معامله قرن؛ شاید وقتی دیگر

ایران و کشورهای همسایه در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند و از مهمترین آن‌ها می توان به اعتراض قطر به بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس، ناکامی معامله قرن در منطقه، تنش سیاسی پاکستان و هند بر سر یک مهمانی افطار و انفجارهای تروریستی در افغانستان اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن بیش از ۶۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی و ۲۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با ۱۵ کشور همسایه  با پاکستان، افغانستان،جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، ترکیه و عراق دارای مرز خاکی و با قزاقستان، روسیه، عمان، قطر، امارات، بحرین، عربستان و کویت دارای مرز آبی است. تعدد همسایگان در کنار مسائل امنیتی و سیاسی متنوع آنها تأثیرات مستقیم بر امنیت و ثبات منطقه و مناسبات این کشورها با جمهوری اسلامی ایران دارد.

خبرگزاری ایمنا بر اساس رسالت خبررسانی و آگاهی بخشی در نظر دارد اخبار آخرین تحولات سیاسی منطقه را به‌ صورت هفتگی در اختیار مخاطبین خود قرار دهد؛ بر این اساس مهمترین تحولات سیاسی کشورهای همسایه را می‌توانید در روزهای پنجشنبه هر هفته در ایمنا دیپلماتیک مطالعه کنید:

ابراز نگرانی عربستان نسبت به تحولات سودان

عربستان چهارشنبه  -۱۵ خردادماه-  اعلام کرد، تحولات سودان را با نگرانی بسیار رصد می‌کند و حامی ادامه مذاکرات میان شورای نظامی حاکم و جناح مخالف در این کشور است.

عربستان با شورای نظامی حاکم در سودان روابط نزدیکی دارد؛ شورایی که از زمان برکناری عمر البشیر کنترل این کشور را در اختیار گرفته است.

خبرگزاری رسمی سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: عربستان امیدوار است که تمامی جناح‌ها در سودان مذاکره سازنده و عقلانیت را انتخاب کنند تا ثبات و امنیت در سودان تحقق یابد، از مردم در مقابل آسیب‌ها محافظت شود و منافع و وحدت این کشور حفظ گردد.

عربستان در این بیانیه بر اهمیت ادامه مذاکره میان جناح‌های مختلف در سودان به منظور تحقق آمال مردم تأکید کرده است.

تاکید لاوروف بر اهمیت پایان درگیری ها در لیبی

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با نماینده ویژه سازمان ملل در لیبی بر اهمیت پایان دادن به درگیری‌های مسلحانه در این کشور و تشکیل دستگاه‌های متحد و توانا در مبارزه با تروریسم تاکید کرد.

وزارت خارجه روسیه چهارشنبه -۱۵ خردادماه- در بیانیه‌ای اعلام کرد: سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور با غسان سلامه فرستاده ویژه سازمان ملل به لیبی در مسکو دیدار کرد و دو طرف پیرامون اوضاع لیبی و اهمیت توقف درگیری‌های مسلحانه و برگزاری گفت و گوی ملی مستمر با هدف خروج کشور از بحران کنونی در سریعترین زمان ممکن بحث و تبادل نظر کردند.

در این بیانیه آمده است: طرف روسی بر ایفای نقش فعال در راستای پیشبرد روند سیاسی در لیبی ضمن تلاش برای تحقق تشکیل دستگاه‌های متحد قادر به مبارزه با تروریسم و ایدئولوژی افراط گرایی و دیگر اقدامات حیاتی تاکید کرد.

همچنین وزیر خارجه روسیه اعلام کرد کشورش از تلاش‌های میانجی‌گرانه سلامه برای حل تنش در لیبی حمایت می‌کند.

رشد ۵۰ درصدی فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان

بر اساس داده‌هایی که سه شنبه -۱۴ خردادماه- منتشر شد، فروش تسلیحات فرانسوی به عربستان در سال گذشته میلادی و با وجود درخواست‌های دولت پاریس برای پایان "جنگ کثیف" در یمن ۵۰ درصد رشد داشت.

بر اساس گزارش سالانه دولت فرانسه، مشخص شد که در سال ۲۰۱۸ در مجموع فروش تسلیحات به ۹.۱ میلیارد یورو رسیده که این یک افزایش بسیار زیاد در فروش سلاح محسوب می‌شود.

فرانسه حدود یک میلیارد یورو سلاح به عربستان فروخته است که قایق‌های گشت زنی در اولویت هستند.

"تونی فورتین" از مؤسسه نظارت بر تسلیحات مستقر در پاریس گفت: افشای چنین نقل و انتقالاتی، یک اتحاد ژئوپلتیک با این رژیم‌ها و نقض کامل تعهدات بین المللی را نشان می‌دهد که می‌تواند باعث بدتر شدن درگیری‌ها در یمن یا شاخ آفریقا شود که در این مناطق عربستان و امارات آغازگر همکاری با فرانسه هستند.

دولت فرانسه گفته که فروش تسلیحات بر اساس قوانین و معاهده‌های بین المللی است.

وزیر نیروهای مسلح فرانسه در مقدمه این گزارش آورده است: حفظ روابط اقتصادی با چنین کشورهایی به معنای حفظ حضور در مناطق کلیدی و مهم است که به نفع منافع امنیتی و تأمین انرژی ماست. همچنین این مساله به مقابله با تروریسم و دفاع از شهروندان فرانسوی در این کشورها مربوط می‌شود.

