتی داشتیم.

او همچنین گزارشهایی که اخیراً انتشار یافته و مدعی شدند او در دیدار با ملکه الیزابت، مشتش را به مشت ملکه انگلیس کوبیده تکذیب کرد.

انصارالله: یمن را گورستان متجاوزان می کنیم

محمد علی الحوثی

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تأکید کرد که این کشور گورستان متجاوزان خواهد شد.

روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم نوشت:محمد علی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در توییتی اعلام کرد: مردم یمن با پایداری اسطوره‌ای خود در برابر تجاوز آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات و هم‌پیمانانشان ایستادند و به اذن خدا پیروز خواهند شد. کسی که عکس این مساله را باور داشته باشد در توهم به سر می‌برد.

وی ضمن تأکید بر اینکه یمن گورستان متجاوزان خواهد بود، گفت: حضور هر روز عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله یمن برای دادن پیام‌هایش یمنی‌ها را به وجد می‌آورد اما این حضور هر روزه دشمنان را ناراحت کرده است، حضوری که منعکس کننده جایگاه رهبری عالم و نشانه محبت و علاقه به وطن است؛ حضوری که برخی پادشاهان و شاهزادگان حتی اگر ترامپ برایشان متن سخنرانی‌شان را نوشته باشد و مایک پامپئو بر آنها دیکته کند از چنین حضور و سخنرانی ناتوانند.

ایتالیا: رییس دولت توافق ملی لیبی طرابلس را ترک کند

image.png

منابع آگاه اعلام کردند، ایتالیا به رئیس شورای ریاستی لیبی توصیه کرده است با توجه به احتمال کنترل "ارتش ملی لیبی" بر طرابلس در آینده‌ای نزدیک، وی این شهر را ترک کند.

سعید امغیب، عضو پارلمان لیبی، به نقل از منابعی که آنها را موثق خواند، اعلام کرد که ایتالیا به فایز السراج، رئیس شورای ریاستی لیبی توصیه کرده است با توجه به احتمال کنترل "ارتش ملی لیبی" بر طرابلس در آینده‌ای نزدیک، وی طرابلس را ترک کند.

رییس جمهور چین ترامپ را دوست خود خواند

ترامپ و شی

رییس جمهور چین، دونالد ترامپ را دوست خود خواند.

شی جینپینگ، رییس جمهور چین اعلام کرد که آمریکا نمی‌خواهد روابط اقتصادی با پکن را بر هم زند. شی در یک نشست اقتصادی در سن پترزبورگ اعلام کرد: روابط سرمایه گذاری و تجاری مستحکمی میان چین و آمریکا وجود دارد.

وی ادامه داد: دشوار است که قطع و جدایی کامل آمریکا از چین و چین از آمریکا را تصور کنیم. ما منفعتی در چنین اقدامی نداریم. شرکای آمریکایی ما نیز علاقه‌مند به چنین مساله‌ای نیستند.

او افزود: ترامپ دوست من است. من متقاعد شدم که او نیز علاقه‌مند به این مساله نیست.

تنش‌ها میان دو اقتصاد بزرگ جهان از زمانی که مذاکرات تجاری در اوایل ماه مه به بن بست رسید، به شدت افزایش پیدا کرده است.

با اینکه دونالد ترامپ اعلام کرد که مذاکرات تجاری با چین ادامه دارد اما از دهم ماه می که رئیس جمهور آمریکا تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد، هیچ دیدار رو در رویی میان مقامات دو کشور انجام نشده است. تصمیم مذکور اقدام تلافی‌جویانه پکن را به دنبال داشت.

ترامپ با امیر قطر دیدار می کند

ترامپ و امیر قطر

کاخ سفید از دیدار رئیس جمهوری آمریکا با امیر قطر در نهم ماه آتی میلادی (۱۸ تیر) خبر داد.

کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نهم ژوئیه آتی در واشنگتن میزبان امیر قطر خواهد بود. طبق این گزارش، قرار است که دو طرف در این دیدار درباره مسائل مربوط به روابط اقتصادی و امنیتی و همچنین مقابله با تروریسم رایزنی کنند.

همچنین طبق گزارش رسانه‌های آمریکا، امیر قطر در دیدار با ترامپ به منظور اتمام معامله خرید بالگرد آپاچی و تجهیزات مربوط به آن از واشنگتن بیش از سه میلیارد دلار به ترامپ خواهد پرداخت.

ساخت بمب های فوق پیشرفته در عربستان با موافقت ترامپ

ترامپ بن سلمان

معاهده مناقشه‌برانگیز ترامپ با دولت عربستان ساخت بخش‌هایی از بمب های فوق پیشرفته آمریکا در عربستان را ممکن می‌سازد، به این ترتیب ریاض دسترسی بی سابقه‌ای به تکنولوژی‌های حساس تسلیحاتی آمریکا خواهد یافت.

روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی نوشت، با موافقت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، کمپانی تسلیحات سازی ریتون با تبادل اطلاعات و فناوری با عربستان می‌کند به ریاض این امکان را می‌دهد تا بمب‌های هدایت شونده لیزری بسازد.

قطعاتی که عربستان اجازه دارد با همکاری کمپانی ریتون بسازد، سیستم‌های کنترل و قطعات الکترونیکی اصلی برای بمب‌های هدایت شونده دقیق سری " Paveway" ریتون است.

کد خبر 378452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.