خودروهای هیبریدی؛ از تصویب تا اجرا...

اواخر اردیبهشت‌ماه امسال، در جریان بررسی طرح یک‌فوریتی ساماندهی بازار خودرو، نمایندگان مجلس با ماده ۴ این طرح موافقت کردند و به این ترتیب واردات خودروهای سواری هیبریدی و برقی به مدت پنج سال بدون هیچ‌گونه پرداخت حقوق ورودی به کشور آزاد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در شرایطی که مهدی نیاز، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت بر ادامه ممنوعیت واردات خودروهای هیبریدی تأکید می‌کرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی یکشنبه ۲۹ اردیبهشت‌ماه امسال در جریان بررسی طرح یک‌فوریتی ساماندهی بازار خودرو با ماده (۴) این طرح طی ۱۹۳ رأی موافق، سه رأی مخالف و چهار رأی ممتنع از مجموع ۲۴۵ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند ؛ مصوبه‌ای که پیش‌بینی می‌شود باعث کاهش قابل توجه قیمت خودروهای بنزینی در بازار شود.

در ماده (۴) این طرح آمده است: واردات خودروهای سواری تمام برقی- بنزینی (تمام هیبریدی) تا زمان تولید آن‌ها در داخل از پرداخت حقوق ورودی معاف است. دولت موظف است زمینه تولید داخل خودروهای مذکور را ظرف مدت پنج سال فراهم نماید. هزینه‌های مالی ناشی از اجرای این ماده از محل درآمدهای ناشی از اجرای حکم تبصره ذیل ماده (۳) این قانون تأمین می‌شود. آئین‌نامه اجرایی این ماده ظرف مدت سه ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری اتاق‌ها و انجمن‌های تخصصی تولید ذی‌ربط تهیه می‌شود و به تصویب هیئت‌ وزیران می‌رسد.

ایجاد تعادل مقطعی در بازار خودرو

سئال اینجاست که آیا چنین مصوبه‌ای قابلیت اجرایی شدن دارد؟ آیا با این مصوبه مجلس می‌توانیم منتظر کاهش قیمت خودروها باشیم؟

هرچند بسیاری بر این باور هستند با اجرای چنین طرحی بازار خودروی وارداتی متحول خواهد شد و شرایط خرید در این بازار بسیار بهتر می‌شود اما برخی کارشناسان و فعالان این بخش هم معتقدند با اجرای این مصوبه به‌طور واقعی، اتفاق و تحرکی خاص در بازار خودرو ایجاد نمی‌شود چون مصوبات اخیر قابلیت اجرا شدن ندارند. به طوری‌که مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره خبر آزادسازی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بیان می‌کند: "این خبر کذب است زیرا اساساً واردات خودرو همچنان ممنوع است."

یاوری که از فعالان بازار خودرو است در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به بی‌تأثیر بودن چنین مصوبه‌ای در بازار خودرو بیان می‌کند: نکته‌ای که باید به آن توجه داشت ایت است که مصوبه مورد بحث، معافیت حقوق ورودی خودروهای هیبریدی است که به معنای مجاز بودن واردات نیست، به‌علاوه این طرح پس از تائید شورای نگهبان در قالب قانون ابلاغ می‌شود که هنوز وارد این مراحل نشده است.

به گفته او شاید انتظار مردم و حتی فعالان این باشد که پس از اجرای چنین طرحی نرخ خودرو تغییر کند ولی به اعتقاد من چنین مصوبه‌ای مشکل اساسی قشر متوسط و پایین جامعه را برای خرید خودرو حل نمی‌کند و ممکن است برای افراد متمولی که خریدار خودروهای گران‌قیمت هستند تا حدودی کارآمد باشد.

یاوری می‌افزاید: چنین اقدامی شاید به‌طور ظاهری و مقطعی به تعادل بازار خودروهای خارجی کمک کند ولی در صورتی تداوم پیدا می‌کند که زیرساخت‌های آن فراهم باشد.

وی تصریح می‌کند: ازآنجاکه این طرح کارشناسانه نیست در صورت ابلاغ، باز هم قادر به ساماندهی بازار خودرو و حل ریشه‌ای، مشکل قیمت‌ها و کیفیت در بازار داخلی نیست.

 مزایای آزادی واردات خودروهای هیبریدی

باوجود انکار خبر آزادسازی تعرفه واردات خودروهای هیبریدی از سوی عده‌ای و انتقاد نسبت به چنین طرحی از سوی عده‌ای دیگر، بر اساس آنچه نمایندگان مجلس خبر می‌دهند بهرحال چنین طرحی تصویب‌شده است. محمدحسن نژاد، عضو گروه تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس نیز دراین‌باره اعلام می‌کند: "با مصوبه نمایندگان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی واردات خودروهای سواری هیبریدی و برقی به مدت پنج سال بدون هیچ‌گونه پرداخت حقوق ورودی به کشور آزاد شد که این مصوبه مجلس باعث کاهش  چشمگیر قیمت خودروهای بنزینی در بازار خواهد شد. بنابراین آنچه مشخص است در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای سواری تمام برقی- بنزینی صفر شده است که از دیدگاه بسیاری، بدون تردید، ابلاغ و اجرایی شدن آن مزایایی را برای بازار خودرو در پی خواهد داشت.

در همین ارتباط رسول رنجبران، عضو کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی اصفهان با تأکید بر تأثیرات مثبت آزادی واردات خودروهای هیبریدی بر بازار به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: قطعاً با واردات ماشین‌های هیبریدی بخشی از تقاضای بازار خودرو پاسخ داده می‌شود به‌علاوه اینکه قیمت آن‌ها بر کاهش نرخ خودروهای داخلی و خارجی هم مؤثر خواهد بود. به‌ویژه خودروهای وارداتی گران‌قیمت که به دلیل در رقابت قرار گرفتن با هیبریدی‌ها روند کاهشی قیمت را تجربه خواهند کرد.

وی می‌افزاید: از دیگر مزایای ورود این‌گونه خودروها ایجاد انگیزه برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی است چون باوجود خودروی خارجی ارزان‌قیمت، از مشتریان خودروی داخلی کاسته می‌شود، مگر آنکه کیفیت خودروهای تولید داخل و خدمات پس از فروش آن‌ها ارتقا یابد.

این عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان خاطرنشان می‌کند: ممانعت از واردات خودرو، نه‌تنها باعث گرانی بلکه عاملی برای کاهش کیفیت خودروی داخلی است و متاسفانه درزمان هایی شاهد چنین ممنوعیتی بوده‌ایم. این در حالی است که صنعت خودروسازی کشور پس از چند دهه قدمت، هنوز تولید قابل قبولی ازلحاظ استاندارهای موردنظر پیدا نکرده است.  واضح است که با آزادی واردات انواع خودروهای خارجی اعم از هیبریدی و غیره، محصولات داخلی نیز به دلیل عقب نبودن در رقابت با خارجی‌ها، رو به ‌پیشرفت می‌روند.

رنجبران تصریح می‌کند: به‌ویژه آنکه با توجه به مشکلات آلایندگی و زیست‌محیطی خصوصاً در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان، حمایت از واردات خودروهای هیبریدی بسیار ضرورت دارد.

در پایان این مسئول یادآور می‌شود که به‌این‌ترتیب مهم‌ترین مزایای آزادی واردات خودروهای هیبریدی عبارت از کاهش قیمت آن‌ها، رقابت‌پذیر کردن بازار، کاهش آلودگی و خروج بازار خودرو از حالت انحصاری است.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 378109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.