راه‌حل کاهش قیمت خرما ممنوعیت صادرات نیست/ اقتصاد ۶ استان وابسته به خرماست

دبیر انجمن ملی خرما با بیان اینکه تعرفه برای صادرات به صورت غیر قانونی وضع شده است، اظهار کرد: وضع تعرفه برای صادرات خرما غیرقانونی بوده و برداشته شدن آن بازگشت به وضعیت عادی صادرات خرما است.

محسن اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه خرما محصولی است که جایگاه خود در سبد غذایی مردم را از دست داده است، اظهار کرد: خرما به یک کالای لوکس تبدیل شده است و مردم تنها زمانی می توانند از آن استفاده کنند که استطاعت مالی خرید آن را داشته باشند.

وی تصریح کرد: راه حل کاهش قیمت خرما در بازار تعیین تعرفه و اعمال ممنوعیت برای صادرات آن نیست بلکه مشکل اساسی از وضعیت اقتصاد ایران است. نظام اقتصادی ایران دولتی است و نظارت دقیقی از سوی نهاد ها و ارگان های مسئول بر آن نمی شود.

دبیر انجمن ملی خرما با اشاره به وضعیت نامناسب اقتصادی برای معیشت مردم، تصریح کرد: توزیع کالا در بازار نامناسب است و بر آن نظارت نمی شود و همین اتفاق در مورد خرما نیز افتاده است. با ممنوع کردن صادرات و وضع تعرفه و عوارض گمرکی مشکل بازار خرما حل نخواهد شد.

اکبری ادامه داد: برداشته شدن تعرفه صادرات خرما مانند یک مسکن به صورت مقطعی آرامش نسبی در بازار ایجاد خواهد کرد اما در ماه های آینده مجددا شاهد برهم خوردن بازار خرما خواهیم بود.

اقتصاد ۶ استان به درآمدهای حاصل از فروش خرما اتکا دارد

دبیر انجمن ملی خرما خاطر نشان کرد: خرما محصولی است که در کشور مازاد تولید آن را داریم و نمی توانیم صادرات آن را محدود کنیم و برای آن عوارض در نظر بگیریم. در صورتی که صادرات خرما ممنوع شود یا برای تعرفه وضع شود قدرت رقابت در بازار های جهانی را از دست می دهیم.

اکبری افزود: شش استانی که به صورت مستقیم درگیر تولید خرما هستند از محروم ترین استان های کشور هستند، اقتصاد این استان ها اتکای زیادی به درآمد حاصل از فروش خرما دارند. اگر اقتصاد استان های مرزی دچار اختلال شود مشکلات امنیتی برای کشور به وجود می آید و مسئولان باید تبعات این تصمیمات خود را در نظر بگیرند.

وی در پایان اضافه کرد: ممنوع شدن صادرات خرما نیز تاثیری در قیمت آن نداشت و این نشان می دهد که این تصمیم بی موقع و بدون هرگونه تحقیقاتی اتخاذ شده است. اگر مسئولان می خواستند قیمت خرما را کاهش بدهند باید پیش از آغاز ماه مبارک رمضان و چند ماه قبل تصمیم می گرفتند. باید مقدمات عرضه پیش از رمضان خرما فراهم می شد تا قیمت آن در این ماه کنترل شود.

به گزارش ایمنا، چندی پیش شاهرخ شجری مدیرکل دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در نامه‌ای خطاب به مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه خرما با حدود نیم میلیارد دلار ارزآوری از محصولات استراتژیک صادراتی بخش کشاورزی است، اظهار کرد: "در آستانه فصل برداشت این محصول، پیش بینی می‌شود امسال با انبوه تولید مواجه باشیم، از این رو با نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان و کاهش تقاضای مصرف داخلی آن، این وزارت با وضع عوارض صادراتی برای این محصول مخالف بوده و پیشنهاد دارد در رویه صادرات آن تغییری ایجاد نگردد."

کد خبر 378307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.