عقبگرد قیمت خودرو و چالش توجیه اقتصادی تولید داخلی کاغذ

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود که از جمله مهمترین آنها کاهش چشمگیر قیمت خودرو، مشکلات اقتصادی تولید داخلی کاغذ، صعود بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی، ممنوعیت واردات ۱۴۳ قلم کالای دیگر و سه برابر شدن بودجه تخصیصی بیمه قالیبافان در سال ۱۳۹۸را می‌توان نام برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پس از سبقت‌گیری های مداوم قیمت‌ها از یکدیگر در بازار خودرو، اتفاق قابل توجه در هفته ای که گذشت توقف رشد قیمت‌ها و دنده عقب آن بود که البته به اعتقاد برخی مسئولان این عقبگرد ادامه خواهد داشت. در این هفته قیمت تیبا و سایپا ۱۱۱ در قیمت ۵۳ میلیون تومان برابر شد.

همچنین به گفته مشاور عالی و دستیار ویژه وزیر صمت با تکمیل خودروهای دارای کسری قطعات، "خودروسازان به زودی ۱۰۰هزار خودرو جدید به بازار عرضه می‌کنند. به‌دنبال تلاش خودروسازان کشور برای تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای دارای کسری قطعات پیشرفته، قرار است این خودروها به‌زودی به بازار عرضه شوند."

اما به دنبال تنش‌های ایجاد شده در صنعت کاغذ و مشکلات واردات آن، مدیرکل دفتر امور طرح‌ها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن وتجارت اعلام کرد که " توجیه اقتصادی تولید کاغذ در کشور با چالش جدی روبه رو است و ما نمی توانیم اصراری بر این صنعت به سرمایه‌گذاران داشته باشیم.

علیرضاهادی با بیان اینکه قیمت تمام شده کاغذ داخلی به طور معمول از کاغذ وارداتی یارانه ای بالاتر بوده و در این شرایط امکان رقابت از تولید کننده داخلی سلب می شود، اظهار کرد: در حال حاضر مصرف سالانه کاغذ چاپ، تحریر و روزنامه در کشور در حدود ۳۳۵ هزار تن است که توسط واحدهای فعال موجود می توانیم تا حدود ۵۰ درصد نیاز کاغذ کشور را تامین نماییم. در سال ۹۷ و همزمان با افزایش برخی هزینه‌های تولید، نحوه قیمت گذاری کاغذ و شرایط غیر رقابتی کاغذ وارداتی یارانه ای با کاغذ تولید داخل، حجم تولید داخل کاهش محسوسی داشته و شاهد افت تولید بوده ایم."

دیگر اخبار مهم اقتصادی را در ادامه بخوانید:

** بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به علت کاهش ارزش دلار آمریکا به ۱۳۳۷.۹۲ دلار رسید که بالاترین رقم در سه ماه گذشته است.

افزایش بهای طلای جهانی بدنبال اظهارات مقامات فدرال رزرو صورت گرفت که انتظارات برای کاهش نرخ بهره بانکی در آمریکا را تقویت کرد و ارزش دلار به کمترین میزان خود طی چند هفته اخیر رسید.

** رییس مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هرگونه خرید و فروش، حمل و نگهداری دام سبک و سنگین بدون پلاک و هویت گذاری، ممنوع و کالای قاچاق محسوب می شود.

** سال گذشته واردات ۱۳۳۹ قلم کالا ممنوع بود که امسال نیز واردات ۱۴۳ قلم کالای غیر ضروری دیگر ممنوع اعلام و به لیست قبلی اضافه شده است.

بر این اساس در سال جاری واردات ۱۴۸۲ قلم کالا به کشور ممنوع است که این اقدام به منظور مدیریت منابع ارزی صورت گرفته است.

** وزیر نیرو گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ تالاب بزرگ کشور همچون هورالعظیم، بامدژ، هامون و... بین ۴۵ تا ۱۰۰ درصد پر شده‌اند.

رضا اردکانیان با تاکید بر اینکه سیلاب‌های بهاره موجب افزایش ۱۶ میلیارد مترمکعبی ذخایر سدهای کشور نسبت به سال آبی گذشته شده است، اظهار کرد: بارندگی‌های مناسب چندماه اخیر موجب شده است تا تعداد زیادی از تالاب‌های مهم و حیاتی کشور که سالیان متمادی رنگ آب به خود ندیده بودند آبگیری شوند.

** مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی از پیشنهاد حذف تعرفه صادرات خرما با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضای مصرف داخلی این محصول خبر داد.

