کدام بیماری شمارا افسرده می‌کند؟/ توصیه مهم برای سلامت قلب زنان

بیماری که افسردگی را به جانتان می اندازد، انتقاد انجمن داروسازان از بی‌نظمی بیمه‌ها در پرداخت طلب داروخانه‌ها، اجرای برنامه پیشگیری از« ایدز» در کودکان و نوجوانان، ۳۰ هزار بیمار در انتظار پیوند عضو و توصیه مهم برای سلامت قلب زنان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، دبیر انجمن داروسازان ایران با اشاره به بی‌نظمی بیمه‌ها در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها اظهار کرد: پیوستگی خدمات وجود دارد و داروخانه‌های سراسر کشور به صورت مرتب و بدون وقفه به مردم خدمات ارائه می‌کنند، اما پرداخت‌های نظام بیمه بر اساس برنامه‌ریزی و منظم نیست.

مهدی سجادی درباره وضعیت مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها گفت: آخرین پرداختی‌های سازمان‌های بیمه‌گر، مربوط به آذر ماه سال گذشته است و این نگرانی وجود دارد که بازهم در چرخه طولانی شدن تاخیر مطالبات داروخانه‌ها گرفتار شویم.

سجادی تصریح کرد: بیمه سلامت اعلام کرده که پرداخت‌های فرودین ماه را در دستور کار خود دارد، این درحالی است که هنوز پرداختی‌های سال ۹۷ را تسویه نکرده است.

دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: در بحث اقتصاد داروخانه، آنچه که اهمیت دارد آن است که نظم پرداخت‌ها مشخص و پایدار باشد و داروخانه‌ها بتوانند بر اساس آن، نظم مالی داروخانه را برقرار کنند؛ ولی متاسفانه سال‌ها است که نظام سلامت با بی‌نظمی‌های سازمان‌های بیمه‌گر کنار آمده است و واقعا این سوال وجود دارد که نظام سلامت تا چه زمانی می‌خواهد به این شکل ادامه مسیر دهد.

سجادی افزود:  پیوستگی خدمات وجود دارد و داروخانه‌های سراسر کشور به صورت مرتب و بدون وقفه به مردم خدمات ارائه می‌کنند، اما پرداخت‌های نظام بیمه بر اساس برنامه‌ریزی و منظم نیست.

وی ادامه داد: گرفتاری‌های اقتصادی داروخانه‌ها بقدری است که داروسازان علاوه بر اینکه دغدغه مشکلات خود را دارند، نگران بی‌نظمی سازمان‌های بیمه‌گر و عدم ثبات مدیریتی در این سازمان‌ها هستند.

سجادی با اشاره به عدم ثبات مدیریتی در سازمان‌های بیمه‌گر اظهار داشت: متاسفانه به طور متوالی شاهد تغییرات مدیریتی در سازمان‌های بیمه‌گر هستیم و این موضوع سبب اخلال در پرداخت صورتحساب‌ها شده و داروسازان در این رابطه همواره دغدغه خاطر دارند که جابجایی‌های مدیران در سازمان‌های بیمه‌گر، اولویت‌های پرداخت‌ها را در سازمان‌های بیمه‌گر تغییر دهد.

بیماری که افسردگی را به جانتان می اندازد

ابتلا به آلرژی دلایل مختلف از جمله ژنتیک دارد، اما مبتلایان به آلرژی در صورت ناتوانی کنترل بیماری در معرض ابتلا به اختلال‌های روانی قرار می‌گیرند.


محققان آلمانی و سوئیسی در جدیدترین مطالعه‌های خود دریافتند ابتلا به آلرژی با اضطراب، افسردگی و برخی اختلال‌های روانی در افراد مرتبط است، به گفته محققان، آلرژی ششمین بیماری مزمن فراگیر در کشور آمریکاست که منجر به صرف هزینه‌های مراقبتی افزون بر ۱۸ میلیارد دلار در سال می‌شود.

آمارها نشان می‌دهند بیش از ۵۰ میلیون نفر در آمریکا و حدود ۱۵۰ میلیون نفر در قاره اروپا به انواع گونه‌های بیماری آلرژی مبتلا هستند.

محققان با مطالعه برروی داوطلبان دریافتند مبتلایان به طیف بیماری آلرژی، چون آسم، رینیت آلرژیک یا درماتیت آتوپیک (اگزما) با درصد بالایی در معرض اختلال‌های روانی قرار دارند.

