همه آدمها حق دارند با خیال راحت نفس بکشند!

بنابر اعلام سازمان ملل متحد از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر در معرض سطوح بالایی از آلاینده های جوی، هوای آلوده تنفس می کنند!

به گزارش خبرنگار ایمنا، " وقت آن رسیده که برای نجات زمین اقدام کنیم، پیام من به دولتها روشن است؛ برای آلودگی مالیات ببندید، به حمایت مالی از سوختهای فسیلی پایان دهید و ساخت نیروگاههای زغال سنگی جدید را متوقف کنید، ما باید به سمت اقتصاد سبز گام برداریم"  این پیام آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد و ابراز نگرانی وی از معضل آلودگی هوا خطاب به دولتمردان جهان است.

انسان، آفریده و آفریدگار محیط  زیست خود است، در حقیقت محیط زیست امرار معاش انسان را تضمین و  امکان رشد فکری، اخلاقی، اجتماعی و معنوی را به او تقدیم می کند. پس از سیر تکامل دور و دراز و دشوار نژاد انسان در زمین ، امروز به لطف پیشرفت سریع علم و تکنولوژی، انسان برای متحول کردن و بهبود محیط زیست خود به روش های بی شمار و در مقیاس بی سابقه دست یافته است.

سازمان ملل متحد با توجه به اهمیت حفاظت و بهبود محیط زیست و تاثیر آن بر رفاه مردم و توسعه اقتصادی سراسر دنیا، سال ۱۹۷۴ میلادی روز پنجم ژوئن را به عنوان روز جهانی محیط زیست تعیین کرد. هر سال در سراسر جهان گرامیداشت این روز  برای  آگاهی بخشی، روشنگری افکار عمومی در خصوص مسائل زیست محیطی و ایجاد احساس مسئولیت در افراد و جوامع به طور گسترده برگزار و موضوعی جالب توجه در مورد چالش ها و نگرانی های زیست محیطی در دنیا به عنوان شعار و تم روز جهانی محیط زیست انتخاب می شود. 

امسال آلودگی هوا مسئله نگران کننده و چالش جهانی مهم شناخته می شود، بر این اساس موضوع و شعار سال ۲۰۱۹ مقابله با الودگی هوا است که از سوی دولت چین میزبان امسال جشن های روز جهانی محیط زیست انتخاب شد.

 شعار امسال روز جهانی محیط زیست، ما را به تفکر برای تغییر عادات روزانه مان برای کاهش آلاینده های جوی که خودمان تولید و تنفس می کنیم، دعوت می کند.  اینکه سهم هر انسان برای مقابله با داغ تر شدن زمین و حفظ سلامتی و محیط زیست اش چیست؟! اینکه من می توانم با پیاده روی، دوچرخه سواری، کاشت درختان بیشتر و صرفه جویی در مصرف انرژی سهمی در کاهش الودگی هوا داشته باشم، اینکه همه انسانها حق دارند با خیال راحت تنفس کنند!  


منشا آلودگی هوا کجاست؟

شناخت انواع آلاینده ها و آلودگی ها و تاثیر آنها بر سلامت و محیط زیست به منظور انجام اقدامات لازم برای بهبود کیفیت هوا بسیار ضروری است. براساس آمارها سالانه هفت میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند و از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر در معرض سطوح بالایی از آینده های هوا هستند و هوای آلوده تنفس می کنند؛ مقابله با این بحران واقعی اقدامات سریع و بنیادی می طلبد.

منابع اصلی الودگی هوا فعالیت‌های انسانی است که از جمله می توان به کشاورزی و دامداری، فعالیتهای خانگی، حمل و نقل، صنایع و تولید پسماندها  اشاره کرد.

کشاورزی: پرورش دام به دلیل تولید گازمتان و آمونیاک و سوزاندن ضایعات کشاورزی دو منشا آلاینده جوی محسوب می شوند. براساس آمارها حدود ۲۴ درصد از گازهای گلخانه ای منتشر شده در جهان ناشی از کشاورزی و دیگر موارد استفاده از زمین است.

فعالیت‌های خانگی: استفاده از سموم، آفت کش ها، رنگها، محصولات شوینده شیمیایی و پخت و پز از جمله عوامل انتشار آلاینده جوی در خانه ها است که منبع اصلی آن سوزاندن سوختهای فسیلی برای پخت و پز، گرم شدن و روشنایی است. هر ساله حدود ۳.۸ میلیون نفر در جهان بر اثر آلودگی های هوای داخلی (خانگی) دچار مرگ زودرس می شوند، بیشترین شمار قربانیان از کشورهای در حال توسعه گزارش شده است.

حمل و نقل: بخش حمل و نقل جهانی نشان می دهد حدود یک چهارم انتشار کربن دی اکسید مربوط به انرژی است و این نسبت در حال افزایش است، براساس آمارها انتشار آلاینده های حمل و نقل نیز موجب مرگ سالانه  ۴۰۰ هزار نفر در جهان همراه بوده است.  

استقرار صنایع: در بیشتر کشورها تولید انرژی یکی از منابع اصلی آلودگی هوا بشمار می رود؛ نیروگاههای سوخت فسیلی تولید برق و ژنراتورهای دیزلی با بلعیدن نفت و گاز و انتشار آلاینده ها در جو نگرانی فزاینده ای را در مناطق خارج از شبکه ایجاد می کنند.   

پسماندها: سوزاندن پسماندها در فضای آزاد و در محل های دفن زباله، گازهای سمی دیوکسین، متان و کربن دی اکسید تولید می کند. براساس آمارها در مقیاس جهانی حدود ۴۰ درصد زباله ها در فضای آزاد سوزانده می شوند.  

به غیر از فعالیت‌های انسانی که اصلی ترین عامل آلودگی هوا و داغ تر شدن زمین محسوب می شود، می توان به عوامل طبیعی انتشار الاینده های جوی نیز اشاره کرد که شامل فوران های آتشفشانی، طوفان های گرد و غبار و سایر فرایندهای طبیعی است. در میان عوامل طبیعی طوفان های شن و گرد و غبار به ویژه نگران کننده است.  

محیط زیست و اهداف توسعه پایدار  

شعار روز جهانی محیط زیست امسال نیز براساس اهداف برنامه توسعه پایدار در افق ۲۰۳۰، نامگذاری شده است. هدف چهاردهم  این برنامه "حفاظت پایدار سیاره زمین، منابع طبیعی، اکوسیستم های آبی و زمینی برای توسعه پایدار و هدف پانزدهم بر حفاظت و احیا و استفاده پایدار از منابع طبیعی و توقف روند تخریب زمین و تنوع زیستی تاکید دارد.  

ببیشتر بخوانید:

کاهش آلاینده ها و پسماندها؛ آسمان آبی، زمین سبز

صدور بیش از ۱۲۰۰ اخطاریه برای واحدهای آلاینده استان اصفهان

ترجمه و تنظیم: ندا سپاهی - خبرنگار ایمنا

کد خبر 378240

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.