آزمایش یک موشک رهگیر جدید در روسیه

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد، نیروهای هوایی این کشور یک موشک رهگیر جدید را با موفقیت در قزاقستان آزمایش کرده‌ است.

وزارت دفاع روسیه سه شنبه -۱۴ خردادماه- در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک گروه متشکل از نیروهای هوایی عملیات دیگری را برای آزمایش یک موشک بالستیک جدید در سایت آزمایش موشکی ساری شاگان در قزاقستان با موفقیت انجام داد.

بنا بر این بیانیه، پس از چندین آزمایش این موشک جدید ویژگی‌های خود را به طرز قابل اعتمادی اثبات کرد و وظیفه خود را با موفقیت تکمیل کرد و با دقت مورد نیاز به هدف  خود اصابت کرد.

اردوغان: به خرید اس ۴۰۰ از روسیه پایبند هستیم

رجب طیب اردوغان تاکید کرد به رغم تهدیدهای آمریکا به "پیامدهای مخرب"، غیرممکن است که ترکیه از قرارداد خود با مسکو برای خرید سامانه دفاع موشکی اس۴۰۰ کنار بکشد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه سه شنبه -۱۴ خردادماه- پس از اقامه نماز عید فطر در مسجد به خبرنگاران گفت، پیشنهاد آمریکا برای فروش موشک‌های پاتریوت به ترکیه به خوبی پیشنهاد روسیه نبود.

رییس جمهور ترکیه درباره قرارداد خرید سامانه S400 از روسیه گفت: توافقی صورت گرفته و ما به آن پایبند هستیم. کناره‌گیری از آن برای ما غیرممکن است.

قرارداد ترکیه برای خرید سامانه S400 برای واشنگتن و دیگر متحدان ترکیه در ناتو نگران‌کننده بوده است. به گفته این طرف‌ها، این سامانه روسی با شبکه دفاعی ناتو ناسازگار بوده و تهدیدی برای جنگنده‌های F35 آمریکا محسوب می‌شود که ترکیه قصد خرید آن را نیز دارد.

اردوغان اظهار کرد، ترکیه پیشنهاد داده که گروه‌هایی با مقامات آمریکایی برای کار بر روی این مساله تشکیل شوند. وی همچنین گفت، ترکیه پیشنهاد خرید موشک‌های پاتریوت آمریکا را نیز بررسی کرده است.

رییس جمهور ترکیه افزود: با این حال متاسفانه پیشنهاد طرف آمریکایی به اندازه پیشنهاد خرید S400 خوب نبوده است. اگر شرایط این معامله به خوبی روسیه باشد آنکارا گام‌هایی برای خرید پاتریوت برمی‌دارد.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز (سه‌شنبه) اعلام کرد، کرملین درباره ایجاد گروه کار مشترک ترکیه-آمریکا درباره اس ۴۰۰ نظری ندارد.

پسکوف گفت: ترکیه مجبور نیست مذاکرات خود با آمریکا درباره اس ۴۰۰ را به ما اطلاع دهد. این به ما مربوط نیست، مسئولیت ما و شرکای ترکیه‌ای ما این است که قرارداد صادرات اس ۴۰۰ به ترکیه را اجرا کنیم و این قرارداد اکنون در دست اجراست.

سخنگوی کرملین تاکید کرد: ترکیه حق دارد این مساله را با هر کشور سومی که بخواهد مورد بحث و بررسی قرار دهد.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همچنین ضمن اعلام آمادگی برای مذاکره با همتایان آمریکایی و روس خود در صورت وقوع هر اتفاق فوق‌العاده‌ای درباره ادلب، تاکید کرد که آنکارا به گفت‌وگوهای خود با تمامی طرف‌های مسئول در پرونده سوریه ادامه می‌دهد.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه به مذاکرات خود با تمامی کسانی که ارتباطی با مساله سوریه، ادلب، منبج و شرق فرات دارند،‌ ادامه می‌دهد و موضعگیری‌های ما ثابت بوده و به همین شکل ثابت خواهند ماند.

سه سرباز عراقی در شمال بغداد کشته شدند

یک منبع عراقی  از کشته شدن سه سرباز عراقی در حمله‌ای مسلحانه در شمال بغداد خبر داد.

یک منبع امنیتی عراق سه شنبه -۱۴ خردادماه- اعلام کرد، سه سرباز عراقی در حمله‌ای مسلحانه در شهر الطارمیه واقع در شمال بغداد کشته شدند.

این منبع افزود: بمبی که در مسیر الیابس قرار داده شده بود، منفجر شد. این انفجار تنها خسارات مالی بر جای گذاشت.

وی در ادامه گفت: نیروهای امنیتی محل وقوع انفجار را به محاصره درآوردند و تحقیقات درباره ابعاد مختلف این رویداد آغاز شد.

همچنین نیروهای حشد الشعبی عراق حمله داعش به منطقه جرف النصر واقع در شمال استان بابل را دفع کردند.

حشد الشعبی تأکید کرد که نیروهایش تعداد زیادی از داعشی‌ها را از پای درآوردند.

ولیعهد ابوظبی طراح اصلی معامله قرن است

روزنامه نیویورک تایمز دوشنبه -۱۳ خردادماه- نوشت: ولیعهد ابوظبی نخستین کسی بود که ایده حل و فصل مساله فلسطین از خارج را مطرح کرد و دولت آمریکا نیز آن را پذیرفت.

