هدف از عملیات بازار باز، ثبات اقتصادی است

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه هدف از اجرای عملیات بازار باز ثبات اقتصادی است، گفت: ثبات اقتصادی پیش‌نیاز افزایش رشد بلند مدت اقتصادی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عبدالناصر همتی در صفحه اینستاگرام خود، به ارائه توضیحاتی در خصوص عملیات بازار باز پرداخت و نوشت: تا به امروز، چون بانک مرکزی اجازه داد و ستد اوراق دولتی نداشت، نرخ این اوراق در معاملات بین کنشگران بازار تعیین می‌شود و بدیهی است که نرخ، شامل درجه‌ای از هزینه ریسک و تنزیل بود. 

وی افزود: با ورود بانک مرکزی و عملیات بازار باز، این هزینه‌ها کاهش ‌می‌یابد و نرخ تنزیل بین بانک‌ها نیز در محدوده نرخ سیاست گذاری بانک مرکزی قرار می‌گیرد.

رییس کل بانک مرکزی گفت: بدیهی است برای انجام عملیات بازار باز به حجمی از اوراق دولتی ‌نیاز است چون، پس از اجرایی شدن این ابزار، هیچ نقدینگی بدون خرید اوراق به بانک‌ها اعطا نخواهد شد.

همتی افزود: وجود اوراق شرط لازم این عملیات است ولی به معنای موظف کردن دولت برای انتشار اوراق نیست و دولت بر اساس نیازهای بودجه‌ای خود و باتوجه به وضعیت چرخه اقتصاد و ضرورت پایداری مالی خود باید به انتشار اوراق دست بزند. 

وی اضافه کرد: هدف اصلی و کلیدی این چرخش سیاستی به عملیات بازار باز و کنترل نرخ سود کوتاه مدت، هدف گذاری و کنترل تورم است زیرا تمرکز بر کنترل کل‌های پولی ( ترازنامه بانک مرکزی )  در دهه‌های اخیر، نتوانسته به نحو پایدار تورم را کنترل کند. 

رییس کل بانک مرکزی گفت: بدیهی است هدف این عملیات، اعمال سیاست انبساطی پولی نیست، بلکه تغییر بنیادی کانال انتقال سیاست پولی است. 

همتی افزود: البته همزمان بانک مرکزی به دنبال سالم‌سازی ترازنامه بانک‌ها است. هدف اصلی ثبات اقتصادی است که خود پیش نیاز افزایش رشد بلند مدت اقتصادی است.

کد خبر 378345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.