کاهش علائم اوتیسم در کودکان با انجام ورزش

محققان ژاپنی دریافتند که ورزش می‌تواند با ایجاد تغییراتی در مغز، بروز بعضی از علائم اختلال اوتیسم را کاهش دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اختلال طیف اوتیسم (ASD) از جمله اختلالات اجتماعی است که تا پیش از سه سالگی خود را بروز می‌دهد. این اختلال که در میان پسران شایع‌تر از دختران است و زیرمجموعه‌های گوناگونی را دربرمی‌گیرد، در مبتلایان علائم مشترکی همچون رفتارهای تکراری، مشکلات کلامی و غیرکلامی و اختلال در تعاملات اجتماعی را نشان می‌دهد.

این اختلالات در اثر ارتباطات اضافی بین سلول‌های عصبی یا نورون‌ها در مغز رخ می‌دهد که باید در دوران کودکی از بین می‌رفته ولی به دلایلی باقی مانده‌ است و این ارتباطات بیش از حد منجر به بروز برخی مشکلات می‌شود. تحقیقات جدید محققان دانشگاه توکیو نشان می‌دهد که فعالیت‌های فیزیکی همان‌گونه که می‌تواند منجر به ایجاد برخی تغییرات مغزی در افراد سالم شود و حتی بروز انحطاط مغز در دوران پیری را کاهش دهد، با حذف اتصالات اضافی در مدار مغزی منجر به بهبود اختلالات اجتماعی، تکرار، اضطراب و کاهش رفتار اوتیسم نیز می‌شود زیرا ورزش با افزایش مغایرت میان ارتباطات نورونی فعال و غیرفعال و ضعیف کردن یکی از این دو امکان حذف آسان‌تر بخش ضعیف را فراهم می‌آورد.

بررسی بخش هیپوکامپ مغز موش‌هایی که به مدت یک ماه بدون اعمال هیچ اجباری برای ورزش کردن و تنها با قرار دادن یک چرخ و فلک گردون مورد آزمایش قرار گرفتند نیز حاکی‌ است که microglia (سلول‌های ایمنی که سلول‌های مرده و سایر مواد زائد مغزی را حذف می‌کنند) سلول‌های غیرفعال یا کم‌فعال در ارتباطات مغزی موش‌ها را حذف کرده‌ است در حالی که سلول‌های فعال دست نخورده و سالم به فعالیت خود ادامه داده‌اند. هیپوکامپ منطقه‌ای خاص و مهم برای حافظه و ایجاد سلول‌های عصبی جدید در مغز است و به همین دلیل در طول آزمایش مورد توجه ویژه محققان قرار داشته است. 

تحقیقات همچنین نشان داده است که ورزش در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم نیز با کاهش رفتارهای تکراری و مشکل تعاملات اجتماعی همراه است و چنانچه کودک علاقمند به ورزش باشد لازم است متناسب با فعالیت مورد علاقه‌اش تشویق شود و فعالیت بدنی او کاملا داوطلبانه صورت گیرد. بدین ترتیب ورزش داوطلبانه راهکاری ایمن و رایگان برای ایجاد تغییرات مدارهای مغزی مبتلایان به اختلال طیف اوتیسم و بهبود سلامت کلی بدن به حساب می‌آید.

کد خبر 378411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.