دستورالعمل ساخت و ساز ساختمان‌ها، پل‌ها و جاده‌ها اصلاح می‌شود

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اصلاح دستورالعمل‌های ساخت و ساز ساختمان‌ها، پل‌ها و جاده‌ها خبر داد و گفت: بررسی‌هایی که تا کنون انجام شده، نشان می‌دهد که باید در اصول و ضوابط شهرسازی تجدیدنظرهایی به ویژه در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی و در موضوع حریم کیفی و کمی رودخانه‌ها انجام گیرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی‌زاده در خصوص آخرین اقدامات آن مرکز، پیرامون سیلاب‌های اخیر در کشور به ارائه توضیح پرداخت و اظهار کرد: نشست تخصصی سیل در مرکز تحقیقات در اردیبهشت‌ماه برگزار شد که مورد استقبال جامعه علمی و تخصصی قرار گرفت. گزارش تکمیلی سیلاب در هفته های آتی تهیه و به وزیر راه و شهرسازی ارائه می شود.

استاد دانشگاه تهران در خصوص بررسی‌های سیلاب، توضیح داد: مجموعه بررسی هایی که تاکنون انجام شده، نشان می دهد که باید در اصول و ضوابط شهرسازی تجدیدنظرهایی صورت بگیرد. این تجدیدنظرها به ویژه در تهیه طرح های جامع و تفصیلی و در موضوع حریم کیفی و کمی رودخانه ها باید انجام گیرد.

وی افزود: بسیاری از تخریب های سیلاب های اخیر به دلیل عدم رعایت اصول شهرسازی و همچنین رعایت نشدن قوانین و مقررات در ساخت و ساز ساختمان ها در مسیر رودخانه ها بوده که ضرورت دارد در این مورد در اسرع وقت اصلاحات لازم انجام شود تا در صورت بروز سیلاب احتمالی، شاهد تکرار خسارت‌های جبران ناپذیر نباشیم.

شکرچی زاده با تاکید بر اینکه نباید در حریم رودخانه ها ساخت وسازی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: مبحث ششم مقررات ملی ساختمان در ویرایش های پیشین خود مواردی را متذکر شده بود که متاسفانه در سیلاب اخیر شاهد بودیم بخش عمده‌ای از آنها نادیده گرفته شده‌اند.

وی ادامه داد: علاوه بر نادیده گرفتن مبحث ششم مقررات ملی و کنترل ساختمان در موضوع پل‌ها در مسیر رودخانه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابطی وجود داشت که بسیاری از آنها در ساخت و ساز مورد بی‌توجهی قرار گرفتند و باعث ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیری شدند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و مشاهدات میدانی، مقرر شد تا مرکز تحقیقات، پیشنهادهای خود را مطرح کنند و اصلاحاتی که در ضوابط شهرسازی و همچنین دستورالعمل‌های ساخت و ساز، طراحی و مقاوم کردن ساختمان‌ها در برابر سیلاب، ارایه کند. این دستورالعمل همچنانکه برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله وجود دارد در خصوص سیلاب نیز تهیه، تدوین و ارایه می‌شود.

تجدیدنظر در برخی از مفروضات مهندسی

شکرچی‌زاده ادامه داد: در مورد زیرساخت‌ها، پل‌ها و مسیر رودخانه‌ها نیز مقرر شد تا دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که وجود دارند، دسته‌بندی شود و اگر لازم است در مفروضات مهندسی از جمله دوره بازگشت، ارتفاع پل‌ها و سایر موارد، تجدیدنظرهایی انجام شود، و اصلاح آن موارد نیز در دستورالعمل‌ها لحاظ شوند.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال آماده سازی و تهیه و تدوین دستورالعمل های جدید با سفارش معاونت های مرتبط وزارتخانه راه و شهرسازی است.

تا تدوین دستورالعمل‌های جدید، دستورالعمل‌های کنونی ملاک عمل هستند

شکرچی‌زاده گفت: هم‌اکنون در حال آماده کردن پیشنهادهایی هستیم تا بتوانیم دستورالعمل‌های جدید را با سفارش معاونت‌های مرتبط وزارتخانه تدوین کنیم. آنچه مسلم است این است که مجبور هستیم برخی از ساخت و سازها را چه در بخش ساختمان و چه در بخش پل‌ها و جاده‌ها انجام دهیم، قاعدتا باید دستورالعمل های موجود اگرچه ممکن است که نقایصی داشته باشند، ملاک عمل قرار بگیرند و شرکت ساخت و سازمان راهداری حتما دستورالعمل های موجود را ملاک عمل قرار دهند. زیرا چنانچه این دستورالعمل ها ملاک عمل قرار نگیرند و نقایصی که پیش تر در طراحی ها وجود داشت، داشته باشیم بسیار آسیب پذیر خواهد بود.

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: سیلاب می‌تواند دوره بازگشت های کوتاهی داشته باشد و مطابق اظهارنظر کارشناسان به دلیل تغییر شرایط اقلیمی می تواند خطر سیلاب به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند. به همین دلیل به دستور وزیر راه و شهرسازی باید مفروضات مهندسی، مورد بازنگری قرار بگیرند.

کد خبر 378344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.