نویسندگان از سید آزادگان چه نوشته‌اند؟

مرحوم سید علی اکبر ابوترابی از چهره های ممتاز و تاثیر گذار دفاع‌مقدس است که تاکنون آثار نوشتاری زیادی درباره وی به چاپ رسیده است.

به گزارش ایمنا، مرحوم سید علی اکبر ابوترابی از جمله شخصیت‌های ممتاز و تاثیرگذار دهه‌های اخیر انقلاب اسلامی است که کمتر در رسانه‌ها از وی سخن به میان آمده است اما آثار نوشتاری درخوری تاکنون از ویژگی‌های شخصیتی و خاطرات او به چاپ رسیده است.

ابوترابی با رهنمودها و سیره اخلاقی خود در شرایط سخت اسارت رزمندگان ایرانی در اردوگاه‌های عراق توانست روح جدیدی را به قفس‌های سخت و تنگ اسارت بدمد و زندگی نویی را برای اسرای ایرانی به ارمغان آورد. او نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بود با این وجود هیچگاه در زندگی به عنوان یک مسوول رفتار نکرد و همواره بر خدمت به مردم تاکید ویژه‌ای داشت. به مناسبت ایام سالگرد شهادت این انسان وارسته نگاهی داریم به برخی آثار نوشتاری در حوزه زندگینامه و خاطرات این سید آزادگان که در ادامه آن را می خوانید.

کتاب «منشور پاکی و خدمتگزاری» نوشته عبدالمجید رحمانیان نوعی روزشمار از دوران اسارت مرحوم ابوترابی است که ۲۳۰ متن از پیام‌ها و سخنرانی‌های او را در بردارد و شامل مجموعه کاملی از سخنرانی‌های مرحوم حجت‌الاسلام علی‌اکبر ابوترابی فرد است که ۲۳۰ پیام و سخنرانی را شامل می‌شود.

کتاب «حماسه‌های ناگفته» روایتی اجمالی از زبان شهید سیدعلی‌اکبر ابوترابی است که به قلم عبدالمجید رحمانیان گردآوری شده است. وی در این کتاب شهادت می‎دهد که سیدعلیاکبر ابوترابی، عالیترین نمونة پاکی و تقوا و عشق و محبت و شجاعت و فداکاری بود.

«شبی با صدای زنجره» نام کتاب دیگری است که به بیان خاطراتی از دوران اسارت حاج‌آقا ابوترابی در قالب ۹ خاطره می‌پردازد. این اثر به نویسندکی مسلم ناصری کاری از انتشارات پیام آزادگان است که در سال ۸۶ به چاپ رسیده است.
کتاب «امید آزادگان» به کوشش عبدالمجید رحمانیان و توسط انتشارات امید آزادگان در سال ۱۳۸۱ تهیه و تنظیم و به چاپ رسیده است. این مجموعه در برگیرندة خاطرات معنوی از زبان سید آزادگان «سیدعلی‌اکبر ابوترابی» از وقایع مختلفی است که خود ایشان شاهد بوده و یا برای وی اتفاق افتاده است. از جمله این خاطرات خاطره مربوط به زیارت امام دوازدهم حضرت مهدی «عج» در مسجد جمکران هنگام نماز ۱۰۰ رکعتی در شب عاشورا، شفای چشمان اسیری به نام عبدالله که بیش از ۸۰٪ از بینایی خود را از دست داده بود، پاسخ گرفتن از حضرت امام رضا «ع»، زیارت امام‌زاده‌ای بزرگوار به نام سید محمد در سامرا که فرزند امام هادی «ع» و احیاء کننده مذهب تشییع است.

کتاب «مهاجران ملکوت» اولین قسمت از مجموعه خاطرات معنوی است که «سید آزادگان» آن عارف و عالم و پارسای مجاهد و خستگی ناپذیر با زبان شیرین و کلمات جذابش بیان کرده است. این کتاب توسط عبدالمجید رحمانیان توسط انتشارات پیام آزادگان به چاپ رسیده است.

کتاب «مردان قبیله غیرت» مجموعه‌ای‌ است از خاطرات حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی اکبر ابوترابی و از کتب خاطره‌های معنوی و مشتمل است بر: چگونگی آشنایی ایشان با مرحوم سیدعلی‌اندرزگو وارتباط آنان با یک‌دیگر، چگونگی طرح و اجرای نقشه ترور حسنعلی منصور نخست‌وزیر وقت ایران به دست اندرزگو و بخارایی، بستن پیمان وفاداری ابوترابی با اندرزگو، چگونگی مبارزات این۲ مجاهد و برنامه‌ریزی‌های دقیق آنان در این مورد، چگونگی مبارزه با رژیم پهلوی و فعالیت سیاسی آنان، رفتن به لبنان و دیدن آموزش نظامی، مبارزه مسلحانه و تهیه اسلحه از لبنان و... درگیری با ساواک لورفتن اندرزگو توسط یکی از دوستان و شهادت ایشان زیر شکنجه ساواک، و ذکر بسیاری از فضائل اخلاقی و معنوی و... شهید اندرزگو از زبان حجت‌الاسلام ابوترابی... است.

مجموعه «سیره ابوترابی ۱ و ۲» شامل خاطرات دوران اسارت سیدآزادگان حاج‌آقا ابوترابی است که به سفارش بنیاد شهید استان قزوین در دست کار قرار گرفت و جهت انجام و پیگیری به مؤسسه پیام آزادگان محول گردید. یکی از کتاب شاخصی است که شرح حال و شیوه‌ی رفتاری سید آزادگان در زمان اسارت را بیان می‌کند و نهال ایثار و از خود گذشتگی در سخت‌ترین شرایط را در دل مخاطبان می‌نشاند.

