۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸
نقطه عطف و انتخاب راه جدید

در نهضت‌های سده گذشته، روحانیون، کسبه، بازاری و دانشگاهی ها به عنوان مبارز در صحنه بودند و طبقه کارگر، کشاورز و قشرهای دیگر جامعه در خیزش و خروش مردم کمتر حضور داشتند، اما امام خمینی (ره) با نهضت اسلامی خود توانست همه قشرهای جامعه را یک‌ دست به صحنه آورد و به قیام وادارد.

به گزارش ایمنا، پانزده خرداد در تاریخ ملت سرفراز ایران یک نقطه عطف فراموش نشدنی است و پس از آن تاریخ، فصل تازه ای در رویارویی مستضعفان با مستکبران گشوده شده است.

در نیمه خرداد ۱۳۴۲ مأموران رژیم شاه به دستورآمریکای جنایتکاراقدام به دستگیری بزرگ مرجع دین، حضرت امام خمینی (ره) در قم نموده، و سپس ایشان را به تهران منتقل کردند؛ حرکت غیرعاقلانه رژیم شاه باعث شد که مردم علاقه خود را در حمایت از اسلام و نیابت عامه ولیالله اعظم (عج) نشان دهند. آن روز مردم شهرهای مختلف ایران همچون تهران، قم، مشهد، اصفهان، شیراز، ورامین و ... به پشتوانه امام خمینی (ره) به خیابانها ریختند و در برابر جلادان تا دندان مسلح شاه، با دست خالی ایستادند و پیوند ناگسستنی خویش را با امامشان به اثبات رساندند.

قیام ۱۵ خرداد یک نقطه عطف فراموش نشدنی

مأموران شاه در روز پانزده خرداد، هزاران نفر از مردم را به خاک و خون کشیدند و خون مردم مظلوم و مدافع اسلام را در خیابانها و کوچهها جاری ساختند، آنان هم با صلابت تمام به عشق حمایت از اسلام شربت شهادت نوشیدند، و همزمان با عاشورای حسینی حماسهای دیگرآفریدند و برای همیشه تاریخ جاودانگی نام خویش را با سالارشهیدان اباعبداللهالحسین (ع) و یاران جان بر کف او پیوند زدند، روزنامههای آن روز درباره پانزده خرداد و شهیدان به خون غلطیده آن و پایداری ملت مقاوم و رهبری نهضت اسلامی نوشتند:

وای بر آن تندباد نیمه خرداد           کان همه سرو بلند را ز بُن افکند

مویه بر آن کشتگان دشت ورامین     سجده بر آن مردمان پاک خردمند

شهدای ۱۵ خرداد چه کسانی بودند؟

در نهضتهای سده پیش، روحانیون، کسبه، بازاری و دانشگاهی ها به عنوان مبارز در صحنه بودندو طبقه کارگر و کشاورز و قشرهای دیگر جامعه در خیزش و خروش مردم کمتر حضور داشتند، اما امام خمینی (ره) با نهضت اسلامی خود توانست همه قشرهای جامعه را یک دست به صحنه آورد و به قیام وادارد. در قیام پانزده خرداد بسیاری از مردم کشاورز و کارگر، زنان مسلمان و دیگر طبقات رشد یافته در کنار نیروهای سیاسی، دانشگاهی و روحانی به پا خاستند و شهیدانی به میدان نبرد تقدیم کردند.

دربارهی شمار قربانیان قیام خرداد ماه ۴۲ دیدگاههای گوناگون و متفاوتی دیده میشود. رژیم شاه همهی کشتههای آن قیام را ۸۶ تن و زخمیها را ۱۵۰ نفر اعلام کرد! برخی از خبرگزاریهای خارجی شمار کشتگان را بیش از هزار نفر برآورد کردند. مردم کوچه و بازار که در صحنهی قیام و درگیری حضور داشتند و با چشم خود دیدند که چگونه تظاهرات کنندگان جان برکف همانند برگ خزان بر زمین ریختند، شمار شهیدان آن روزهای خونبار را بالغ بر پانزده هزار تن روایت کردند.

۱۵ خرداد در کلام امام (ره)

بعد از پانزده خرداد ۴۲ مراجع تقلید شیعه در ایران و نجف و ... به دنبال نهضت اسلامی امام خمینی (ره) آن امام را با بیانیههای خویش یاری دادند و همین سبب شد که پانزده خرداد به رهبری امام (ره) سرمنشأ آغاز انقلاب اسلامی و برکات فراوان آن گردد.

امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سالروز پانزده خرداد سال ۵۸ در میان مدرسه مبارکه فیضیه فرمودند: قیام ۱۵ خرداد، مقصد آن، کسانی که ان را به وجود آوردند وکسانی که به تعقیب آن پرداختند را بشناسید. قیام ۱۵ خرداد برای اسلام وبنام اسلام بود ومبدإ آن روحانیت و مردم بودند.

