به مراقبت‌های درون خانواده توجه کنیم

مدرس دانشگاه و مدیرمرکز تخصصی خانواده شهر اصفهان گفت: اگر به مراقبت‌های درون خانواده توجه نکنیم قطعاً وضعیت آسیب‌دیده‌تری خواهیم داشت باید حواس‌مان به رابطه با همسر و فرزندان باشد چرا که فرزند آسیب‌دیده در خانه برای ما تنها یک مشکل به وجود نمی‌آورد بلکه باعث مشکلات عدیده‌ای خواهد بود.

سید محمد سجادزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تاثیر وضعیت اقتصادی در افزایش بزهکاری، اظهار کرد: تحلیل صرف جامعه‌شناسی می‌گوید که ساختار اقتصادی می‌تواند بزهکاری را افزایش بدهد در کنار آن تحلیل صرف روانشناسی هم می‌گوید که اگر افراد را توانمند بارشان بیاوریم و بتوانند در دامن خانواده خوب رشد کنند قطعاً آسیبی نمی‌بینند اما تحلیل دقیق‌تر این است که بگوییم شرایط اقتصادی به شدت اثرگذار است و نمی‌توانیم منکر اثرات منفی شرایط اقتصادی بد باشیم.

وی با اشاره به اینکه تاثیر شرایط اقتصادی بر خانواده نمایان می‌شود، افزود: وقتی پدرومادری یا پدری مجبور است به سختی کار کند و هر روز ذهنش درگیر این باشد که شرایط بهبودی اوضاع خانواده را فراهم کند قطعا این پدر ممکن است در کنار فرزندش باشد اما آنقدر ذهنش درگیر و روح خسته و فرسوده‌ای دارد که امکان وقت‌گذاری فکری برای فرزندان را ندارد.

مدیر مرکز تخصصی خانواده شهر اصفهان با اشاره به شکایت بسیار والدین از شرایط بد اقتصادی و تاثیرات مخرب آن بر خانواده، تصریح کرد: بسیاری از والدین خستگی و مشغولیت ذهنی به دلیل شرایط بد اقتصادی را مهمترین عامل وقت نگذاشتن برای خانواده خود می‌دانند اما باید بپذیریم در هر شرایطی نباید از نظر داشتن وقت موثر و با کیفیت برای خانواده کوتاهی کرد.

وی با تاکید بر اینکه اگر به مراقبت‌های درون خانواده توجه نکنیم قطعاً وضعیت آسیب‌دیده‌تری خواهیم داشت، افزود: اگر حواس‌مان به رابطه با همسر و فرزندان نباشد و در تربیت فرزند مراقب نباشیم قطعاً مشکلات‌مان بیشتر می‌شود چون این فرزند آسیب‌دیده در خانه برای ما تنها یک مشکل به وجود نمی‌آورد بلکه باعث مشکلات عدیده‌ای خواهد بود بنابراین این که قطعاً بگوییم فقر یا شرایط پیچیده و سخت اقتصادی می‌تواند تنها عاملی باشد که خانواده‌ها و جوامع را به سمت بزهکاری سوق بدهد، خیر اینطور نیست.

سجادزاده با بیان اینکه فراوان دیدیم خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی جزء طبقات پایین هستند اما از نظر اخلاقی خانواده‌های آبرومند و سالمی هستند، خاطرنشان کرد: به قول عامیانه خانواده‌های آبرومندی هستند که صورتشان را با سیلی سرخ می‌کنند اما اجازه نمی‌دهند به کسی نسبت به آنها حس بیجا و ترحم داشته باشد و این به دلیل قناع درونی و شکوفایی آنها در داخل خانواده است.

وی با اشاره به زندگی میلیون‌ها خانواده آبرومند در کشورمان گفت: هزاران خانواده فقیر وجود دارند اما با عزت نفس زندگی می‌کنند و به شدت مراقب بچه‌هایشان هستند و فقر بهانه‌ای برای اینکه بخواهند ظلم و زور را تجربه کنند نبوده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه فقر هیچ توجیه مناسبی برای ارتکاب به جرم یا خطا نیست، خاطرنشان کرد: اما در نگاه دیگر حاکمان نباید این را نباید فراموش کنند که به گفته حضرت علی (ع) " فقر کفر را وارد می‌کند و یا از دری که فقر بیاید ایمان از در دیگر خارج می‌شود. " این بحث های ساختاری در عین حال کاملا درست است و باید مطالبه شود و مردم هم باید به حدی از مطالبه‌گری برسند که عیان و با احترام خواسته‌ها و توقعات را بیان کنند ولی در عین حال توجیه هم نمی‌توان کرد که اگر فقر وجود دارد پس الزاماً می‌تواند زمینه‌ای برای خطا و بزهکاری فراهم کند.

کد خبر 378093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.