«سفر به ایرانشهر» نوشته سید احمد زرهانی شرح حال مرحوم سیدعلی‌اکبر ابوترابی و پدر بزرگوارشان و همچنین شرح چگونگی مبارزات ایشان بر علیه رژیم پهلوی می‌باشد. ایشان که در آن دوران در پی تبعید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به ایرانشهر، تصمیم می‌گیرد به اتفاق پدر و دایی‌اش علیرغم ممنوعیت‌ها به آن محل سفر نماید و حوادث و اتفاقات روی داده در این سفر دستمایه نگارش کتاب مذکور گردیده است در آخر نیز کتاب را با ذکر حادثه‌ای در خانه خدا و مدفن پیامبر (ص) به پایان می‌برد.

کتاب «ستاره شب» نوشته حسن شکیب زاده که به همت سازمان بنیاد شهید استان قزوین تهیه شده است، در برگیرندة خاطراتی از دوستان و بستگان سید آزادگان، «سیدعلی‌اکبر ابوترابی»، دربارة سیرة ایشان است که در چهارچوب عنوان‌هایی چون: سوپ برای طلبه؛ نانوای ورشکسته؛ به بهانة بازی؛ نان و آب و دوغ؛ مثل آهو؛ روزة سیاسی؛ سفر آخر؛ با تاکسی آمد؛ می‌خواهم آسیدعلی باشم و ... به نثر در آمده است.

«آقاجون» نیز حاوی خاطرات «اکبر رحیمی»، از همراهان حجت‌الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی، و دربارة دوران اسارت و سیرة ایشان است. این مجموعه به همت سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین به چاپ رسیده است. هریک از خاطرات دارای عنوانی است که برخی از آنها عبارت‌اند از: بی‌طاقتم کن!؛ همت بلند؛ صندلی هشت مجلس؛ فرش سوخته؛ نان سنگک؛ چراغ سبز؛ ایست!؛ و دنده‌عقب!. در پایان نیز تصاویری از راوی و شهید ابوترابی به چاپ رسیده است.

کتاب «اشک پروانه‌ها» دربردارنده‌ی اشعاری است از شاعران مختلف در وصف «ابوترابی» ـ از علمای آزاده معروف به سید آزادگان است.

«ستاره سپهر شیدایی» کتابی پژوهشی است که دربردارندخ ۲ بخشی اصلی شامل مقالات و مطالبی است که در طی آن‌ها نگارنده در صدد ترسیم شخصیت آن مرد الهی برآمده است. دوم مطالب و مقالاتی است که دوستان ارجمند و آزادگان فرهیخته درباره‌ی شخصت الهی آن بزرگوار نوشته یا گفته‌اند و نگارنده تدوین و بازنویسی و احیاناً تحقیق آن‌ها را بر عهده گرفته است.

در کتاب «او سلیمان بود»، خاطراتی از سید آزادگان حاج علی اکبر ابوترابی نقل شده است. این مجموعه به اهتمام معلم آزاده «محمد شقاقی» تهیه شده و حاوی نکات شیرین و درس‌آموزی از این بنده مخلص خداست که آزادگان نقل می‌کنند. بیست و سه خاطره در این مجموعه نقل شده که از جمله آنها می‌توان به مرد عاقل، آموزش نظامی، افسر سرافراز، تیغ و خرما، اردوگاه عنبر، پیرمردها، علی فرعون، و ... اشاره کرد.

«به لطف باران» مجموعه‌ای از خاطرات کوتاه از دوران قبل و بعد از اسارت و همچنین روزهای اسارت سیدعلی‌اکبر ابوترابی معروف به سید آزادگان است که از زبان هم‌رزمان و اطرافیان وی، به تبیین شخصیت و ویژگی‌های اخلاقی او اختصاص یافته است. ریاست شورای شهر قزوین و نمایندگی مجلس شورای اسلامی برخی از سوابق مسئولیتی وی در قبل و بعد از انقلاب است که بیان خاطراتی از همین دوران، ویژگی‌های اخلاقی وی را بهتر نشان داده است.

کتاب «نسیمی از بهشت» سفرنامه‌ای است از سفر آزادگان از حرم امام خمینی‌«ره» تاحرم امام رضا«ع»‌که در آن نویسنده با ظرافت خاصی و طی مصاحبه‌های متعددی برخی از خاطرات آزادگان را در بخش‌های مختلف و تحت عناوین یاد شده آورده است. مجموعة مذکور حاوی حکایات بسیار شیرین و خواندنی رهروان آزاده‌ای است که به همراه امیر کاروان«مرحوم ابوترابی» مسیر اشاره گردیده را طی و در این مسیر با ذکر خاطره‌هایی به طرح مسائل اسارت می‌پردازند.

«حجت الاسلام» نام کتاب دیگری نوشته بیژن کیانی است. در این کتاب خاطراتی از زبان دوستان آزاده و بستگان و برخی از اعضای کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دربارة آن شخصیت والا و کم‌نظیر گفته شده است که بسیاری از این خاطرات برای اولین بار بیان می‌شود. بیشتر این خاطرات مربوط به دوران مقاومت حماسی سید آزادن و هم‌بندان ایشان در اردوگاهاست و بخشی از آن مربوط به آزادی است.

کتاب «فرشته‌های زمینی» خاطرات مربوط به حاج‌آقا ابوترابی است که برای گروه سنی «ب» و «ج»‌ تهیه شده است.

«آخرین تیر» نوشته صفر عبدالملکی در سال ۹۵ توسط انتشارات پیام آزادگان به چاپ رسیده است. این کتاب شامل خاطرات مربوط به حاج‌آقا ابوترابی است که در هفت فصل جمع‌آوری و تألیف شده است.

کد خبر 378293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.