** هیئت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد ماده ۳۱ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور، آیین نامه اجرایی شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان را تصویب کرد؛ در آیین‌نامه اجرایی، ترکیب اعضای شورا، وظایف مشخص شورا و نیز عنوان کارگروه های تخصصی ذیل شورای برنامه ریزی و توسعه هر استان و وظایف دقیق این کارگروه‌ها مشخص شده است.

** رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: با حمایت مجلس شورای اسلامی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی و با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت توانستیم بودجه تخصیصی برای بیمه قالیبافان را در سال ۱۳۹۸ حدود ۳ برابر کنیم و امسال تمامی فعالان حوزه فرش دستباف می‌توانند از بیمه قالیبافان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه به‌رغم مشکلات اقتصادی و شرایط سخت موجود به دنبال ایجاد شغل برای ۴۰ هزار نفر هستیم، گفت : در راستای این طرح، استارت آپ‌ها و صاحبان ایده و فکر نو در حوزه فرش دستباف را دعوت می‌کنیم تا ایده های خود را برای توسعه، تولید، فروش و صادرات فرش دستباف ارایه دهند.

** معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه با اجرای طرح ایران- ایکاردا تولید گندم در دیمزارهای کشور ۲۵ درصد افزایش می یابد، گفت: طرح ایران - ایکاردا امسال در۲۱ هزار هکتار از دیمزارهای آذربایجان شرقی اجرا شده است.

عباس کشاورز در بازدید از مزارع گندم هشترود، چاراویماق و مراغه، اظهار کرد: این طرح با هدف انتقال سریع دانش جدید تولید گندم به کشاورزان، افزایش تولید گندم و انتقال یافته‌های تحقیقاتی به کشاورزان هفت شهرستان استان اجرا می شود.با اجرای این طرح در پنج سال آینده تولید گندم در دیمزارهای استان و کشور ۲۵ درصد افزایش می یابد.

** رییس سابق کمیسیون توسعه صادرات اتاق ایران گفت: اصلاح قیمت پایه‌ای صادرات می‌تواند بخشی از مشکلات صادرکننده‌ها را برطرف کند؛ قیمت‌های پایه‌ای با واقعیت فاصله داشته باشد، آمارهای اعلام‌شده درست و دقیق نخواهد بود. اصلاح قیمت پایه صادرات مطالبه اصلی فعالان بخش خصوصی و صادرکننده‌ها است.

سیدرضی حاجی‌آقا میری اظهار کرد: "قیمت پایه صادرات واقعی شود" این را مدت‌هاست که صادرکننده‌ها بیان می‌کنند. اصلاح قیمت پایه‌ای امری ضروری است؛ وقتی قیمت‌های پایه‌ای با واقعیت فاصله داشته باشد، آمارهای اعلام‌شده درست و دقیق نخواهد بود. مثلاً اگر کالایی یک دلار قیمت داشته باشد و در گمرک سه دلار قیمت‌گذاری شود، یعنی ۳۰ درصد بالاتر از واقعیت قیمت‌گذاری شده است. در این صورت دولت فکر می‌کند که سه دلار از کشور خارج‌شده و آن را از صادرکننده مطالبه می‌کند.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: توسعه صادرات به کشورهای همسایه اولویت سال ۱۳۹۸ است و ایران آمادگی دارد همکاری های جدید اقتصادی و تجاری در رشته‌های مختلف صنعتی و معدنی را با روسیه آغاز کند. در رشته‌های معدنی و همچنین سایر صنایع آمادگی داریم تا با معرفی توانمندی‌ها و پتانسیل‌های طرفین، همکاری‌های متقابل داشته باشیم.

** "جنوب کشور" استعدادی بکر برای تولید، اشتغال و سکونتگاه است؛ عبدالحسین ساسان کارشناس اقتصادی و عضو سابق هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: جنوب کشور ما استعدادی بکر و استفاده نشده هم برای تولید و اشتغال و هم برای سکونتگاه است. یکی از راهکارهای نجات شهرهای مرکزی کشور و شهرهای شمالی کشور از مهاجرت‌های ناخواسته، این است که مکان یابی جدید را در بزرگراه‌های جنوبی متمرکز کنیم، کلانشهرهایی را در جنوب طراحی کنیم، تمام بودجه شهرهای جدید را به صورت متمرکز به جنوب کشور ببریم.

وی با تاکید بر اینکه به کلی از پتانسیل دریای جنوب غفلت کرده ایم، خاطرنشان کرد: از الگوی توسعه خطی تا کنون بهره‌ای نبرده ایم. شهرهای ما قطاعی رشد کردند که یک الگوی باستانی خودجوش و گویا مبتنی بر سازوکار بازار است نه مبتنی بر مدیریت جمعیت، در حقیقت ما تسلیم سیل جمعیت شده‌ایم.

