ضرب و شتم محیط بانان مجروح حادثه خبر/ خرس مرد میانسال را بستری کرد

در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا از درگیری مرگبار محیط بانان با شکارچیان غیرمجاز تا دستگیری قاچاقچی عقرب سیاه و آشنایی هیرمان با ایلدا می خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساعت ۱۱ شب یکشنبه ۱۱ خرداد ماه، به مرکز مدیریت پارک ملی خبر واقع در منطقه بافت کرمان "بخش خَبـْر" خبر می‌رسد که تعدادی از شکارچیان غیرقانونی مشغول شکار جبیر در این منطقه حفاظت شده هستند. محیط‌بانان به منطقه رفته و شکارچیان را شناسایی می کنند، ابتدا راه را بسته و بعد فرمان ایست می‌دهند، اما شکارچیان بدون توجه به فرمان محیط‌بانان به مسیر خود ادامه می‌دهند و در تعقیب و گریز دو محیط بان بر اثر تیراندازی شکارچیان مجروح می شود، در همین حال این  دو شکارچی موتور سوار به علت واژگونی موتور سیکلت و اصابت جمجمه بر زمین جان خود را از دست می دهند، در این حادثه از سوی محیط بانان هیچ تیراندازی صورت نگرفته است.
با این وجود یک منبع آگاه گفته است پس از آنکه دو محیط‌بان مجروح برای معالجه به بیمارستان بافت منتقل شده و ساعت ۵ بعد از ظهر روز بعد درحالیکه هنوز فرایند درمان به صورت کامل طی نشده و هر دو محیط بان به تازگی از اتاق عمل بیرون آمده‌اند و پزشکان موفق نشده‌اند ساچمه‌ها را به صورت کامل از بدن آن‌ها خارج کنند، به اداره آگاهی منتقل می‌شوند، در حالیکه پزشک خطر را به ماموران گوشزد کرده است، زیرا باقی ماندن این نوع ساچمه در بدن می‌تواند منجر به مسمومیت خونی در فرد شود.

وی افزود : از سوی دیگر آقای ضیاء سلجوقی مدیرارشد اداره محیط زیست کرمان که پیش از شروع تعقیب و گریز از خودرو پیاده شده و به دلیل کمبود وقت نمی‌تواند دوباره سوار خودرو شود و در جریان تعقیب و گریز نبوده است نیز در منزل دستگیر و با زدن دستبند راهی پلیس آگاهی می‌شود.

ضرب و شتم محیط بانان مجروح حادثه خبر

به گفته این فرد ساعت ۱۰ شب این افراد از بازداشت‌گاه به دادگاه برده شده و به اتهام قتل عمد تفهیم اتهام می‌شوند، و قرار بازداشت غیرقابل تبدیل برایشان صادر می‌شود، این درحالی است که در مقابل در دادگاه تعدادی از افراد طایفه دو شکارچی غیرمجاز، درست درمقابل چشم ماموران این افراد را مورد ضرب و شتم شدید قرار می‌دهند و پس از آن هر ۴ نفر به زندان بافت منتقل می‌شوند.
اما یکی دیگر از منابع محلی درباره این ماجرا با بیان اینکه دو شکارچی جان باخته از یکی از طوایف بزرگ و متنفذ منطقه هستند، گفته است: شرایط به گونه‌ای شده بود که افراد این طایفه هر محیط‌بان و هر فردی از اداره محیط زیست را که می‌دیدند به سمت او حمله می‌کردند و ۴ محیط‌بان دخیل در این ماجرا هم مدام از سوی افرادی از این طایفه مورد تهدید قرار می‌گیرند، لذا برای ایجاد آرامش در منطقه و حفظ امنیت محیط‌بان‌ها آن‌ها را در بازداشت نگه داشته‌اند.
به گفته او اداره آگاهی بافت هر ۴ نفر را در زمان انتقال از آگاهی به دادگاه بر پشت وانت روباز سوار کرده و سربازی که کنار آن‌ها حضور داشته نیز مسلح نبوده است، که این موضوع باعث می‌شود دسترسی افراد طایفه جان باختگان که درمقابل دادگاه تجمع کرده بودند به آن‌ها آسان بوده و محیط‌بان‌ها مورد ضرب و شتم قرار گیرند، او این سوال را مطرح می‌کند که اگر این ۴ نفر در جریان ضرب و شتم جان خود را ازدست می‌دادند چه کسی پاسخگو بود و اصولا ضرب و شتم کنندگان چگونه به زمان انتقال این افراد به دادگاه پی بردند.