این روزنامه در گزارش اخیر خود آورده است: محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی نخستین کسی بود که ایده حل و فصل مساله فلسطین از خارج را مطرح کرد و دولت دونالد ترامپ آن را پذیرفت.

نیویورک تایمز افزود: دفتر رابرت مولر، بازرس ویژه راشد المالک، سرمایه گذار اماراتی و از افراد نزدیک به بن زاید و برادرش را مورد بازجویی قرار داده است.

این روزنامه آمریکایی به این مساله اشاره کرد که پیشنهادات ولیعهد ابوظبی درباره صلح میان فلسطین و اسرائیل اصل و جوهره طرح جارد کوشنر، مشاور رئیس جمهوری آمریکاست.

این روزنامه عنوان کرد: بازرسان احتمال نقش داشتن یک بازرگان اماراتی نزدیک به بن زاید در طرحی برای تاثیرگذاشتن بر دولت ترامپ را بررسی می‌کنند و به دنبال تحقیقات مولر، پنج تن از افرادی که نزد ولیعهد ابوظبی کار کرده‌اند تحت بازجویی قرار گرفتند.

طبق این گزارش، ولیعهد ابوظبی به شکل منظم به واشنگتن سفر می‌کرده است، اما از دو سال پیش به دلیل ترس از بازجویی مولر یا معاونانش وارد آمریکا نشده است.

انفجار در غرب کابل افغانستان

وزارت کشور افغانستان وقوع انفجار در منطقه دارالامان در غرب کابل را تایید کرد و گفت: این اتفاق ناشی از انفجار یک بمب مغناطیسی در خودرو مینی‌بوس مربوط به کارمندان کمیسیون اصلاحات اداری، حوالی ساعت ۱۳:۳۰ به وقت محلی بوده است.

براساس اعلام مقام‌ها در روز دوشنبه -۱۳خردادماه- این انفجار دست‌کم پنج کشته و ۱۰ زخمی بر جای گذاشته است. با این حال تاکنون جزئیات بیشتری از خسارات این حادثه در دست نیست.

روز گذشته نیز کابل شاهد چهار انفجار بود که دو مورد آن ناشی از مین مغناطیسی بودند. یک خودرو دانشجویان دانشگاه برهان‌الدین ربانی و یک خودرو کمیسیون مستقل انتخابات هدف انفجار مین مغناطیسی قرار گرفتند.

در انفجارهای دیروز ۲۷ نفر زخمی و دو تن کشته شدند. در بین زخمی شدگان پنج دانشجوی دختر بودند.

تنش سیاسی بر سر افطار

پرچم هند و پاکستان

هند سرویس‌های امنیتی پاکستان را به آزار و اذیت گسترده در یک مراسم سفارت هند در اسلام‌آباد متهم کرد و مدعی شد صدها تن از میهمانان بازگردانده شدند و برخی از دیپلمات‌های جدید دهلی‌نو "تهدید" شده‌اند.

به گفته کمیسیون عالی هند در اسلام‌آباد، دوشنبه -۱۳ خرداد ماه- میهمانان برای صرف شام افطار در هتل لوکس "سرنا" در پایتخت پاکستان با "آزار و اذیت بی‌سابقه" و "تهدید بی‌سابقه " به دست نهادهای امنیتی پاکستان مواجه شدند که حتی از کامیون چنگک دار برای بردن ماشین برخی از مدعوین استفاده کردند.

این تنش تازه دیپلماتیک نشان می‌دهد حتی پس از سوگند نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند برای دوره دوم، تنش‌ها بین دو کشور مسلح هسته‌ای همچنان بالاست.

هند تاکید دارد حدود ۳۰ تن از میهمانانش از مراسم افطار شنبه شب بازگردانده شدند. کمیسیون عالی هند با درخواست از پاکستان برای رسیدگی به این مساله تاکید کرد: اتفاق اول ژوئن نه تنها نقض هنجارهای رفتار دیپلماتیک بود بلکه با تمام اصول رفتاری متمدنانه مغایرت داشت.

وزارت خارجه پاکستان به این درخواست واکنشی نشان نداده است.

چرا نخست وزیر قطر در مکه مناسک حج را به جا نیاورد؟

image.png

رسانه‌ها اعلام کردند، نخست وزیر قطر که ریاست هیئت کشورش را در نشست‌های مکه بر عهده داشت، از ادای مناسک عمره خودداری ورزید.

عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست‌وزیر قطر که ریاست هیئت کشورش در نشست‌های مکه را بر عهده داشت، به این دلیل که "حج عمره برای ملت قطر ممنوع شده است" از انجام مناسک عمره اجتناب ورزید.

جابر الحرمی، خبرنگار قطری دوشنبه -۱۳ خرداد ماه- ضمن ستودن این رویکرد نخست وزیر قطر گفت: این دیدگاه بر قاطعیت جبهه داخلی و یکپارچگی همگان دلالت دارد.

عبدالله بن ناصر آل ثانی به نمایندگی از تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در نشست مکه شرکت کرد. وی در جریان این سفر با استقبال رسمی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی در کاخ الصفا در مکه روبه رو شد.

اعتراض قطر به بیانیه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس

وزیر خارجه قطر

قطر ضمن اعلام مخالفت خود با بیانیه پایانی دو نشست اخیر سران عرب و شورای همکاری خلیج فارس، اعلام کرد که این دو بیانیه با سیاست خارجی دوحه در تعارض است.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر دوشنبه -۱۳ خردادماه- از مخالفت کشورش با دو بیانیه پایانی نشست‌ اخیر سران اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس در مکه خبر داد.

