۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
رموز یک قرآن

قرآنی در قالب کار هنری از چوب شکل گرفته است که در پیچ و خم طرح‌هایش رمز و رازهایی به دوش می‌کشد و از اصفهان به سمت سرزمین یار حرکت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مددجویان ندامتگاه مرکزی اصفهان یک کار هنری قرآنی را به آستان علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) اهدا کردند. ساخت این هنر قرآنی در تاریخ ۲۰ فروردین سال ۹۰ شروع شده است و برشکاری و نصب ۳۰ جزء به صورت کامل ۲۰ فروردین ۹۳ پایان یافته است. انجام این کار هنری با حضور ۱۴ نفر آغاز شده است و تا پایان بیش از ۴۰ نفر در اجرای آن فعالیت داشته‌اند.

این اثر اولین کار هنری قرآنی در دنیاست که در آن ۳۰ جزء قرآن کامل بر روی ‌صفحات طلقی فشرده (آکرولیک) پرس شده بر روی تخته چوب‌های شش میلیمتری نوشته شده است و  شکل ظاهری کامل شده این اثر هنری به صورت کعبه معظمه است. آیاتی که بر روی در خانه خدا به صورت بر جسته نوشته شده است بر روی در این مصحف به صورت منبت، مشبک و معرق نوشته شده است. نمای بیرونی این مصحف مانند خانه خدا به صورت آجری بوده و پرده پوشش آن نیز مانند پرده کعبه مکرمه است.

بر روی در آن مانند در کعبه مکرمه دو دستگیره و یک قفل نصب شده است؛ وزن کامل شده آن بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم است و در ساخت آن از چوب های عناب، توسکا، راش، گردو و روسی استفاده شده است.

تعداد ۱۹ گل آبی به نیت ۱۹ حرف بسم الله الرّحمن الرّحیم  و ۱۴ گل زرد به نیت ۱۴ معصوم و ۱۲ گل آبی به نیت ۱۲ امام و هشت گل سبز به نیت امام هشتم(ع) و ۳۰ گل آبی پررنگ با طرح معرق به نیت ۳۰ جزء قرآن بر روی جلد این قرآن نقش بسته است.

همچنین چهار گل معرق و مشبک به نیت چهار سجده واجب در قرآن کریم بر چهار گوشه این قرآن نصب شده است و تعداد ۱۲۰ گل طرح چوب به نیت ۱۲۰ حزب بر روی حاشیه آن کار شده است و شش هزار و ۲۳۶ گل با طرح چوب که به صورت "یا حمید" خوانده می شود در حاشیه این قرآن به کار رفته است.

این مصحف دارای ۴۰ برگ است که نشانگر سن حضرت محمد(ص) در زمان بعثت است.

کد خبر 378320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.