۱۰ درصد آسیب‌پذیر جامعه را قربانی ۹۰ درصد جمعیت سالم نکنیم

رییس هیئت مدیره جامعه معلولان استان اصفهان گفت: معلولان در جامعه بیش از مناسب سازی نیازمند جایگاه اجتماعی هستند و درست نیست این ۱۰ درصد آسیب‌پذیر جامعه قربانی ۹۰ درصد سالم جامعه شوند.

مرضیه سادات معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت معلولان شهر اصفهان اظهار کرد: ۱۰ درصد کل مردم ایران دچار معلولیت هستند و این سختی حرکت و تردد نه تنها برای معلولان بلکه برای مادران باردار یا دارای فرزندان نوزاد یا حتی سالمندان هم وجود دارد. 

دید مثبت به لزوم حمایت از معلولان

وی با بیان اینکه قشر معلول نه تنها قشر آسیب‌پذیری هستند بلکه فراموش شده هم هستند، افزود: در پنج سال اخیر برخی مسئولین دید مثبتی به لزوم حمایت از معلولان پیدا کرده‌اند و با وجود اینکه می‌خواهند برای این قشر کاری کنند اما نمی‌توانند کاری کنند.

رییس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان در خصوص چرایی این ناتوانی در اقدامات، تصریح کرد: وقتی مکان عمومی ساخته شده‌ای وجود دارد مناسب‌سازی آن کار بسیار سختی است چرا که نیازمند دستورات بسیاری برای این کار است.

وی با تاکید بر اینکه شرایط معابر برای تردد معلولان جسمی حرکتی و نابینایان بسیار نامناسب است، اظهار کرد: این افراد به دلیل نامناسب بودن شهر برای تردد با مشکلات و چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستند و گویی شرایط این ۱۰ درصد جامعه را نه مسئولین نه مردم در هیچ جا محسوب نمی‌کنند.

معتمدی با اشاره به تصویب قانون دفاع از حقوق معلولان در سال ۸۳ گفت: وقتی قانونی تصویب می‌شود به معنای لازم‌الاجرا بودن آن است اما در طول همه این سال‌ها کمتر دستگاهی است که این قانون را رعایت کند و باید به مسئولین گفت اگر علاقمند به انجام کاری نیستید چرا معلولان را امیدوار می‌کنید اگر قانونی کارشناسی شده تصویب شود اجرای آن هم باید پیگیری شود که به نظر می‌رسد این قانون از ابتدا کارشناسی نشده بود.

حقوق شهروندی حق مسلم همه انسان‌های سالم و معلول است

وی با تاکید بر اینکه توجه به حقوق شهروندی در ایران به شدت ضعیف است، افزود: حقوق شهروندی حق مسلم هر انسان است چه سالم باشد چه معلول و امروز باید برای حق مسلم معلولان برای یک قانون اجرا نشده تشکر کنیم! و آنچه جای شکر دارد همین معلول‌گرا شدن اندک مسئولین است البته این اتفاق برای همه مسئولین نیفتاده است چرا که در اجرای کار با کوچکترین مشکلی ادامه آن را رها می‌کنند.

رییس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان با بیان اینکه استفاده از مکان‌های عمومی حق مسلم هر شهروند است، اظهار کرد: حتی فرهنگسراها هم برای تردد معلولان مناسب ساخته نشده است و در کل اصفهان تنها یک فرهنگسرای مناسب‌سازی شده برای معلولان وجود دارد و اگرچه قائل به تفکیک معلولان نیستیم اما پیشنهاد ساخت یک فرهنگسرای مناسب‌سازی شده داشته‌ایم.

مناسب‌سازی تنها به معنای ایجاد شیب و رمپ نیست

معتمدی با تاکید بر اینکه موضوع مناسب‌سازی در جشنواره شهیدرجایی دارای امتیاز است، گفت: مناسب‌سازی‌ها به هیچ‌وجه استاندارد نیست و مفهوم مناسب بودن برای تردد معلولان را در اجرای رمپ و شیب می‌دانند اما نمی‌دانند هر شیب و رمپی به معنای مناسب شدن نیست و صرفاً رفع تکلیف خسارات بسیاری به حقوق شهروندی معلولان زده است.

وی با اشاره به اینکه معلولان جسمی، حرکتی آمار بیشتری در اصفهان دارند، تصریح کرد: آمار معلولان جسمی حرکتی به دلیل افزایش تصادفات و بالا رفتن شمار معلولان آسیب نخاعی و البته سالمندی در حال افزایش است و باید برای مناسب کردن معابر و شهر برای تردد آنها فکر اساسی داشت.

رییس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان با بیان اینکه شهر برای تردد مادران باردار هم مناسب نیست، گفت: حتی مادرانی که با کالسکه بچه تردد می‌کنند در شهر دچار مشکل می‌شوند و بارها دیده شده که مادران با فرزندان دو یا چندقلو در تردد به مشکلات عدیده‌ای برخورد می‌کنند.

