عطای وزارت به لقای وکالت

استعفای محمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش، اظهارات مقام معظم رهبری  به مناسبت چهاردهم خرداد در حرم مطهر امام خمینی، سفر مقام‌های عالی رتبه اروپایی و آسیایی به تهران و روند کاهش قیمت خودرو از مهمترین عناوین روزنامه های امروزشنبه - ۱۸ خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، استعفای  محمد بطحایی سومین وزیر آموزش و پرورش در دو دولت روحانی و به نوعی متفاوت‌ترین سکاندار این وزارتخانه در دولت اعتدال، وزیری که در برنامه‌هایش، نوید اصلاح در آموزش و پرورش را می‌داد و بر این باور بود که وزارتخانه تحت امرش برای اصلاحات آموزشی با او همراهی نمی‌کند. وزیری که می‌گفت، مأموریت نظام آموزش‌وپرورش از هدف اصلی خود فاصله پیدا کرده و مداوم در حرفهایش تأکید می‌کرد که مقاومت در برابر تغییرات در آموزش و پرورش بسیار زیاد است و فرهنگ‌سازمانی در این وزارتخانه بشدت در برابر اصلاحات مقاومت می‌کند. او که می‌خواست با تصمیم‌هایش تغییرات اساسی ایجاد کند به ناگهان تصمیمی گرفت که موجب شوکه شدن خیلی‌ها بویژه فرهنگیان شد. چند ساعتی خبرهای ضد و نقیض در صفحات مجازی رد و بدل می‌شد تا اینکه برخی از سایت‌های خبری اعلام کردند که وزیر آموزش و پرورش به دلیل شرکت در انتخابات مجلس در آخرین جلسه هیئت دولت از سمت خود استعفا داده است و رئیس جمهور هم این استعفا را پذیرفته است. بلافاصله بعد از این خبر، معاونت روابط عمومی و اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش، خبر پذیرش استعفای وزیر آموزش و پرورش را تکذیب کرد. البته این تکذیبیه هم چند ساعتی روی خروجی خبرگزاری ها نماند تا اینکه دفتر سخنگوی دولت استعفای وزیر آموزش و پرورش را تأیید و اعلام کرد رئیس جمهور با این استعفا موافقت کرده است. براساس اطلاعیه دفتر سخنگوی دولت، آقای بطحایی برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی از سمت خود استعفا کرده است. با این خبر، پرونده کاری چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش هم بسته شد، اما چرا وزیر آموزش و پرورش وزارت را فدای وکالت کرده است؟ معلمان در صفحات مجازی خود نوشتند درد و مشکلات آموزش و پرورش فراتر از هر وزیری بوده؛ چرا که سرنوشت تمام وزرای آموزش و پرورش با اندکی تفاوت در یک سرانجام به هم می‌رسد.

