لایحه حمایتی تنها راهکار حفظ جان محیط بانان نیست

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با تاکید بر اینکه بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در دستور کار هفته آینده صحن علنی مجلس قرار دارد، گفت: با تصویب این لایحه خلاءهای موجود در مسیر استفاده از سلاح برای محیط‌بانان رفع خواهد شد.

به گزارش ایمنا، یحیی‌کمالی‌پور در واکنش به زخمی‌شدن دو محیط‌بان پارک ملی "خّبر" و تداوم ضرب و جرح محیط‌بانان توسط شکارچیان غیرمجاز، اظهار کرد: بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در کمیسیون قضایی به اتمام رسیده و بعد از تعطیلات در صحن علنی بررسی می‌شود که امیدواریم با تبدیل سریع‌تر آن به قانون محیط‌بانان از مزایای آن بهره مند شوند.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با بیان اینکه جان محیط‌بانان به طور مداوم از سوی شکارچیان غیرمجاز در معرض تهدید است، افزود: به دلیل وجود این تهدیدها بود که دولت و مجلس تصمیم به تدوین و تصویب لایحه برای حمایت قضایی از حافظان طبیعت گرفتند.

وی با تاکید بر اینکه با تصویب لایحه حمایت از محیط بانان تمامی محیط بانان مانند نیروهای مسلح و انتظامی مشمول قانون نحوه بکارگیری سلاح می شوند، ادامه داد: در حال حاضر بکارگیری سلاح برای محیط‌بانان شفاف نیست و در مواجهه با شکارچیان غیرمجاز برای استفاده از سلاح با مشکلاتی مواجه هستند که در لایحه فرآیند و نحوه استفاده از سلاح تسهیل شده است.

بیشتر بخوانید:

سربازان طبیعت خود به کجا پناه برند؟!

تصویب قانون تنها راهکار حفظ جان حافظان طبیعت نیست باید فرهنگ‌سازی شود

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حمایت از این قشر در ماموریت‌ها نیز در لایحه مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای که از مزایای قانون نحوه بکارگیری سلاح که مشمول نیروهای مسلح است بهره‌مند شده و خلاءهای موجود در مسیر استفاده از سلاح رفع برای آنها خواهد شد.

وی یادآور شد: اگر محیط‌بانان در ماموریت‌ها زخمی شوند یا جان خود را از دست بدهند جانباز و شهید محسوب می‌شوند البته دولت نیز ملزم به پرداخت دیه و خسارت‌ها خواهد بود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با تاکید بر اینکه قانون تنها راهکار پایان تهدیدها از سوی شکارچیان غیرمجاز علیه محیط‌بانان نیست، تصریح کرد: تصویب قانون به عنوان اهرم بازدارنده می‌تواند در کاهش تهدیدها موثر باشد اما تنها راهکار برای حفظ جان حافظان طبیعت نیست بلکه باید با فرهنگ‌سازی مناسبی از فعالیت شکارچیان غیرمجاز جلوگیری و به سودجویی آنها پایان داد.

کد خبر 378146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.