۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴
تلاش برای فراموش نشدن

"احساس می‌کنم همه چیزو از دست میدم. شاخه‌هام، برگ‌هام، نمی‌دونم چه اتفاقی داره میوفته. ساعتم؛ نمیدونم ساعت چنده؟ ساعتم رو گم کردم. نمیدونم ساعت چند باید" سکوت می‌کند،گویی دوباره مغزش تکان خورده. پاکن همه چیز را پاک کرده. دوباره یادش می‌رود که ساعتش را گذاشته پشت کابینت، یادش می‌رود و دوباره...

به گزارش خبرنگار ایمنا، این قسمتی از نمایش پدر است که در تماشاخانه اصفهان هر شب روی صحنه می رود؛ نمایشی که توسط فلوریان زلر نوشته و ملیحه میمنی کارگردانی آن را بر عهده گرفته است؛ این نمایش پیرامون قصه فراموشی پرداخته است و تلاش کرده تا این مسئله را به خوبی با زبان هنر بیان کند.

ملیحه میمنی، کارگردان تئاتر پدر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص این تئاتر یا بیان اینکه این تئاتر به نویسندگی فلوریان زلر و ترجمه ساناز فلاح فرد به اجرا در آمد، اظهار کرد: ادبیات فرانسه از ادبیات و فرهنگ ایران دور است، اما نوشته‌های "زلر" به طور معمول در خصوص دغدغه‌های اجتماعی مانند دروغ، روزمرگی، خیانت و... است که در تمام جوامع اتفاق می‌افتد و برای افراد ملموس است.

وی با بیان اینکه این تئاتر در مورد فراموشی است، گفت: تئاتر در مورد پدری است که دچار فراموشی شده و برای جلوگیری از این اتفاق تلاش می‌کند که خاطراتش پاک نشوند، اما متاسفانه در این تلاش موفق نیست. این موضوع را در خانواده و اطرافیانمان کم ندیده‌ایم. اگر ساعتی را میهمان موسسه سالمندان باشید، امثال آندره (نقش اول تئاتر که دچار فراموشی شده) را زیاد می‌بینید.

کارگردان تئاتر پدر در خصوص دلایل انتخاب این متن برای اجرا گفت: این اثر کار مشترک پایان‌نامه من و بازگر نقش اول، محمدعلی کاظمی است. این اثری است که اجازه بروز خلاقیت را می‌دهد. یکی دگیر از دلایل انتخاب این متن برای اجرا احساس نزدیکی من با این متن است. به طور معمول در تئاترهایی شرکت می‌کنم که آن مسئله دغدغه شخصی خودم نیز باشد تا بتوانم آن را درک کنم. پدر من نیز با بیماری شبیه این دست و پنجه نرم می‌کند.

میمنی با بیان این که این تئاتر نخستین تجربه کارگردانی من است، اظهار کرد: پیش از این در تئاترهای مختلفی مانند یافت آباد به بازیگری پرداخته‌ام. می‌شود با یک گروه بی حاشیه و بدون ادعا با هیچ امکاناتی اجرای تئاتر را آغاز کرد، اما اگر قرار باشد از دغدغه‌هایمان صحبت کنیم باید سالن تئاتری در اصفهان باشد که بتوانیم دغدغه‌هایمان را به نمایش بگذاریم یا صحبت کنیم. متاسفانه در اصفهان به مرور امکان صحبت و بیان دغدغه‌هایمان را از دست می‌دهیم؛ چرا که بیش از یک یا دو سالن استاندارد برای تئاتر وجود ندارد. حال تئاتر اصفهان خوب نیست.

وی افزود: این تئاتر از تابستان سال گذشته آغاز شد. در بهمن ماه سال گذشته به عنوان یک پایان‌نامه اجرا شد. پس از وقفه‌ای چند ماهه و با چند جلسه تمرین اکنون در این سالن اجرا می‌شود. بازیگران این تئاتر همه به جز یک نفر از دانشجویان تئاتر دانشگاه سپهر اصفهان هستند.

کارگردان تئاتر پدر در خصوص حمایت مردم از تئاتر گفت: انتخاب تئاتر برای تماشا بستگی به سلیقه مخاطب دارد. تماشاگر دوست دارد اگر به تماشای تئاتری می‌نشیند، پس از تماشای این تئاتر حسی در درونش زنده شود، حس تئاتر را ببیند و آن را درک کند. اگر تئاترهایی در سطح شهر اجرا می‌شود که هیچ ارتباطی با مخاطب برقرار نمی‌کند و حسی را در درونش بیدار نمی‌کند، نتیجه‌اش قهر مردم با تئاتر می‌شود. شاید امروز مردم دوست داشته باشند تئاتر کمدی ببینند تا حالشان خوب شود. تئاتر من یک کار کمدی نبود اما سعی کردم ارتباط لازم با مردم را برقرار کنم و از دغدغه‌های جامعه‌ام بگویم.

به گزارش ایمنا، تئاتر "پدر" با بازی محمدعلی کاظمی، فرینا مهر آذر، حامد موساوی زادگان، شادی شهریاری، سمانه صراف مأموری و فریبرز ساجدی از هفتم تا هفدهم خردادماه هر شب از ساعت ۲۰:۱۵ در تماشاخانه اصفهان روی صحنه می‌رود.

کد خبر 378105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.