روزنامه ایران صفحه نخست امروز خود را به حاشیه های خداحافظی ناگهانی بطحایی از آموزش و پرورش اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت:« پایان وزارت با پرونده های نیمه تمام » روزنامه ایران در ادامه توضیح داد: خبر استعفای محمد بطحایی از وزارت آموزش و پرورش برای خیلی از معلمان و منتقدان وزارت آموزش و پرورش غیر قابل باور بود. آنها نمی‌توانستند براحتی از استعفای چهاردهمین وزیر آموزش و پرورش رد شوند برای همین از همان دقایق ابتدایی تشکل‌های صنفی معلمان به دنبال صحت و سقم خبر بودند، چرا که به اعتقاد بسیاری از آنها وزیری که بخواهد استعفا دهد، روز قبل از استعفا درباره پیگیری‌هایش از حقوق معلمان در صفحه توئیترش نمی‌نویسد. بطحایی چهارشنبه شب درحساب کاربری توییترش گزارشی را درباره موضوع اصلاح حقوق معلمان ارائه کرد. او نوشت: «در آخرین روز قبل از تعطیلات در جلسه‌ای با حضور رئیس و همکاران سازمان اداری و استخدامی، موضوع اصلاح حقوق همکاران جوانم در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی را بررسی کردیم و با نظر مثبت آقای انصاری امیدوارم بزودی نتیجه مورد نظر به‌دست آید.» این آخرین توییت سید محمد بطحایی در کسوت وزیر در دولت دوازدهم است.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به بررسی روند کاهش قیمت خودرو پرداخت در تیتر یک خود نوشت:«ترمز قیمت خودرو داخلی کشیده شد» روزنامه آرمان امروز در ادامه توضیح داد: تمام این شرایط دست به دست هم داده‌اند تا قیمت خودرو در سال جاری به بالاترین حد خود برسد، شاید به همین دلیل است که هر خبر امیدوارکننده‌ای بلافاصله تاثیر خود را بر بازار می‌گذارد. از این نمی‌توان از تاثیر خبر «ورود ۱۰۰‌هزار خودرو تولیدی به بازار» که اخیرا از سوی وزارت صمت اعلام شد، بر کاهش قیمت‌ها غافل شد. تصویب آزادسازی واردات خودروهای هیبریدی به کشور نیز مصوبه‌ای بود که از سمت مجلس بیرون آمد و تاثیر خود را بر این بازار گذاشت. البته علاوه بر مواردی که ذکر شد، به‌نظر می‌رسد طی تعطیلات هفته گذشته سودجویان در حال گشت و گذار بودند که اندکی منطق به بازار بازگشت و قیمت‌ها مسیر نزولی را طی کردند. بر اساس این گزارش قیمت انواع پژو ۴۰۵ و پژو پارس در این مقطع کوتاه زمانی بین ۵/۲‌میلیون تا ۳۲‌میلیون تومان کاهش را تجربه کرد. در حالی که پژو ۴۰۵ پیش از تعطیلات نزدیک به ۸۴‌میلیون تومان قیمت داشت، طی روزهای اخیر به ۸۰‌میلیون تومان رسید. پژو پارس کد ۲۹ نیز با کاهش سه‌میلیون تومانی در محدوده ۱۰۱‌میلیون تومان قرار گرفت. پژو پارس اتوماتیک که تا یک هفته قبل ۱۸۲‌میلیون تومان معامله می‌شد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود به بررسی دلایل به زمین ماندن طرح بسته‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب پذیر  پرداخت و در تیتر یک خود نوشت: «آخرین مهلت مجلس به دولت» روزنامه ابتکار در ادامه توضیح داد: با توجه به شروع افزایش قیمت ارز از ماه‌های پایانی سال ۹۶ و افزایش قیمت کالاهای اساسی، دوم آبان‏ماه سال گذشته بود که هیئت‌دولت تصمیم گرفت برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و افراد تحت پوشش، به آنها بسته‌های حمایتی بدهد. بسته‌هایی که پس از جلسات متعدد علنی و غیرعلنی بین مجلس و دولت، بالاخره قرار شد در قالب ۳ مرحله تا سقف ۶۰۰ هزار تومان به حساب سرپرست‌های خانوار واریز شود. ولی با گذشت ۳ ماه از سال ۹۸ همچنان خبری از ارائه دو مرحله دیگر این بسته‌های کمکی نیست و تنها ۲۰۰ هزار تومان بابت این بسته‌ها پرداخت شده است. موضوعی که در جای خود جای سوال و اگر و اماهای زیادی دارد چرا که در بودجه ۹۸ هم مبلغی معادل ۱۴ میلیارد دلار برای این موضوع درنظر گرفته شده است. البته دولت هم ملزم به اختصاص این رقم برای یارانه کمکی به اقشار آسیب‏پذیر است، ولی هنوز دولت تصمیمی برای چگونگی ارائه این کمک‌ها درقالب کارت الکترونیکی، بسته حمایتی، کالابرگ یا ... نگرفته است.