وی دلیل این مخالفت را در تعارض بودن برخی از بندهای بیانیه‌های مذکور با سیاست خارجی قطر بیان کرد.

این مقام قطری در ادامه افزود: دو نشست مکه نسبت به مسائل مهم منطقه از جمله مسأله فلسطین و جنگ در یمن و لیبی بی‌توجه بوده و امیدوار بودیم که در نشست‌های مکه اساس بر گفت‌وگو برای کاهش تنش با ایران گذاشته شود.

وی در ادامه تصریح کرد که بیانیه‌های دو نشست شورای همکاری خلیج فارس و سران اتحادیه عرب از پیش آماده شده و درباره آنها مشورت نشده بود.

وزیر خارجه قطر در بیان دلایل مخالفت کشورش با بیانیه‌های مذکور گفت که در این دو بیانیه بدون اشاره‌ای به سیاست میانجیگرانه با ایران تنها به محکومیت آن پرداخته شد. در بیانیه اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس سیاست واشنگتن در قبال ایران در پیش گرفته شده است نه سیاستی که همسایگی ما با آن را مورد توجه قرار دهد.

وی ادامه داد، بیانیه نشست شورای همکاری خلیج فارس بر یک خلیج فارس متحد تأکید کرد، اما این اتحاد در سایه ادامه محاصره قطر چگونه امکان پذیر است؟ 

دو نشست اضطراری سران اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس پنجشنبه گذشته و به دعوت ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در کاخ الصفا در مکه برگزار شد.

واکنش ها به مخالفت قطر با بیانیه پایانی نشست مکه

image.png

به دنبال اعتراض وزیر خارجه قطر به دو بیانیه پایانی نشست‌های اخیر شورای همکاری خلیج فارس و سران اتحادیه عرب در مکه؛ عربستان، بحرین و امارات به این اقدام دوحه واکنش نشان دادند.

عادل الجبیر، وزیر مشاور عربستان در امور خارجه دوشنبه -۱۳ خردادماه- با صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر درباره بیانیه‌های پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و سران اتحادیه عرب در مکه، دوحه را به "تحریف واقعیت‌ها" متهم کرد.

عادل الجبیر در این باره گفت: دولت‌هایی که تصمیمی دارند، باید هنگام شرکت در نشست مواضع و ملاحظات خود را در چارچوب نشست و در انطباق با عرف معمول بیان کنند، نه بعد از پایان دیدارها.

وی افزود: «همه می‌دانند که تحریف واقعیت توسط قطر مسأله عجیبی نیست.»

در همین راستا، خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین نیز در واکنش به انتقاد قطر از بیانیه‌های مذکور ضمن ابراز تعجب از اظهارات وزیر خارجه قطر، گفت که مخالفت قطر با بیانیه نشست شورای همکاری خلیج فارس در مکه بیانگر این است که ارتباط این کشور با برادرانش بسیار ضعیف شده است. این درحالی است که دوحه برای نجات خود از بحران به دنبال میانجیگران است.

وزیر خارجه بحرین ادامه داد: عدم همراهی قطر با درخواست‌های "عادلانه" کشورهای منطقه باعث تداوم بحران این کشور شده است و تداوم این بحران هیچ منفعتی برای کشورهای منطقه ندارد.

همزمان، انور قرقاش، وزیر مشاور امارات در امور خارجه نیز با انتشار توئیتی نسبت به مخالفت قطر با بیانه پایانی نشست شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب واکنش نشان داد.

قرقاش تأکید کرد: اینگونه به نظر می‌رسد که حضور و توافق در نشست‌ها و سپس عقب نشینی از آنچه درباره آن توافق شده نتیجه ضعف حاکمیت، اهداف مبهم و عدم اعتبار باشد.

محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر از مخالفت کشورش با دو بیانیه پایانی نشست‌ اخیر سران اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج فارس در مکه خبر داد.

وی دلیل این مخالفت را در تعارض بودن برخی از بندهای بیانیه‌های مذکور با سیاست خارجی قطر بیان کرد.

عراق به دنبال آرامش در منطقه است

برهم صالح

رئیس‌جمهوری عراق در دیدار با کاردار سفارت آمریکا در بغداد، تأکید کرد که کشورش خواستار دوری از هر گونه درگیری و آشوب منطقه‌ای است.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری عراق دوشنبه -۱۳ خردادماه- با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق در دیدار با جوی هود، کاردار سفارت آمریکا در بغداد به بررسی آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخت.

بر اساس این گزارش، وی در این دیدار که در کاخ السلام بغداد صورت گرفت، ضمن اشاره به اهمیت حل مشکلات از طریق گفتمان سازنده و دور ماندن از سیاست جنگ و دو قطبی‌سازی، گفت: عراق خواستار کناره‌گیری از هر گونه درگیری و آشوب منطقه‌ای است.

صالح در ادامه گفت: موضع عراق در قبال بحران‌های منطقه‌ای روشن بوده و رابطه متوازن مبتنی بر احترام متقابل به حاکمیت کشورها حائز اهمیت است.

طرفین در این دیدار بر لزوم گسترش همه‌جانبه روابط دوجانبه عراق-آمریکا تأکید کردند.

تعریف و تمجید شاهزادگان سعودی از یک دیگر

محمد بن سلمان

معاون وزیر دفاع عربستان در سخنانی به تمجید از ولیعهد این کشور و برادر خود پرداخت.

خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان یکشنبه -۱۲ خردادماه- در توییتی به مناسبت دومین سالروز بیعت با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به تعریف و تمجید از وی پرداخت و نوشت که نام برادرش "در صفحه‌های تاریخ با طلا نوشته خواهد شد"!

وی خطاب به برادرش گفت: سرورم، سپری محکم در برابر دشمن و مشعلی برای جوانان کشورت بوده‌ای. پس گام‌های عزتت را بردار، ما سربازان در پس تو حرکت می‌کنیم و زیر پرچم تو هستیم و به یاری خدا در مسیر عزت و رفعت کشورمان قدم برمی‌داریم.

خالد بن سلمان درحالی از برادر ارشد خود تعریف و تمجید کرده و ولیعهد کشورش را "مشعل راه جوانان" این کشور توصیف می‌کند که ولیعهد و رهبر دوفاکتوی این کشور از زمان به قدرت رسیدن فعالان حقوق بشری، روزنامه نگاران و علما را بازداشت و سرکوب کرده و با این اقدام آزادی سیاسی را از ملت عربستان گرفته است و همین مسأله باعث شده تا انتقادهای بین‌المللی زیادی علیه اقدامات سرکوبگرانه ولیعهد سعودی مطرح شوند.

اعدام های سریالی در عراق

حکم اعدام 9 فرانسوی در عراق

دستگاه قضایی عراق حکم اعدام دو فرانسوی عضو داعش را صادر کرد به این ترتیب ۹ فرانسوی ظرف یک هفته به اعدام محکوم شده‌اند.

یک منبع آگاه یکشنبه -۱۲ خردادماه-  به شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق گفت: یکی از دادگاه‌های عراق حکم اعدام را برای هشتمین و نهمین شهروند فرانسوی عضو گروه تروریستی داعش صادر کرد.

این منبع پیشتر اعلام کرده بود که نهمین فرانسوی در حال محاکمه است. دستگاه قضایی عراق پیشتر حکم اعدام هفت فرانسوی عضو داعش را صادر کرده بود. دولت فرانسه در مقابل به این حکم‌ها اعتراض و تاکید کرد، برای کاهش حکم آنها تلاش می‌کند.

مسولان لیبی: شاید البغدادی در کشور ما باشد

ابوبکر بغدادی

مسئولان لیبی اعلام کردند، نشانه‌هایی درباره حضور سرکرده داعش در این کشور وجود دارد اما در حال حاضر ادله و شواهد قاطعانه‌ای در این خصوص در دست نیست.

این مسئولان یکشنبه -۱۲ خرداد ماه- نسبت به اجرای عملیات تروریستی آتی در مناطق مختلف لیبی به ویژه پس از انتقال تسلیحات و مهمات به طرابلس هشدار دادند و اعلام کردند که این تجهیزات ممکن است در عملیات غرب یا شرق و نیز جنوب لیبی مورد استفاده قرار بگیرد.

از سوی دیگر، طلال المیهوب، رئیس کمیسیون دفاع و امنیت ملی در پارلمان لیبی گفت: تا به این لحظه درباره احتمال حضور ابوبکر البغدادی، سرکرده داعش در خاک این کشور ادله و شواهد قطعی وجود ندارد اما نشانه‌هایی وجود دارد که این احتمال را تقویت می‌کند.

 وی افزود،‌ ورود نیروهای تروریستی از عراق و سوریه با تابعیت‌های مختلف و نیز انتقال تجهیزات نظامی بیانگر این مساله است که داعش و رهبران آن از طریق حضور در میان نیروها و گردان‌های وابسته به شبه‌نظامیان در لیبی به دنبال سوءاستفاده از وضعیت طرابلس هستند تا عملیات ارتش این کشور را خنثی کرده و سپس پایگاه‌های خود را بنا کنند، اما آنها هرگز موفق به این کار نمی‌شوند.

المیهوب تاکید کرد، در حال حاضر بستر مناسبی در طرابلس و مصراته فراهم است و البغدادی اگر در لیبی باشد یا در طرابلس یا در مصراته و یا میان این دو منطقه حضور دارد. وی ادامه داد، جامعه بین‌الملل عملیات انتقال تسلیحات از ترکیه به طرابلس، نقض قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های شورای امنیت را پیگیری می‌کند و این مساله مستلزم اقدامات فوری برای توقف عملیات مذکور است.

حامد الخیالی از افسران حاضر در منطقه سبها نیز گفت، بحران در نفوذ به مرزهای دریایی و زمینی در غرب لیبی وجود دارد که این امر منجر به ورود نیروهای تروریستی با تابعیت‌های مختلف در طول دورهای گذشته شده است. ورود این نیروها و تجهیزات به لیبی می‌تواند نشانه‌ای درباره احتمال اجرایی شدن عملیات بزرگتر در هر منطقه‌ای از این کشور در آینده باشد؛ به ویژه که نیروهای مسلح لیبی در حال حاضر در درگیری‌های طرابلس مشغول هستند.

وی افزود، ورود نیروهای تروریستی به طرابلس بدون شک منجر به وقوع عملیاتی در این استان می‌شود و در صورتی که ارتش ملی وارد پایتخت نشده و این گروه‌های تروریستی را بیرون نکند، طرابلس به دست گروه‌های تروریستی و گردان‌هایی خواهد افتاد که خطرناکتر از داعش هستند و این مساله بازتاب منفی بر لیبی خواهد داشت.