استفاده از اتوبوس را برای معلولان تسهیل کنید

وی در خصوص مشکلات معلولان در استفاده از اتوبوس‌های شهری افزود: اتوبوس‌های ما برای استفاده معلولان مناسب نیست در حالی که به راحتی با استفاده از تکنولوژی موجود در دنیا می‌توان این اتوبوس‌ها را برای معلولان مناسب کرد.

معتمدی با تاکید بر نبود وجود بضاعت مالی در اکثر معلولان گفت: چرا نباید معلولان از اتوبوس استفاده کنند این قشر با مشکلات مالی بسیاری روبه‌رو هستند و بهزیستی به معلول شدید که توانایی انجام هیچ کاری را ندارد تنها ۱۴۰ هزارتومان کمک هزینه و مستمری می‌دهد و برای معلول آسیب نخاعی ۲۰۰ هزار تومان می‌دهد که این معلولان تنها هفته‌ای بیش از ۲۰۰ هزار تومان هزینه ایزی لایف آنها می‌شود هرچند این مستمری امسال تا این حد افزایش داشته است.

مبالغ مستمری معلولان بسیار ناچیز است

وی در تشریح این موضوع افزود: باید در جواب مسئولینی که می‌گویند تعداد معلولین بالاست گفت ایران هم کشوری غنی است و منایع سرشاری هم داریم و این حق افراد ناتوان و معلول نیست که ماهانه ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان مستمری داشته باشند و تاسف‌بارتر این است معلولی که تحت پوشش بهزیستی است دیگر نمی‌تواند تحت پوشش کمیته امداد یا خیریه‌ها باشد و بالعکس اگر عضو کمیته امداد باشد بهزیستی و خیریه‌ها او را تحت پوشش نمی‌گیرند در حالی که حتی مستمری همه این دستگاه‌ها مشکلات عدیده این افراد را پوشش نمی‌دهد.

رییس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان در خصوص قانون سه درصد بکارگیری معلولان، تصریح کرد: معلولان افراد توانمندی هستند و اگر این قانون اجرایی می‌شد مددجویان ما که قادر به انجام بسیاری از فعالیت‌ها هستند مشغول کار می‌شدند چرا جامعه فکر می‌کند کسی که پا ندارد مغزش هم دچار مشکل است! اینها همه می‌توانند مهندس، معلم، اپراتور یا کارمند موفقی باشند در حالی که تنها به دلیل محدودیت جسمی آنها را از همه موفقیت‌ها محروم می‌کنیم.

معلولان استان همگی تحصیلات بالایی دارند

معتمدی با بیان اینکه معلولان استان اصفهان رتبه‌های بالایی در کنکورهای سراسری بدون استفاده از سهمیه‌های معلولان دارند، اظهار کرد: به جرات می‌توان گفت در همه مقاطع تحصیلات عالی تا سطح دکترا معلولان استان رتبه‌های خوبی داشته‌اند و به خصوص شمار تحصیل‌کردگان نابینایان تا مقاطع عالی تحصیلی در استان ما بسیار بالاست.

وی در خصوص تعداد اعضای جامعه معلولین استان گفت: ۱۲۰۰ عضو در این انجمن ثبت هستند اما ۷۰۰ خانواده فعال در این انجمن حضور دارند و این انجمن شامل خدمات فرهنگی، آموزشی، کمک هزینه و برگزاری اردوهاست که یکی از موضوعات مهم برای معلولان استفاده از اردوهای گردشگری است چرا که این معلولان با خانواده خود نمی‌توانند به سفر بروند به همین دلیل در تابستان‌ها شمار این اردوها را افزایش می‌دهیم.

رییس هیئت مدیره جامعه معلولین استان اصفهان با بیان اینکه ۵۰ سازمان مردم نهاد معلولان در شهر اصفهان فعالیت دارند، افزود: عمده‌ترین فعالیت همه این انجمن‌ها باید ارتقای سطح روحی و دفاع از حقوق شهروندی معلولان باشد اما به قدری مشکلات معلولان در مسائل و مشکلات اولیه زندگی مانند ایاب‌وذهاب، تحصیل، معیشت، جراحی، اردوهای تفریحی بالاست که از اهداف اولیه و مهم خود دور شده‌ایم و فرصتی برای رسیدگی به مسائل مهمتر و دفاع از حقوق آنها برای ما نمانده است.

وی در خاتمه افزود: ما خواستار مطرح کردن واقعیت‌ها هستیم اشتغال و مناسب‌سازی مهمترین خواسته معلولان است ما نیازمند ارتقای سطح روحی معلولان هستیم نه می‌خواهیم کسی را به چالش بکشیم نه انتقادی داریم، تنها از جامعه و مسئولین می‌خواهیم این قشر فراموش شده را بیشتر ببینند و آنها را در اولویت بگذارند و این درست نیست که این ۱۰ درصد آسیب‌پذیر جامعه قربانی ۹۰ درصد سالم جامعه شوند.

کد خبر 378125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.