کارگروه اقتصاد فرهنگ راه ابریشم تشکیل شود

محمد عیدی در کنفرانس بین المللی حفاظت از میراث ناملموس در شانگهای گفت: مجریان این کنفرانس، " کارگروه اقتصاد فرهنگ راه ابریشم " را به عنوان مزیت رقابتی ملل این مسیر تشکیل داده و برنامه­ ای مدون و همه شمول، جهت هم­کنشی ذی­نفعان ارائه نمایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هفتمین کنفرانس بین المللی حفاظت از میراث ناملموس امروز در شانگهای چین کار خود را با حضور نمایندگان ایران آغاز کرد. در این کنفرانس محمد عیدی اظهار کرد: شاهراه پر روایت ابریشم، با سابقه ای بس طولانی، نماد تجربه باوری ملت های پرریشه و پیشینه­ ایست که می­ کوشیدند با بسط سپهر روابط اجتماعی، مرزهای ناپیدای فرهنگی را در فراسوی حدود جغرافیایی صورت­ بندی نمایند و اینگونه الگویی آزموده از زندگی مهربانانه را برای شکوفایی استعدادهای خلاقانه بشری و توسعه ظرفیت­ های مدنی، در سایه صلح، آرامش، رواداری و دیگرگزینی به ارمغان گذارند.

معاون شهردار اصفهان و مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری ادامه داد: این راه هویت ­ساز، در خلال سده­ های پرافتخار، چون ریسمان تنومندی توانست با تعریف چند محور ارتباطی شرقی غربی، زیستگاه ­های انسانی مجزا و پرشماری را به عناصر هم­ پیوند و غیرمجزایی مبدل کند که با وام­گیری از هم و گفت ­و­گو با هم، بتوانند خلاقیت ­های فرهنگی بی­ بدیلی را بی افرینند و به تمدن این روز بشری، خدمتی وصف ناپذیر کنند.

وی با بیان اینکه جوامع مستقر در این مسیر پُر رمز و راز، در کنار تلاش برای سازگاری با محیط طبیعی خود، زمینه ­ساز فرهنگ عامه رنگارنگ و گوناگون بس غنی و قوی­ شدند، گفت: ارتباطات گسترده و در پی آن، تسهیل فرایند ادغام­ پذیری، به شکل­ یابی هویت اجتماعی مشترکی در سرتاسر این گذر تاریخی کمک کرد و از آن، کاشی مُعرقی ساخت که در عین رنگارنگی، نمودی از وحدت فرهنگی داشت. بدین سبب بود که در خلال قرون متمادی، جاده ابریشم شاهد چهره­ گیری پایگاه ­های میان­ فرهنگی فراوانی شد که پیوندگاه خلاقانه فرهنگ­ ها و خرده فرهنگ ­های متعدد بودند. این پایگاه ­ها به گونه ­ای ساختمند و تاریخمند، در فرایند رشد مدنی تکامل پذیرفته و بر مبنای تجربه و تکرار، روابط سازمان­ یافته اجتماعی پایدار و مستحکمی را به ­وجود آوردند که خمیرمایه دوام و قوام حیات اقتصادی و فرهنگی در این مسیر شد.

عیدی با بیان اینکه کارکرد ساختار شبکه ه­ای این پایگاه ­های میان ­فرهنگی، که هوشمندانه به بازتولید توانمندی ­های انباشته ­شان منجر می­شد، رفته ­رفته جهانشهرهایی را پدید آورد، ادامه داد: این جهانشهرها که به قطع و یقین، در شیرازه ­بندی هویت کنونی سهمی بسزا دارند، توانستند در سایه همگرایی، زنجیره ارزشی در حیات فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایجاد کنند و دو پیامد ظرفیت ­های بومی در همه ابعاد و اشکال زیست اجتماعی، فرصت تبدیل به امر جهانی یافتند و شاهراه ابریشم، این امکان را برای باشندگان در مسیر خود فراهم آورد تا به نیازهای فرهنگی­شان، پاسخ ­های جهانی دهند در پی داشت.

معاون شهردار اصفهان و مدیر سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری تصریح کرد: بر این اساس، شاید بی­راه نباشد اگر گمان کنیم که پایه و مایه رونق این راه، از چین تا ایران و زان پس، سرزمین فرنگیان، کثرت و تنوع فرهنگ­ها و خرده فرهنگ­های ذوابعادی بود که در فرایندهای ارتباطی تعریف شده، مجال ظهور و بروز می­ یافتند و به بازارهای جهانی راه پیدا می­ کردند و اقتصاد فرهنگی شکوفا و معتبر و پایداری را پدید می ­آوردند.

وی خاطرنشان کرد: با دستمایه این تجربه تاریخی، باور داریم که شاهراه ابریشم به عنوان هویتی منسجم و گسترده، امروز نیز چون دیروز باید به منطق کثرت­ گرای خود احترام گذاشته و در لوای برنامه ه­ای راهبردی، به شکل­ گیری بوم ­های جهانی شده یاری رساند تا بتواند رونق اقتصادی و نشاط فرهنگی گذشته را بازتولید کند. این تنوع ­پذیری و به رسمیت ­شناسی آن توسط ملل راه ابریشم، موجب تقویت پایگاه ­های میان ­فرهنگی ­ای می ­شود که در خلال هزاره ­ها، مبتکرانه آفرینشگر رنگارنگی بودند.

عیدی در پایان صحبت های خود پیشنهاد کرد که ضمن اهتمام به تدوین " دانشنامه مردم­ شناختی راه ابریشم " و برگزاری جشنواره ­هایی در این راستا، مجریان این کنفرانس، " کارگروه اقتصاد فرهنگ راه ابریشم " را به عنوان مزیت رقابتی ملل این مسیر تشکیل داده و برنامه­ ای مدون و همه شمول، جهت هم­کنشی ذی­نفعان ارائه نمایند.

کد خبر 378268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.