فرار البغدادی به لیبی و آغاز فصل جدیدی از مبارزه با تروریسم

مجله فرانسوی "ژون آفریک" فرانسه هم پیش از این نوشته بود، به دنبال انتشار اطلاعاتی از سوی ائتلاف بین‌المللی مبنی بر اینکه البغدادی در لیبی حضور دارد،‌ تونس تدابیر امنیتی خود را در مرزهای جنوبی تشدید کرد.

البغدادی که از زمان اعلام بیرون راندن نیروهایش از آخرین پایگاه خود در سوریه در ماه آوریل برای نخستین بار در یک فیلم ویدیویی ظاهر شد، خطاب به حامیان خود در غرب آفریقا اظهاراتی را مطرح نموده و همچنین تهدید کرد که درگیریشان را به منطقه ساحل منتقل می‌کنند و این منطقه‌ای است که لیبی برای آن یک پایگاه امدادی محسوب می‌شود.

پیشتر هم پایگاه خبری تونسی "تونیزی نومریک" اعلام کرده بود که سرکرده داعش پس از شکست سنگین نیروهایش در آخرین پناهگاهشان در منطقه باغوز سوریه، به لیبی پناه برده است.

در همین راستا،‌ گزارش‌های رسانه‌ای هم حاکی از آن است که انگلیس پس از دریافت اطلاعاتی درباره احتمال حضور البغدادی در لیبی، تعدادی از نظامیان خود را از این کشور خارج کرده است.

تحلیلگران پناه بردن البغدادی به لیبی را دور از انتظار نمی‌دانند، زیرا رهبران شبه‌نظامیان وابسته به او در این منطقه حضور دارند و می‌توانند راه‌های مختلفی برای وقوع یک جنگ طولانی مدت دیگری در منطقه‌ای از لیبی گرفته تا دریای مدیترانه و حتی تا دورترین مناطق ساحل آفریقا؛ جایی که تروریست‌ها فعالیت دارند و ارتش لیبی با تروریست‌ها درگیر هستند، فراهم کنند.

امیر قطر با هیئتی از جنبش حماس دیدار و گفت‌وگو کرد

قطر و حماس

منابع آگاه از دیدار یک هیئت از جنبش حماس با امیر قطر در دوحه خبر دادند.

خبرگزاری قطر (قنا) یکشنبه -۱۲ خردادماه- اعلام کرد که یک هیئت از دفتر سیاسی جنبش حماس امروز با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر در دوحه دیدار کرد.

طبق این گزارش، دو طرف در این دیدار درباره آخرین تحولات فلسطین رایزنی کردند.

در همین راستا، امیر قطر در دیدار با هیئت حماس بر موضع حمایتی ثابت کشورش از ملت فلسطین تأکید کرد.

هیئت حماس نیز از امیر قطر به خاطر حمایت‌های مداوم این کشور از ملت فلسطین و به ویژه نوار غزه تشکر و قدردانی کرد.

طبق تصاویر منتشر شده توسط دفتر امیر قطر، در این هیئت چند عضو برجسته دفتر سیاسی حماس از جمله خالد مشعل، موسی ابومرزوق، عزت الرشق و حسام بدران حضور داشتند.

اختلاف میان احزاب اقلیم کردستان عراق

نیچروان بارزانی

انتخاب نیچروان بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق بحرانی را میان دو حزب اصلی اتحاد میهنی و اتحاد دموکراتیک به وجود آورده و اتحاد میهنی معتقد است که اتحاد دموکراتیک به توافق‌های امضا شده میان دو طرف پایبند نبوده است.

پارلمان اقلیم کردستان عراق هفته گذشته نیچروان بارزانی را به عنوان رئیس جدید اقلیم بعد از چند ماه مذاکره میان دو حزب اتحاد میهنی و اتحاد دموکراتیک انتخاب کرد اما جلسه انتخاب رئیس جدید شاهد عقب‌نشینی حزب اتحاد میهنی و برخی از احزاب دیگر در اعتراض به عدم اجرای بندهای توافق‌نامه از جمله تعیین استاندار کرکوک از حزب اتحاد میهنی بود.

حزب دموکراتیک کردستان شنبه -۱۱ خردادماه- نشستی را با ریاست مسعود بارزانی برای بررسی تحولات کنونی و تأثیر آن بر اوضاع اقلیم کردستان برگزار کرد.

سخنگوی حزب دموکراتیک در کنفرانس مطبوعاتی گفت که در این نشست درباره مسائل مختلفی از جمله اوضاع منطقه و تأثیر تحولات آن بر اقلیم کردستان عراق صحبت شد.

به رغم توافق دو طرف با توزیع پست‌ها اما حزب اتحاد میهنی حزب دموکراتیک را به تعلل در اجرای توافق‌های امضا شده میان دوطرف طی ماه‌های گذشته متهم کرد.

این حزب تهدید کرد که به تجزیه اقلیم کردستان متوسل خواهد شد.

غیاث السورجی، از رهبران اتحاد میهنی کردستان گفت: بعد از انتخاب نیچروان بارزانی به عنوان رئیس اقلیم در غیاب نمایندگان اتحاد میهنی احتمالاً مجدداً صحبت از سناریوی تجزیه اقلیم کردستان به میان خواهد آمد.