روزنامه خراسان صفحه نخست امروز خود را به اظهارات مقام معظم رهبری  به مناسبت چهاردهم خرداد، در حرم مطهر امام خمینی اختصاص دادو در تیتر یک خود نوشت: «اجزای پنج گانه منطق مقاومت» حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با اشاره به آمارهای رسمی که نشانگر افول اقتصادی آمریکا و کاهش عجیب تأثیرگذاری آمریکا در اقتصاد جهانی است، خاطرنشان کردند: در عرصه‌ سیاسی نیز اقتدار آمریکا افول کرده که انتخاب فردی با مختصات آقای دونالد ترامپ، واضح‌ترین و بهترین نشانه برای افول سیاست آمریکاست. ایشان افزودند: سپرده شدن سرنوشت بیش از ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت آمریکا به دست فردی که در مورد تعادل فکری و روانی و اخلاقی او ابهامات و تردیدهای جدی وجود دارد، دلیل آشکاری بر افول سیاسی و اخلاقی آمریکاست. رهبر انقلاب اسلامی یکی دیگر از نشانه‌های سقوط اخلاقی دولت آمریکا را، حمایت این دولت از جنایات رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و نیز حمایت از جنایت چند دولت در یمن و کشتار مردم این کشور، دانستند و خاطرنشان کردند: در زمینه‌ اجتماعی نیز آمریکا گرفتار مشکلات عدیده‌ای از جمله آمار بالای قتل و جنایت، گرسنگی، اعتیاد و خشونت است که در چنین شرایطی، رئیس‌جمهور آمریکا به ظاهر برای ملت ایران دلسوزی و آرزوی خوشبختی آن ها را می کند اما باید به او گفت بروید اگر می توانید مشکلات خودتان را حل کنید. حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای افزودند: این موارد گوشه‌ای از واقعیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دولتی است که برای ملت ایران شاخ‌وشانه می کشد.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی تبعات ارز رانتی در حوزه تولید پرداخت و در تیتر یک خود نوشت:«خسارت سوم دلار ۴۲۰۰» روزنامه دنیی اقتصاد در ادامه توضیح داد: خسارت سوم دلار ۴۲۰۰تومانی این بار در حوزه تولید آشکار شد. دولت از سال گذشته با هدف ثبات قیمت‌ها، به کالاهای اساسی وارداتی ارز ارزان تخصیص داد؛ اما گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که تخصیص ارز ارزان به ثبات قیمت منجر نشد و این سیاست هزینه‌های گزافی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرد. در واقع خسارت اول این یارانه نفع گروهی از رانت‌خواران و ضرر مصرف‌کننده نهایی و اقشار کم‌برخوردار جامعه بود. خسارت دوم این سیاست در انحراف واردات و صادرات از مسیر اصلی نمایان شد. سیاست تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی علاوه بر افزایش عطش واردات و ایجاد کانال‌های فساد در فرآیند ثبت سفارش، صادرات را هم از مسیر طبیعی خود منحرف کرد. حال ابعاد جدیدتری از این سیاست خود را در قالب خسارت سوم در حوزه تولید نشان داده است. ادامه تخصیص دلار ۴۲۰۰تومانی و صدور مجوزهای فراتر از فهرست مشمولان ارز دولتی برای واردات کالاهای آماده مشابه تولید داخل، رقابت‌پذیری برخی از بنگاه‌های تولیدی را به‌شدت تقلیل داده است. این در حالی است که این گروه از تولیدکنندگان تنها برای واردات مواد اولیه از دلار ۴۲۰۰تومانی بهره‌مند هستند و سایر هزینه‌ها را باید با ارز آزاد پوشش دهند. پیشنهاد آنها به سیاست‌گذار حذف تخصیص ارز رانتی است تا شرایط برابر برای رقابت در کشور فراهم شود.

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به بررسی سفرمقام‌های عالی رتبه اروپایی و آسیایی به تهران اختصاص داد و در تیتر خود نوشت: «ترافیک دیپلماتیک در راه تهران» روزنامه  مردم سالاری در ادامه توضیح داد: هفته پیش‌رو هفته‌ای شلوغ و حساس از نظر رفت و آمد دیپلماتیک مقامات دیگر کشورها به تهران برای دستگاه سیاست خارجی کشور خواهد بود، چنانکه تهران در این هفته میزبان هیئت‌هایی از شرق آسیا و غرب اروپا خواهد بود. از طرفی   سخنگوی دولت ژاپن به صورت رسمی در کنفرانس خبری هفتگی خود اعلام کرد: شینزو آبه نخست وزیر این کشور در روزهای ۱۲ تا ۱۴ ژوئن (۲۲ تا ۲۴ خرداد ماه) به ایران سفر خواهد کرد.   و از طرف دیگر   بنا بر اعلام دستگاه سیاست خارجی ایران و آلمان قرار است در هفته پیش روهایکوماس وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در صدر هیئتی بلندپایه به تهران سفر کند. سفر این دیپلمات ارشد آلمانی به تهران یک روزه خواهد بود و او در جریان سفر به ایران با محمد جواد ظریف همتای ایرانی خود و همچنین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
پیش‌بینی می‌شود بررسی آخرین تحولات در ارتباط با موضوع برجام و ساز و کار اینستکس از مهمترین محورهای رایزنی این دیپلمات ارشد آلمانی با مقامات تهران در جریان این سفر باشد. سفر وزیر خارجه آلمان به تهران در حالی صورت می‌گیرد که ایران از بیش از یک ماه پیش با کاهش تعهدات برجامی خود به کشورهای عضو برجام فرصت ۶۰ روزه‌ای داد که به تعهدات خود در مقابل ایران که در این توافق بین‌المللی منعقد شده عمل کنند.

کد خبر 378412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.