تلاش‌های مثبت بازار سرمایه در دریای ناآرام اقتصادی

در شرایطی که بازارهای جهانی در تلاطم ناشی از استمرار جنگ تجاری، کاهش قیمت نفت، احتمال خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا و برخی نگرانی ها از عملکرد اقتصادهای بزرگ قرار دارند، شاخص کل بورس تهران در آخرین روز کاری هفته نیمه کاره، رکورد پیشین خود را شکست.

این شاخص پس از دستیابی به قله ۲۲۷،۳۰۸ واحد در ساعت ۱۱:۲۵ دقیقه روز دوشنبه در نهایت پرونده نیمه اول خرداد را با رقم ۲۲۶ هزار و ۹۸۳ واحد بست.

بازار های جهانی همانگونه که گفته شد روندی نزولی به خود گرفته اند و سطوح قیمتی یک به یک کاهش را تجربه می کنند به نحوی که در نیمه روز دوشنبه به وقت تهران، قیمت جهانی فلزات  در نرخ‌های ۵۸۱۲ دلار برای مس، ۲۴۷۲ دلار برای روی و ۱۷۹۰ دلار برای آلومینیوم قرار دارند. با این اوصاف به دلیل مشکلات ناشی از بخش عرضه در برخی کشورها از جمله برزیل و کاهش موجودی بنادر چین، قیمت سنگ آهن را بالا نگه داشته به نحوی که با رسیدن نرخ سنگ آهن ۶۲ درصد در بنادر چین به ۱۰۸ دلار در روز دوشنبه ۲۷ ماه می (دوشنبه ۶ خرداد ماه) این محصول در بالاترین ارقام پنج ساله معامله شد.

 شاخص دلار نیز پس از لمس کردن رقم ۹۸.۲۹ واحد در روز پنجشنبه مجددا به حوالی رقم یک هفته پیش برگشت و در زمان نگارش این متن ۹۷.۶۹ واحد بود تا با نگرانی ها از آینده اقتصاد جهانی همصدا شده باشد. قیمت نفت برنت نیز پس آن که برای مدت قابل توجهی حول محور ۷۰ دلار به ازای هر بشکه گردش می کرد با سرعت مسیر ۱۱.۶۸ دلاری را در ۱۸ روز به سمت پائین طی کرد تا به ۶۱.۲۶ دلار در این روز برسد. در این میان طلا به ایفای نقش سنتی خود به عنوان پناهگاه سرمایه گذاران پرداخته و با رشد ۲.۵ درصدی نسبت به یک ماه قبل قیمت ۱۳۱۱ دلار برای هر اونس را تجربه می کند.

در بازارهای موازی نیز نرخ ارز همچنان تحت کنترل است و  دلار در صرافی ها نرخ ۱۳،۱۰۰ ریال را تجربه می کند. همچنین انتشار آمار معاملات مسکن که حکایت از کاهش ۳۷ درصدی معاملات داشته است به عنوان نشانی از ورود این بازار به فاز رکود سنگین تلقی می شود. با این‌حال با نزدیک شدن به سال های پایانی دولت دوازدهم، تلاش این دولت برای ایجاد رونق در بخش ساخت و ساز مسکن از طریق اجرای طرح هایی نظیر مسکن اجتماعی و بازآفرینی شهری شتاب گرفته است که در همین راستا اخباری نظیر فراخوان برای طرح اقدام برای تولید مسکن جهت ساخت و نوسازی ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اعلام می گردد. اخبار جسته و گریخته اخذ مالیات از واحدهای خالی و یا مالیات ناشی از بازده سرمایه نیز از حاشیه های بازار مسکن می باشد.

در عرصه مسائل سیاسی بین المللی نیز بازار در حال دریافت علائم مثبت برای کاهش تنش‌های حداقلی از سوی آمریکاست.

در گوشه ای از بازار اخبار مرتبط با افزایش نرخ در گروه های مختلف دنبال می شود که از آن جمله درخواست تولید کنندگان مواد شوینده برای افزایش نرخ ۲۰ تا ۲۵ درصدی محصولاتشان را می توان ذکر نمود. همچنین شرکت پاکدیس در گروه مواد غذایی نرخ های فروش اردیبهشت ماه خود را ۱۰ درصد بالاتر از فروردین گزارش نموده است.

در بخش واقعی اقتصاد، نگرانی ها از شرایط رکودی، کاهش قدرت خرید مردم، تعطیلی صنایع و افزایش بیکاری هر روز ابعاد جدیدی پیدا می کند که استمرار آن دامن سودآوری شرکت های حاضر در بازار سرمایه را نیز خواهد گرفت.