فاز دوم برنامه احیای دریاچه ارومیه محقق شد

خلیل ساعی مدیر دفتر منطقه ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه دریاچه ارومیه به لحاظ فنی احیا شده است، گفت: هم اکنون فاز دوم برنامه احیای دریاچه محقق شده است.
 وی  هدف اصلی در فاز دوم برنامه احیای دریاچه ارومیه را افزایش یک سانتی متری ارتفاع آب این دریاچه اعلام و اضافه کرد: طی سال جاری در کنار بارش های اخیر و اقدام ستاد در خصوص مدیریت رهاسازی آب سدها در بازه زمانی مناسب، حجم آب دریاچه ارومیه به بیش از پنج میلیارد متر مکعب رسیده و به طور کلی فاز دوم برنامه ستاد احیا برای افزایش یک سانتی متری دریاچه ارومیه محقق شده است.

کشف محموله پرندگان شامل ۱۰۵ قطعه طرقه چکاوک در سیستان

رئیس اداره حفاظت محیط زیست زابل از کشف ۱۰۵ قطعه طرقه چکاوک در این شهرستان خبر داد.
 مهدی سراوانی اول رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان زابل گفت:  نیروهای یگان حفاظت محیط زیست شهرستان زابل موفق به کشف ۱۰۵ قطعه طرق چکاوک از یک دستگاه اتوبوس مسافربری شدند.    
 طی بررسی های انجام شده مشخص شد که متخلفان قصد انتقال این پرندگان را به کشور افغانستان داشته اند در همین راستا پرونده متخلف تشکیل و در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

بازار داغ خرید و فروش عقرب در سیستان
 
‌فردی که قصد خارج کردن هشت عدد عقرب سیاه مولد را به سمت کشور افغانستان داشت، دستگیر شد. نیروهای یگان حفاظت محیط زیست زابل، با همکاری هنگ مرزی زابل، این فرد را هنگام کنترل مسافران خروجی به سمت کشور افغانستان و در حالی که عقرب‌ها را در زیر قفس پرندگان تزئینی جاسازی کرده بود، دستگیر کردند. زنده گیری عقرب جهت فروش و به منظور استفاده، نیازمند مجوز زیست محیطی است.

حمله خرس سیاه به مردی میانسال در جیرفت

یک خرس سیاه که به سکونتگاه های روستایی در منطقه دلفارد جیرفت نزدیک شده بود به یکی از بومیان حمله ور شده و وی را از ناحیه سر و کمر مجروح کرد.این مرد میانسال از ناحیه جمجمه آسیب دیده و خراشیدگی های روی بدن وی بر اثر کشیده شدن توسط خرس بر روی زمین ایجاد شده است.

مرجان شاکری مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان با حضور در بیمارستان از فرد آسیب دیده عیادت و دلجویی کرد.

خرس سیاه آسیایی در ایران به شدت در خطر انقراض قرار دارد و هیچ آمار مشخصی از تعداد اندک باقیمانده جمعیت این گونه ارزشمند در کشور در دست نیست.

هیرمان و ایلدا بزودی با هم آشنا می شوند

پس از آنکه اواسط اردیبهشت ماه یک شیر ایرانی نر به نام هیرمان وارد باغ وحش تهران شد، هفته گذشته نیز یک ماده شیر ایرانی به نام ایلدا وارد تهران شد. این ماده شیر ایرانی که چهار ساله است و ایلدا نام دارد از باغ وحش دوبلین ایرلند به تهران فرستاده شده است. هم اکنون جایگاه هیرمان و ایلدا از یکدیگر جدا است ولی تا حدود یک ماه دیگر به یکدیگر معرفی می شوند.

پس گذشت حدود ۸۰ سال از انقراض شیر در ایران برای نخستین بار یک شیر ایرانی نر و یک شیر ایرانی ماده با همکاری برنامه گونه های در خطر انقراض EEP ، موسسه اروپایی باغ وحش ها EAZA به باغ وحش تهران منتقل شده اند.

کد خبر 378374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.