این یافته‌ها حاصل پژوهش دانشمندان دانشگاه فنی مونیخ با همکاری پژوهشپران سوئیسی است؛ دانشمندان در این پژوهش به مطالعه بر روی ۱۷۸۲ داوطلب در رده سنی ۳۹ تا ۸۸ سال مبتلا به انواع گونه‌های بیماری آلرژی و بررسی وجود اختلال‌های روانی، چون اضطراب و افسردگی درآن‌ها پرداخته اند.

مبتلایان به آلرژی در اثرمواجهه با آلرژن‌ها دچار علائم حساسیت می‌شوند؛ محققان در این پژوهش دریافتند آلرژی فصلی می‌تواند به استرس افراد وابسته مرتبط باشد.

همچنین میزان حساسیت و آلرژی در افرادی که سابقه استرس، عصبانیت و اضطراب دارند بیش از سایرین است، در اثر حمله آلرژی به ویژه نوع شدید آن افراد دچار استرس، نگرانی، ترس، حمله پنیک و حتی ابتلا به انواع فوبیا می‌شوند که باید در صورت بروز این مشکل‌ها به کارشناس مراجعه کنند.

توصیه‌هایی برای کاهش حمله آلرژی


کارشناسان به افرادی که سابقه آلرژی دارند توصیه می‌کنند نظارت بیشتری بر سلامت روان خود داشته باشند، کاهش استرس، نگرانی و عصبانیت، مصرف مواد خوراکی سالم و غیر آلرژی زا، همراه داشتن داروها و مصرف منظم آنها، اطلاع رسانی به اطرافیان درباره ابتلا به آلرژی، استفاده از دستنبد مخصوص اطلاع رسانی درباره ابتلای فرد به آلرژی، مثبت اندیشی، مراجعه به کارشناس در صورت استمرار نگرانی، استرس و یادگیری راهکارهای کنترل استرس می‌تواند سبب کاهش حمله‌های آلرژی و بهبود سلامت روان شود.

ترس از بروز ناگهانی حمله آلرژی به ویژه زمانی که فرد دسترسی سریع به مراکز درمانی ندارد می‌تواند از جمله دلایل بروز استرس و اضطراب شدید شود؛ دربرخی افراد نوع حاد و شدید آلرژی وجود دارد که می‌تواند سبب شوک آنافلاکسی وحتی بروز خطرمرگ شود.

این افراد باید نظارت دقیقی بر سلامت خود، رعایت رژیم خوراکی و پرهیز از قرارگیری درمعرض آلرژن‌ها داشته باشند و درصورت بروز حمله آلرژی به سرعت به مراکز درمانی منتقل شوند.

اجرای برنامه پیشگیری از «ایدز» در کودکان و نوجوانان

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به اینکه برنامه‌هایی برای پیشگیری از ایدز در سطوح کودکان، نوجوان و عامه مردم اجرامی‌شود، اظهار کرد: در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری فعالیت می‌کنند.

علی گل‌محمدی، مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره «وضعیت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران»، اظهار داشت: ما براساس نظام مراقبت بیماری‌ها فعالیت می‌کنیم که شامل بیماری‌های واگیر و غیرواگیر است.

وی ادامه داد: بیماری‌های واگیر مانند سل، اچ‌آی‌وی، آنفلوانزا، هاری و جذام است و از بیماری‌های غیرواگیر نیز می‌توان سکته‌های مغزی و قلبی، سرطان، فشار خون و بیماری‌های متابولیک و ارثی نوزادان را عنوان کرد که مطرح هستند و این دسته از بیماری‌ها بین سه دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی تقسیم شده است

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه شهرهای شهریار، ملارد، بهارستان، ملارد و قدس در غرب تهران را پوشش می‌دهیم، اضافه کرد:‌ یکسری بیماری هستند که می‌گوییم امکان طغیان در آنها وجود دارد؛ مانند آنفلوانزا، بیماری‌های روده‌ای و آلتور که اکنون در وضعیت کنترل شده قرار دارند

گل‌محمدی درباره «برنامه‌های پیشگیری از ایدز»، خاطرنشان کرد: در این باره برنامه‌هایی در سطوح کودکان و نوجوانان و نیز برنامه‌ای برای عامه مردم داریم. در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران ۱۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری داریم و در هر شهرستان تحت پوشش ما نیز کار آموزش، تشخیص و درمان ایدز انجام می‌شود

وی یادآور شد: فشار خون، دیابت، حوادث و سرطان مهمترین بیماری‌های غیرواگیر هستند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی ایران ابراز داشت: ثبت همه سرطان‌هایی که در منطقه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران قرار دارند انجام می‌شود و مراکزی برای شناسایی و تشخیص آن فعالیت می‌کنند؛ ضمن اینکه ما روی سرطان‌های شایع مانند سرطان پستان در زنان و پروستات و روده برای آقایان بررسی‌هایی را انجام می‌دهیم

توصیه مهم برای سلامت قلب زنان

بررسی‌ها حاکی از افزایش هشداردهنده موارد حمله قلبی در میان زنان جوان است که این موضوع اهمیت توجه به سلامت این عضو حیاتی بدن را برای آنها ضروری می‌سازد.