با رشد مداوم بازار در هفته های گذشته هر روز شاهد ارائه گزارش‌های شفاف سازی ابهام آفرین در سامانه کدال هستیم که در آن مدیران شرکت از دلایل رشد سهام خود اظهار بی اطلاعی نموده و عواملی نظیر عرضه و تقاضا را دلیل افزایش قیمت سهام می‌دانند و سهامداران نگران پس از فروش سهام خود شاهد استمرار رشد قیمت سهام هستند تا پس از مدتی انتشار اخبار حقیقی و یا خروج بازیگران، مشخص کننده دلیل رشد ارزش سهام باشد. به عنوان نمونه در حالی که روز سه شنبه ۷ خرداد ماه نماد معاملاتی لیزینگ صنعت و معدن پس از معامله بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار سهم در سقف قیمتی با صف خرید ۳۲ میلیون سهمی به انتظار اطلاعیه شفاف سازی نشست که پس از اظهار نظر مدیرعامل مبنی بر نبود رخداد با اهمیت در خصوص وضعیت مالی و عملکردی شرکت از گزارشات پیشین بازار شاهد فروش بیش از ۵۹ میلیون برگه سهم توسط سهامداران نگران از احتمال حبابی بودن قیمت سهم تا نرخ هایی نزدیک به ۱۰ درصد پائین تر از صف خرید اولیه بود و در کمتر از یک هفته به‌رغم فروش سنگین سهامداران بالای یک درصد، تشکیل صف خرید در قیمت ۱۹۵۰ ریال در روز دوشنبه حکایت از چیزی غیر از  رشد بی دلیل قیمت سهام دارد. البته نظایر چنین اطلاعیه های ابهام آفرینی را هر روز در بازار شاهدیم.

نمونه دیگر این اقدامات را در شفاف سازی های مکرر نماد پرحاشیه این روزهای سیمان تهران مشاهده می کنیم که باعث می شود سهامداران از خود بپرسند اگر در این شرکت‌ها هیچ خبری نیست پول‌های کلان و بازی ساز در آنها چه می کنند؟ و این چیزیست که حقیقتا نیاز به شفاف سازی دارد.

بازی مقامات ناظر با مال و روان سهامداران به اینجا ختم نمی شود. در حالی که این روزها و پس از برگزاری مجامع سالانه شرکت ها شاهد بازگشایی نمادهای معاملاتی هستیم اعمال سلیقه های شبهه ناک ناظر بازار در نحوه و قیمت گشایش نهادهای معاملاتی از ریسک های قابل اجتنابی است که سهامداران مجبور به پذیرش آن هستند. به عنوان نمونه در حالی که در بازگشایی نماد سیمان بهبهان در روز شنبه خریداران و فروشندگان آماده معامله حداقل ۵۵ هزار سهم در نرخ ۱۹ هزار ریال بوده اند ناظر بازار در اقدامی حیرت انگیز اقدام به گشایش نماد پس از تقسیم سود و افزایش سرمایه با دامنه نوسان محدود (۳۱درصد پائین تر از قیمت سفارش های خرید)با معامله تنها یک سهم نموده که منجر به تشکیل صف خریدی به اندازه ۱۵ برابر حجم مبنای این نماد بوده و صف خرید با بی میلی فروشندگان حتی به اندازه حجم مبنای سهم تا روز آخر معاملات این هفته ادامه داشت و این اتفاقات در بازار ما استثنا نیست.

در روزهای پایانی انتشار نامه معاون اول رئیس جمهور به رئیس بانک مرکزی در خصوص مساعدت برای افزایش سرمایه بانک ها از محل شناسایی سود تسعیر ارز و پیشنهاد ارائه لایحه قانونی در صورت نیاز و همچنین ارائه گزارش عملکردی مثبت بانک ملت و تراز مثبت ۱۸۰۰ میلیارد تومانی درآمد تسهیلات نسبت به سود سپرده ها امیدواری ها به بازده خوب این نماد و سایر نمادهای گروه بانکی را افزایش داد.

شرکت های پالایشگاهی نیز در این هفته اقدام به انتشار گزارشات شفاف سازی در خصوص شناسایی سودهای مرتبط با جبران خسارت مابه التفاوت نرخ ارز نمودند که جذابیت های این گروه با نسبت p/e میانگین ۵.۴ پیش از برگزاری مجامع سالانه را بیشتر می کند.

در هر صورت رکود در بازارهای موازی و تبدیل پرداخت سود کوتاه مدت بانک ها از روز شمار به ماه شمار به درستی بخشی از سرمایه ها را به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه سوق داده است که قابلیت استمرار دارد و در صورت پرهیز از رفتارهای هیجانی و اجتناب از  تشکیل حباب های قیمتی،  برکات رونق این بازار و تأثیر جانبی آن بر تشکیل سرمایه، به همه ایرانیان خواهد رسید. 

 در پایان بیان این نکته لازم است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هر گونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نیست و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه، نظر شخصی نگارنده و مسئولیت هر گونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران است.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی و تحلیلگر بازار سرمایه

کد خبر 378311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.