وی افزود: عدم رسیدن دو حزب اصلی کرد به توافق، تأثیر منفی بر وضع مردم کردستان خواهد داشت. اگر به حاشیه راندن حزب اتحاد میهنی ادامه داشته باشد ما به تقسیم اقلیم و بازگشت به نظام دو قدرتی مثل دهه‌های ۹۰ در اربیل و سلیمانیه روی خواهیم آورد.

دو طرف طی مذاکراتشان توافق کرده بودند که حزب بارزانی به پست ریاست اقلیم و نخست‌وزیری و تعدادی از وزارتخانه‌ها دست یابد و حزب اتحاد میهنی به پست معاونت رئیس اقلیم و استانداری کرکوک و وزارت دادگستری در دولت فدرال و ریاست پارلمان دست یابد.

اما حزب اتحاد میهنی با تحریم جلسه قبلی پست ریاست پارلمان را از دست داد و پارلمان فالا فرید از حزب دموکراتیک را انتخاب کرد. پیش‌بینی می‌شود که فرید برکنار شده و یک زن از حزب اتحاد میهنی به جای او انتخاب شود.

در این راستا، میران محمد، نماینده حزب اتحاد میهنی پارلمان عراق گفت: حزب دموکراتیک در تعیین استاندار کرکوک تعلل می‌کند و به توافق‌های قبلی پایبند نبوده است. ما در حزب اتحاد میهنی به مسئله نامزدی استاندار جدید برای حل اوضاع کنونی و شکست‌های پی در پی پایبند هستیم.

وی گفت: دو حزب اصلی اقلیم نفوذ گسترده‌ای دارند و ما از چند روز پیش برای حل اختلافات تلاش می‌کنیم. مسائل زیادی وجود دارد که ما منتظر تشکیل دولت اقلیم برای حل آن هستیم از جمله پرونده گاز و نفت، روابط با بغداد و مسئله حقوق‌ها.

درحال حاضر راکان الجبوری به صورت موقت پست استانداری کرکوک را برعهده دارد. الجبوری عرب است و کردها می‌خواهند استاندار کرکوک از میان آن‌ها انتخاب شود.

آغاز دور جدید مذاکرات طالبان با ایالات متحده

طالبان

سخنگوی طالبان اعلام کرد: جنبش طالبان مذاکرات محرمانه‌ای را با مقامات آمریکایی در رابطه با آزادی یک شهروند استرالیایی و یک شهروند آمریکایی که سه سال پیش توسط این گروه در کابل ربوده شده بودند، آغاز کرده است.

کوین کینگ، استاد آمریکایی و تیموتی ویکس، همتای استرالیایی‌اش که در دانشگاه آمریکایی افغانستان در کابل کار می‌کردند در تابستان سال ۲۰۱۶ میلادی توسط افراد مسلح طالبان ربوده شدند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان بدون اشاره دقیق به خواسته‌های این جنبش، یکشنبه -۱۲ خرداد ماه- به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: ما خواسته‌های خود را در ازای آزادی این دو استاد دانشگاه به مقامات آمریکایی اعلام کردیم. اگر واشنگتن خواسته‌های ما را بپذیرد، آزادی این دو استاد امری بسیار آسان است، اما اگر آمریکا خواسته‌های ما را نپذیرد این دو استاد همچنان در اسارت باقی خواهند ماند.

ذبیح‌الله مجاهد هیچ‌گونه اطلاعاتی را درباره این اسرا از جمله وضعیت سلامتی‌شان که گمان می‌رود پس از سال‌ها اسارت وخیم شده باشد ارائه نداد.

این درحالی است که آزادی کوین کینگ در جریان رایزنی‌های صلح میان طالبان و آمریکا در سال جاری میلادی مطرح شده است. گفته می‌شود که خواسته واشنگتن برای آزادی این استاد دانشگاه یکی از موضوعاتی بوده که سبب شد مذاکرات میان این دو طرف در ژانویه سال جاری میلادی به صورت موقت به حالت تعلیق درآید.

دلیل حضور قطر در نشست مکه از نگاه سی ان ان

عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست وزیر قطر

یک شبکه آمریکایی علت حضور قطر در نشست‌های مکه را فشارهای آمریکا دانست.

شبکه آمریکایی سی ان ان یکشنبه -۱۱ خرداد ماه- با انتشار گزارشی درباره سه نشست اضطراری شورای همکاری خلیج فارس، سران اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در شهر مکه، به دلایل مشارکت قطر در این نشست‌ها پرداخت.

طبق گزارش سی ان ان، هیئت قطر به دلیل فشارهای دولت آمریکا در نشست‌های مکه مشارکت کرده است.

در این گزارش آمده است که فشارهای آمریکا قطر را وادار به اعزام یک هیئت بلند پایه به نشست‌های مکه کرد و عبدالله بن ناصر آل ثانی، نخست‌وزیر قطر و رئیس هیئت مشارکت کننده این کشور تنها نماینده‌ای بود که طبق رسم سنتی کشورهای عربی بینی پادشاه عربستان را نبوسید.

در کشورهای عربی وقتی در کشوری برای تبریک به حضور مقام اول آن کشور می‌رسند، روی بینی او را می‌بوسند. این بوسه به "حب الخشم" معروف است.

همکاری مشترک میان ترکیه و پاکستان برای مبارزه با تروریسم

image.png

سفارت پاکستان در آنکارا یکشنبه -۱۱ خرداد ماه- با انتشار بیانیه‌ای از برگزاری موفقیت‌آمیز اولین نشست ضد تروریسم ترکیه و پاکستان در آنکارا خبر داد.