واکنش رسانه های غربی نسبت به قیام ۱۵ خرداد چه بود؟

قیام خونین مردم مسلمان ایران در ۱۵ خرداد، بسیاری از بافتهها و دروغهای رژیم پهلوی را در جهان، به ویژه در منطقه آشکار ساخت. شاه ملعون وقتی میخواست طرح آمریکایی تقسیم اراضی و انقلاب سفید را در ایران عملیاتی سازد به سفارتخانهها و کنسولگریهای ایران در کشورهای مسلمان همسایه به ویژه در کشور ترکیه دستور داد با پرداخت مبالغ هنگفتی به روزنامههای سکولار ترکیه از آنها خواسته شود که در خصوص اقدامات شاه پیرامون اصلاحات ارضی و انقلاب سفید قلمفرسایی کنند و نشان دهند که مردم مظلوم و محروم ایران با این اصلاحات موافق هستند.

وقتی قیام ملت ایران در ۱۵ خرداد سال ۴۲ به جهان مخابره شد، تمامی بافتههای مطبوعات مزدور خارجی مورد تردید قرار گرفت و مطبوعات ترکیه که بیشترین نقش را در دفاع از اقدامات ضد ملی و ضد دینی رژیم پهلوی داشتند، به سفارش کنسولگریهای ایران به دست و پا افتادند که چهره واقعی قیام ۱۵ خرداد را برای مردم مسلمان ترکیه مخدوش نشان دهند.

آنچه سفارشی بودن این مقالات را نشان میدهد اجماع روزنامههای ملیت، سونباسکی، آکشام، جمهوریت و بقیه روزنامههای سکولار ترکیه در نسبت دادن قیام ۱۵ خرداد به تحریکات جمال عبدالناصر مصری، مخالفت با آزادی زنان، مخالفت روحانیون و زمینداران با واگذاری اراضی به مردم ایران و ارتجاعی نشان دادن مذهبیون است. این گزارشها نشان میدهد که تمامی این روزنامهها همصدا با هم، همین مطالب را منتشر کردند.

مطبوعات ایالات متحده در خبرها  مقاله های خود قیام ۱۵ خرداد را به باد ناسزا گرفتند وبا موهن ترین لحنی از ان یاد کردند.مجله تایم در سرمقاله شماره مورخه ۱۴ ژوئن ۱۹۶۳(۲۴ خرداد)نوشت: « تهران در هفته گذشته سه روز تمام میدان نبرد بود. مردم شیون می کردند، مسلسل ها می غریدند و دودی که از آشغال های سوخته به هوا می رفت با گاز اشک آور در آمیخته بود، طعنه روزگار را ببین که این نبردی بود بر ضد پیشرفت.»

تایم در همین سرمقاله شاه را «آن پادشاه فوق العاده وصلاح اندیش » لقب داده بود واز مبارزه طولانی او درراه تبدیل  ملتی فئودال به کشوری مدرن سخن به میان آورده ونوشته بود که «مخالفان نیرومند»او متشکل اند از «دیوان سالاران فاسد» و «زمینداران بزرگ» و«ملاهایی که برانامه او را برای اعطای حق رای به زنان » واجاره دادن روستاهای  موقوفه به دهقانان «کفر آمیز» می دانند.

یونایتد پرس اینتر نشنال نیز گزارش داد: «هزاران مسلمان متعصب به قلب تهران یورش بردند.»ودر گزارش دیگری اعلام کرد که تظاهرات به شخصیت های دینی صورت گرفته است، کسانی که با اصلاحات شاه مخالفند «زیرا  اصلاحات او به  در آمد ایشان از زمین هایی که اکنون به روستائیان اعطا شد لطمه زده است.»

رادیو ومطبوعات شوروی نیز که بازگو کننده نظرات آن دولت هستند، از موضع چپ وانقلابی عیناً همان تعبیر و تفسیر رسانه های آمریکایی و اروپایی را از قیام ۱۵ خرداد ارائه دادند.

رادیو مسکو در برنامه فارسی شب ۱۶ خرداد خود، این قیام را چنین ارزیابی کرد: «عناصر ارتجاعی ایران که از اصلاحات این کشور مخصوصاً اصلاحات ارضی ناراضی هستند و افزایش حقوق اجتماعی و توسعه آزادی زنان ایران را باب میل خود نمی بینند، امروز در تهران وقم ومشهد تظاهراتی خیابانی برپا کردند.»

روزنامه ایزوستیا و همچنین مجله روسی عصر جدید نیز این قیام را به شدت مورد حمله قرار دادند و آن را آشوب و بلوایی از طرف خمینی علیه دولت جلوه دادند.

کد خبر 378288

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.