** مدیر کل گمرک استان اصفهان گفت: در دو ماهه سال ۱۳۹۸، بالغ بر ۷۷۹ میلیارد و ۶۰۶ میلیون ریال درآمد توسط گمرک اصفهان کسب و به خزانه واریز شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۵ درصد رشد داشته است. استان اصفهان با داشتن توانمندی‌های گوناگون تولیدی، کشاورزی، صنایع تبدیلی و صنایع دستی در کشور جزو مهمترین استان‌ها در زمینه صادرات کالا محسوب می شود به طوری‌که طی دو ماهه ابتدای سال ۹۸ بالغ بر یک  میلیون و ۱۰۱ هزار تن کالا به ارزش ۸۴۰ میلیون و ۸۰۷ هزار دلار استان اصفهان به مقصد ۶۲ کشور جهان صادرات داشته و نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۷ درصد و ازلحاظ ارزش ۱۳۴ درصد رشد داشته است.

** مدیرعامل شرکت راه‌آهن از تخصیص دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی یک هزار دستگاه واگن مسافری، باری و لکوموتیو با استفاده از تولید کنندگان داخلی خبر داد و اظهار کرد: این اعتبار برای نوسازی یک هزار دستگاه لکوموتیو، قطارهای خود کشش و واگن های مسافری و باری توسط سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه با مساعدت سازمان برنامه و بودجه و پیگیری شرکت راه آهن، این اعتبار ابلاغ شده است، گفت: هفته گذشته نیز اولین اعتبار تفاهم نامه مذکور به شرکت راه آهن تخصیص یافت.

** معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با تأکید بر اینکه گوشت دام زیر ۴۰ هزار تومان توجیه اقتصادی برای دامدار ندارد و این موضوع افزایش قیمت گوشت را توجیه می کند، گفت: گرانی گوشت را قبول دارم اما چاره ای جز این نداریم. اگر قیمت گوشت سرکوب شود، تولید داخل دچار مشکل خواهد شد.

عباس قبادی شرایط عمومی کشور را به جهت تأمین کالاها و اقلام اساسی و مورد نیاز مردم بسیار خوب توصیف و اظهار کرد: اقتصاد کشور تاب‌آوری لازم را برای گذر از شرایط سخت دارد، کنارگذاشتن ارز ۴۲۰۰ برای برخی کالاها به دلیل شرایط ویژه اقتصادی بود.

** وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیگیری وصول مطالبات بدعوا رسیده شستا و اقدامات شدید قضایی جهت وصل تا ریال آخر بدهی ها خبر داد.

** برگزاری ۱۷ مرحله عرضه نفت خام و میعانات گازی در بورس انرژی در هفت ماه اخیر، به فروش یک میلیون و ۸۵ هزار بشکه نفت خام منتهی شده است. از آبان‌ماه پارسال تا کنون، نفت خام سبک شرکت ملی نفت ایران طی ۱۰ مرحله در بورس انرژی عرضه شده و نتیجه آن، فروش یک میلیون و ۱۵ هزار بشکه نفت خام بوده است، همچنین عرضه نفت خام سنگین شرکت ملی نفت ایران در بورس انرژی از امسال کلید خورد که از دو عرضه برگزار شده، تنها یک عرضه به معامله رسید و طی آن، ۷۰ هزار بشکه نفت سنگین معامله شد.

** مدیرکل دفتر اقتصاد و سرمایه‌گذاری مسکن سیاست وزارت راه و شهرسازی را مبنی بر استفاده از ابزارهای تشویقی برای افراد تابع ضوابط کمیته تعیین نرخ اجاره‌بها دانست و گفت: این افراد را با معافیت‌های مالیاتی تشویق کنیم.

عباس فرهادیه به اقداماتی که کمیته تعیین نرخ اجاره بها تاکنون انجام داده، اشاره و اظهار کرد: پیشنهاد کمیته ملی افزایش تعین نرخ اجاره بها را برای معاون اول رئیس جمهور فرستاده‌ایم چون سازوکار این کمیته باید شکل قانونی داشته باشد و دستاوردهای یک کمیته بدون پشتوانه قانونی، قابل اجرا نخواهند بود.

** مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ارتباطات بین المللی راه آهن ایران با کشورهای منطقه و کشورهای عضو شورای حمل و نقل ریلی CIS تقویت شده است، گفت: اصلاح نظام تعرفه ترانزیت کالا بین ایران و ترکیه و برقراری قطارهای مسافری تهران- آنکارا و تهران- وان از نتایج مثبت مذاکره با مدیرعامل راه‌آهن ترکیه بود.

کد خبر 378369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.