قیام ۱۵ خرداد متأثر از مکتب عاشورا بود

برخوار _ امام‌جمعه دولت آباد گفت: قیام حضرت امام خمینی(ره) در محرم سال ۱۳۴۲ آغاز مبارزه و دعوت مردم به مبارزه علیه رژیم مستبد شاه بود که از قیام عاشورای سال ۶۱ هجری در کربلا تأثیر پذیرفته بود.

حجت‌الاسلام سیدحسین محمودآبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از شهرستان برخوار، اظهار کرد: حضرت امام(ره) عصر روز عاشورای سال ۱۳۴۲ با سخنرانی کوبنده خود در مدرسه فیضیه قم، قیامی را شروع کردند که با خون شهدا آبیاری و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی ایران شد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) فرصت ماه محرم را برای دعوت مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه غنیمت شمرد و در عصر عاشورای ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ شمسی در مدرسۀ فیضیه، نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام ۱۵ خرداد بود ایراد کرد که  بخش عمده‌ای از سخنان ایشان به بیان نتایج زیانبار سلطنت دودمان پهلوی و افشای روابط پنهانی شاه و اسرائیل اختصاص داشت.

امام‌جمعه دولت‌آباد با اشاره به بخش‌هایی از تاریخ انقلاب خاطرنشان کرد: این سخنرانی حضرت امام(ره) که سبب تحقیر شاه مستکبر و قدرت طلب شد زمینه دستگیری یاران ایشان را فراهم کرد و پس از آن حضرت امام(ره) به تهران، زندان نظامیان و زندان قصر تبعید شدند.

حجت‌الاسلام محمودآبادی تصریح کرد: شاه ملعون و افسرانش با دستور حمله وحشیانه مردمی که در حمایت از امام خمینی(ره) در قم و در روز بعد در و رامین آمده بودند را به رگبار بستند و به خاک و خون کشیدند.

وی یادآور شد: پس از گذشت سال‌ها از پیروزی انقلاب هنوز هم گاهی با خون یکی از بهترین افراد امت اسلامی، درخت قیام و انقلاب آبیاری می‌شود.

امام‌جمعه دولت‌آباد افزود: پیام‌های قیام عاشورای حسینی و قیام امام(ره) هر دو در راستای مبارزه با ظلم و ستم، امر به معروف و نهی از منکر، احیا سیره رسول گرامی اسلام(ص)، پشت‌پازدن به دنیا و عشق به ولایت و امامت و ایثار جان و مال در راه خدا است.

وی گفت: همانطور که امام حسین(ع) با یزید بیعت نکرد و اصل و ریشه ظلم و ستم و انحراف از احکام الهی را در وجود او می‌دانست، امام خمینی(ره) هم ریشه عقب ماندگی‌های مادی و معنوی و همه مشکلات کشور را رژیم شاهشاهی و شخص شاه می‌دانست.

امام‌جمعه دولت‌آباد اظهار کرد: حضرت امام(ره) با توکل بر خداوند و توجه به ظرفیت مردم متدین در سال ۱۳۴۲ قیام خود را شروع کرد و پس از ۱۵ سال به ثمر رسید.

حجت‌الاسلام محمودآبادی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی پیروز شد چون برگرفته از قرآن، روایات و خالص برای خدا بود، خداوند هم به وعده خود عمل و انقلاب و نظام اسلامی را مقتدر و تاثیرگذار کرد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر انقلاب جمهوری اسلامی ایران که از قیام خونین ۱۵ خرداد آغاز شد دو قطب شرق و غرب دنیا را به چالش کشیده و به اعتراف  دوست و دشمن ابهت شرق و غرب را از بین برده است.

کد خبر 378197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.