طبق اعلام انجمن قلب آمریکا در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۱ درصد از موارد بستری شدن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مربوط به زنان ۳۵ تا ۵۴ ساله بوده و این درحالیست که این آمار در سال ۱۹۹۵ حدود ۲۱ درصد گزارش شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد: اگرچه بیماری قلبی اغلب مشکلی مردانه تلقی می‌شود اما حملات قلبی در این بازه زمانی در میان مردان جوان‌تر کاهش پیدا کرده است.

در این گزارش محققان خواستار آن شدند تا اقدامات بیشتری برای مقابله با فاکتورهای خطرزایی همچون فشار خون بالا و دیابت که زنان جوان با آن روبرو هستند در نظر گرفته شود.
همچنین استرس می‌تواند بر سلامت قلب اثر بگذارد زیرا مغز نمی‌تواند تفاوت بین انواع فیزیکی و روانی استرس را تشخیص دهد. به گفته محققان آمریکایی هر دو نوع استرس موجب افزایش ترشح هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول شده و ضربان قلب و فشار خون را بالا می‌برد.

به گزارش هرالد تریبیون، اکنون این موضوع مطرح است که زنان جوان مستعد فشار خون بالا و استرس باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

با پزشک معالج خود مشورت کنید

محققان به زنان توصیه می‌کنند با پزشک خود صادق باشند. افراد نباید از بازگو کردن احساس اضطراب خود، نگران باشند و احساس شرمندگی کنند. همچنین پزشکان باید توجه داشته باشند بیماران به کمک آنان نیاز دارند و به بیماران اطمینان دهند افسردگی و اضطراب از بیماری‌های قابل درمان هستند.

ذهن آگاهی یا حضور در لحظه را تمرین کنید

مدیتیشن و تمرین ذهن آگاهی و کاهش استرس کمک می‌کند تا ذهن از منطقه خطر خارج شود، ترشح هورمون‌های آدرنالین و کورتیزول افزایش پیدا نکند و از میزان ضربان قلب و فشار خون کاسته شود. به گفته محققان کنترل آنچه که در اختیار ما نیست منبع اصلی استرس در بسیاری از افراد به حساب می‌آید. همچنین این تمرین کمک می‌کند تا موارد استثنا را کنترل کنیم و آگاه باشیم که میزانی از استرس غیر قابل اجتناب است و می‌تواند گاهی اوقات مثبت باشد.

ورزش کنید و فعالیت بدنی داشته باشید

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که فعالیت بدنی کافی دارند میزان کمتری از فشار خون بالا را تجربه می‌کنند. فواید جسمی ورزش کردن مستقیماً با کاهش استرس مرتبط است. هنگام ورزش کردن و فعالیت جسمی با کاهش سطح هورمون‌های استرس شامل آدرنالین و کورتیزول از فشار خون نیز کاسته می‌شود

۳۰ هزار بیمار در انتظار پیوند عضو/ آمار روزانه فوتی‌ها

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از وجود ۳۰ هزار بیمار در انتظار پیوند عضو در کشور خبر داد.

فرحناز صادق بیگی، اظهار کرد: اصلی ترین راه فراهم کردن عضو مورد نیاز بیماران در انتظار پیوند عضو، موارد فوت به علت مرگ مغزی است.

وی با تاکید به اینکه در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نفر در لیست انتظار پیوند اعضا قرار دارند، افزود: روزانه ۱۲ نفر از این لیست به علت نرسیدن عضو پیوندی فوت می‌کنند.

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه آغاز اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی از سال ۱۳۸۰ در ایران، گفت: از آن سال تاکنون ۸ هزار مورد مرگ مغزی، سبب نجات جان بیش از ۱۸ هزار بیمار در انتظار پیوند عضو شده‌اند.

صادق بیگی خاطرنشان کرد: واحد فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوری با ۱۷ سال فعالیت در این زمینه و اهدای بیش از ۵ هزار عضو، توانسته تأمین کننده یک سوم کل اعضای مورد نیاز پیوند کشور و نجات جان بیماران باشد.

کد خبر 378131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.