طلا و ارز منفی اما بازارهای سرمایه مثبت

بازارها در سه جلسه معاملاتی هفته جاری شرایط متفاوتی را تجربه کردند و به استقبال تعطیلات نیمه خرداد رفتند. در این هفته فعالان بازار ارز و طلا با تداوم افت قیمت‌ها مواجه شدند و فقط فعالان بازار سرمایه ازنظر بازدهی، وضعیت نسبتاً مساعدی را تجربه کردند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری اتاق ایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد در هفته جاری، قیمت ارز ۲.۷ و قیمت طلا ۱.۶ درصد افت کرد اما ارتفاع شاخص بورس ۱.۱ درصد افزایش یافت.

در هفته جاری، روند نزولی قیمت انواع ارز در بازار آزاد و شبکه صرافی بانکی ادامه پیدا کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر دلار آمریکا به ۱۳ هزار و صد تومان رسید. این در حالی است که چندی پیش قیمت هر دلار آمریکا حتی مرز ۱۵ هزار تومان را نیز رد کرده بود. با این حساب قیمت هر دلار نسبت به این قله قیمتی حدود ۱۲ درصد افت کرده است که ۲.۷ درصد از آن مربوط به معاملات هفته جاری بوده است.

پیرو افت نسبتاً شدید قیمت ارز از هفته گذشته تاکنون، قیمت طلا و انواع مسکوک طلا نیز وارد روند نزولی شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار از اواخر اردیبهشت تا میانه خرداد با افت حدود ۱۲ درصدی مواجه شد. در سه جلسه معاملاتی هفته جاری، قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۱.۶ درصد افت کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به ۴۱۳ هزار تومان رسید. البته در بازار امروز، روند نزولی قیمت طلا و مسکوک طلا متوقف شد و حتی قیمت آن وارد بازه مثبت نیز شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد با در نظر گرفتن قیمت ۱۳ هزار و صد تومانی برای دلار و با احتساب هزینه ۵ هزارتومانی ضرب مسکوکات طلا، انواع سکه‌های طلای رایج در اقتصاد ایران با حباب قیمتی حدود ۵۰۰ هزارتومانی مواجه هستند. در این میان با توجه به ارز طلای به کار رفته در هر یک از مسکوکات، کمترین حباب قیمتی معادل ۴۰۷ هزار تومان به سکه تمام بهار آزادی طرح جدید اختصاص دارد و سکه گرمی با حباب قیمتی ۴۹۷ هزارتومانی بیشترین میران حباب را داراست. در حقیقت سکه گرمی، معادل نیمی از ارزش خود را مدیون حباب است.

در بازار روز یکشنبه، قیمت انواع مسکوک طلا بین ۲ تا ۱۰۰ هزار تومان رشد کرد که کمترین آن متعلق به ربع‌سکه و بیشترین آن مربوط به سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم بود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز چهار میلیون و ۵۵۱ هزار تومان معامله شد.

در سه جلسه معاملاتی هفته جاری، شاخص کل بورس تهران در فراز و نشیب معاملات توانست حدود ۲۵۰۰ واحد معادل ۱.۱ درصد نسبت به آخرین جلسه معاملاتی هفته گذشته رشد کند و با قرار گرفتن روی رقم ۲۲۶ هزار و ۹۸۳ واحدی به استقبال تعطیلات برود.

در این هفته، فضای معاملاتی اغلب گروه‌های حاضر در بازار سرمایه خصوصاً گروه‌های بانک و خودرویی مثبت بود و جدای از تک سهم‌هایی که با افت قیمت مواجه شدند، بخش عمده سهام، ثبات یا رشد قیمت را تجربه کردند

کد خبر 378148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.