بر اساس این بیانیه، هیئت‌های ترکیه‌ای و پاکستانی در نشست مذکور تهدیدات جهانی و منطقه‌ای ناشی از تروریسم بین‌المللی را مورد بررسی قرار داده و بار دیگر بر عزم دو کشور برای مبارزه گسترده با علل ریشه‌ای تروریسم و افراط‌گرایی تاکید کردند. هیئت‌های دو کشور همچنین در مورد تهدیدهای ایجاد شده توسط گروه تروریستی داعش در خاورمیانه و سایر مناطق جهان نیز گفت‌وگو کردند.

طرفین حملات تروریستی وحشیانه در سریلانکا و نیوزیلند را محکوم و مجدداً تاکید کردند که تروریسم نباید با هیچ مذهب، ملیت، تمدن و یا گروه قومی مرتبط دانسته شود.

هیئت‌های دو کشور همچنین، همکاری میان آنکارا و اسلام‌آباد در زمینه مقابله با تروریسم را مورد تجدید قرار داده و بر سر بررسی امکانات بیشتر همکاری برای تبادل تجربیات در زمینه‌هایی نظیر عدالت کیفری، جلوگیری از منابع مالی تروریسم و افراط‌گرایی به توافق رسیدند.

دومین نشست ضد تروریسم ترکیه و پاکستان سال آینده در مناسب‌ترین زمان برای دو طرف در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد.

طرح های تروریستی داعش برای عید فطر خنثی شده است

image.png

یک کارشناس مسائل گروه‌های شبه‌نظامی عراق اعلام کرد: نیروهای امنیتی این کشور برنامه داعش برای ایام عید فطر را خنثی کردند.

هشام الهاشمی، کارشناس مسائل گروه‌های شبه‌نظامی یکشنبه -۱۱ خردادماه- گفت، گروه تروریستی داعش طرح‌های عملیاتی بزرگتری از عملیات انفجارهای استان کرکوک تدارک دیده بود و قرار بود طی ایام عید فطر آن را اجرایی کند، اما دستگاه‌های امنیتی عراق توانستند برنامه آنها را خنثی کنند.

وی افزود: جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی با مشارکت دستگاه‌های امنیتی عراق طی روزهای گذشته علیه مواضع داعش دست به حملاتی زده و جان برخی از نیروهای داعش را در عملیات نینوا گرفتند.

نیروهای امنیتی عراق هر از گاهی طرح‌هایی که داعش به دنبال اجرای آن در مناطق امنیتی است را خنثی می‌کنند.

لیبی: منتظر توقف خونریزی ها با کمک عربستان هستیم

محمد بن سلمان و سراج

رئیس شورای ریاستی دولت توافق ملی لیبی اعلام کرد: لیبی انتظار دارد عربستان بین متجاوز و قربانی تفاوت قائل شود و عملاً در جلوگیری از ریخته شدن خون مردم لیبی نقش بسزایی ایفا کند.

دفتر اطلاع‌رسانی فائز السراج، رئیس شورای ریاستی دولت توافق ملی لیبی یکشنبه -۱۱ خردادماه- پس از دیدار اخیر سراج با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در حاشیه نشست امروز سران کشورهای اسلامی در مکه بیانیه‌ای منتشر کرد.

این اولین دیدار سراج و یک مسئول عربستانی از زمان حمله آوریل خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی به طرابلس محسوب می‌شود.

بر اساس بیانیه یاد شده، سراج گفت: هدف از این دیدار برای همه آشکار است و آن تلاش برای توقف روند سیاسی و بازگشت حاکمیت تمامیّت‌خواهی (توتالیتاریسم) به لیبی است. نیروهای حفتر باید به پادگان‌های خود قبل از عملیات علیه طرابلس بازگردند.

ولیعهد عربستان نیز در این دیدار تاکید کرد: هیچ راه‌حل نظامی برای بحران لیبی وجود ندارد و راه‌حل آن بازگشت به گفت‌وگو و درک متقابل است.

بن سلمان در ادامه از آمادگی کشورش برای ایفای نقش در این مسیر و حمایت از طرح ملی لیبی که خواسته‌های مردم آن را برآورده کند، خبر داد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) گزارش داد: در دیدار سراج و بن سلمان به روابط دوجانبه پرداخته و درباره برخی مسائل مهم و مشترک دو کشور بحث و گفت‌وگو شد.

از مهمترین مسئولان عربستانی که در این دیدار حضور داشتند، می‌توان به عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجه و خالد الحمیدان، رئیس اطلاعات کل این کشور اشاره کرد.

ابراهیم العساف، وزیر خارجه عربستان روز چهارشنبه در کاخ کنفرانس‌ها در جده میزبان محمد الطاهر سیاله، همتای خود در دولت توافق ملی لیبی بود.

این اولین دیدار مسئولان دو کشور از زمان حمله حفتر به طرابلس محسوب می‌شود.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان ۲۷ مارس با حفتر که برای اولین بار به ریاض سفر کرده بود، دیدار و درباره آخرین تحولات لیبی گفت‌وگو کرد.

نیروهای حفتر از چهارم آوریل حمله‌ای را به طرابلس آغاز کرده‌اند. این اقدام با مخالفت و محکومیت جهانی مواجه شد. لیبی از سال ۲۰۱۱ شاهد درگیری بر سر مشروعیت و قدرت میان دولت توافق میلی و خلیفه حفتر است.

تنظیم و گردآوری: سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 378312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.