۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
امام خمینی؛ صادق خستگی‌ناپذیر

به جرات می توان گفت بارزترین ویژگی حضرت امام، صداقت ایشان نسبت به عهدهایی بود که با ملت و با اصول و آرمان های معنوی جامعه بسته بودند، امام در این زمینه صداقت کم نظیری داشتند و هیچ عاملی موجب دور شدن این شخصیت از مبانی خاص مطرح شده نمی شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چهاردهم خرداد ۶۸ برای مردم مسلمان و انقلابی ایران که به تازگی جنگی طولانی و تحمیلی را با رهبری پیر و مراد خود، ظفرمندانه به پایان رسانده بودند، روزی غم بار و حسرت آفرین شد؛ روح الله موسوی خمینی مرجع تقلید شیعیان و رهبر آزادگان جهان پس از عمری مبارزه در راه حق و حقیقت و سپری کردن فراز و نشیب های فراوان، با به ثمر نشاندن بزرگترین انقلاب قرن، با «دلی آرام و قلبی مطمئن » به دیدار معبود شتافت. به همین مناسبت و در سی امین سالگرد عروج ملکوتی ایشان، گفتگویی با عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران داشتیم که در ادامه می خوانید:

مهم ترین ویژگی شخصیت حضرت امام خمینی چه بود و راهبرد های ویژه ایشان در سیاست از چه منبعی سرچشمه می گرفت؟

بارزترین ویژگی حضرت امام خمینی (ره) صداقت ایشان نسبت به عهدهایی بود که با ملت و با اصول و آرمان های معنوی جامعه بسته بودند، و امام در این زمینه صداقت کم نظیری داشتند و هیچ عاملی موجب دور شدن این شخصیت از مبانی خاص مطرح شده نمی شد. یکی دیگر از ویژگی های شخصیت سیاسی حضرت امام خمینی، توانایی در اقناع مردم بود. روحیه پیگیری و تلاش در ایشان نیز یکی دیگر از صفات بارزی است که می توان به آن اشاره کرد. پیش از انقلاب در یک مقطع زمانی حضرت امام خمینی حتی در حوزه علمیه نیز غریب بودند و بسیاری از حوزیان به رغم احترامی که به این شخصیت می گذاشتند، توانایی فهم و درک آرمان ها و ارزش های حضرت امام را نداشتند. در حقیقت بسیاری از حوزیان باور نداشتند که حضرت امام بتواند با تکیه بر قدرت ملت، این چنین تغییرات اساسی در کشور و نظام حکومتی ایجاد نماید و همین عامل باعث شد تا برخی از حوزیان حضرت امام خمینی را در رسیدن به انقلاب اسلامی همراهی نکنند. حضرت امام به رغم اینکه در حوزه غربت سختی داشتند، اما متزلزل نشدند و با اقتدار راهی که در آن قدم نهاده بودند را ادامه دادند. پس به اجمال می توان گفت آرمان خواهی، پیگیری منافع ملت و پایداری بر عهد از مهم ترین ویژگی های شخصیت سیاسی ایشان بود.

آیا تفاوتی میان شخصیت سیاسی حضرت امام قبل و بعد از انقلاب اسلامی مشاهده می شود؟

زمانی که اکثریت قریب به اتفاق مردم ایران به حضرت امام پیوستند و رهبری ایشان بر انقلاب اسلامی تثبیت شد و در حقیقت شخصیت این بزرگوار در اوج قرار گرفت؛ اخلاقیات و روحیات حضرت امام تغییر نکرد و ایشان کمترین غفلت را نسبت به ارزش های معنوی جامعه و منافع ملت نداشتند. زمانی که همه اقشار جامعه به صحت آرمان ها و اصول مبارزاتی امام آگاه شدند نیز هیچ یک از اخلاقیات و روحیات امام تغییر نکرد، ایشان پیش از انقلاب به صورت کامل ساده زیست بودند و از امکانات حداقلی برای زندگی استفاده می کرد و چشم داشتی به وجوهات مردم که در اختیار ایشان قرار داشت نداشت و پس از انقلاب نیز همین روحیات و اخلاق در حضرت امام پایدار بود و قدرت باعث تغییر شخصیت این بزرگوار نشد. صداقت امام در پایبندی به آرمان ها و اصول اصلی انقلاب اسلامی از ویژگی های بارز شخصیتی این بزرگوار است.

تاکید بر نقش مردم در راهبرد های سیاسی و فعالیت حکومتی را به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های زندگی سیاسی حضرت امام خمینی چگونه ارزیابی می کنید؟

حضرت امام خمینی (ره) همواره در زمینه اداره جامعه بر دو اصل کلی تاکید داشتند؛ اول مبانی اعتقادی مردم و دوم اتکا به مردم که در واقع حضرت امام به خوبی متوجه شده بودند که مردم به عنوان اصیل ترین قدرت جامعه و صاحبان اصلی یک نظام اجتماعی محسوب می شوند. در حقیقت قابل اتکا ترین قدرت جامعه، مردم جامعه هستند زیرا این مردم هستند که می توانند منشا و منبع تحولات بزرگ و عظیم در جامعه و نظام اجتماعی باشند. به هیچ قدرتی غیر از مردم برای تحقق آرمان های اصلی یک جامعه نمی توان اتکا کرد. عمیق ترین و مهم ترین تحولات را می توان با پشتوانه اتکا به مردم در یک نظام اجتماعی به وجود آورد. خارج نشدن از جاده مبانی اعتقادی ملت و عمل کردن به آنها از خط قرمزهای جدی حضرت امام در زمینه حکومت اسلامی بود و این عامل در حقیقت تضمین کننده سلامت فکری و اعتقادی ملت است. امام همواره با مردم صادق بود تا بتواند مردم را در ارتباط با تحولات در صحنه نگه دارد و حضرت امام با اتکا به همین مردم توانستند بزرگترین و مهمترین تهدیداتی که برای مردم پیش می آمد را خنثی کنند و یکی از این تهدیدات جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق بود. امام خمینی در جنگ تحمیلی به رغم اینکه همه قدرت های جهان در جبهه مقابل قرار داشتند، توانستد با اتکا به نقش مردم در نظام اجتماعی، این تهدید را به یک فرصت برای مردم و امنیت آنها تبدیل کنند. همین امر موجب شد تا دیگر کسی جرات چشم داشت و تعرض به جمهوری اسلامی ایران و جامعه ایرانی را نداشته باشد.

در حال حاضر ارگان ها و دستگاه های مختلف کشور همچون دولت، مجلس شورای اسلامی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چه میزان به وصایای حضرت امام توجه کرده اند و به مقابله با هوای نفس در اداره مناصب می پردازند؟

برخی مسئولان پایبندی بیشتری به مبادی و مبانی انقلاب و مردم دارند و برخی مسئولان نیز در این زمینه ضعیف تر هستند و این فراز و نشیب ها را در این دوره ۴۰ ساله مردم تجربه کرده اند. آموزه های حضرت امام آنچنان در جامعه ریشه دوانده است که لغزش ها از این آموزه ها نتوانسته بدعت گذاری کند. در حقیقت مسئولان سیاسی مختلفی با گرایش و سلایق متفاوت آمده‌اند و هر یک منشا خدمات و ضعف هایی بوده اند، اما هرگز این ضعف‌های مسئولان در جامعه باقی نمانده است و نمی ماند بلکه این ضعف ها به همراه خود افراد از جامعه و نظام حکومتی بیرون خواهد رفت.

گفتگو از سپهر زارع_خبرنگار ایمنا

کد خبر 378183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.