فاضل میبدی: عالمان دینی سکوت نکنند و بی‌تفاوت نباشند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: رسالت روحانیون این است که نگذارند در جامعه حرف‌هایی که ضرر آن بیش از منفعت اش است گفته شود؛ از نگاه قرآن آن جامعه‌ای متلاشی می‌شود که دو فعل گفتار و خوراک گناه آلود در آن صورت بپذیرد و عالمان در مقابل آن سکوت کنند و بی تفاوت باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدتقی فاضل میبدی عصر روز گذشته -یکشنبه ۱۲ خرداد- در مراسم ششمین سالگرد رحلت مجاهد راه آزادی آیت الله سید جلال الدین طاهری با بیان اینکه در جامعه حرف‌هایی رواج دارد که متاسفانه به سود بشریت نیست، اظهار کرد: پاره‌ای از این سخنرانی‌ها به صلاح ملت نیست و به نام دین بیان می‌شود. چرا چنین رفتار زشتی در جامعه رواج پیدا کرده و عالمان در برابر آن ساکت نشسته‌اند؟

وی ادامه داد: رسالت روحانیون این است که نگذارند در جامعه حرف‌هایی که ضرر آن بیش از منفعت اش است گفته شود؛ اگر در جامعه‌ای سخنان بی مورد گفته شود به دنبال آن لقمه‌های حرام نیز پیدا خواهد شد، بنابراین جامعه‌ بیمار و غیرخدایی فقط جامعه‌ای نیست که در آن نماز ترک شود بلکه از نگاه قرآن آن جامعه‌ای متلاشی می‌شود که دو فعل گفتار و خوراک گناه آلود در آن صورت بپذیرد و عالمان در مقابل آن سکوت کنند و بی تفاوت باشند.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم افزود: رسول خدا (ص) در روایتی فرمودند "آنچه بر سر عالمان یهود آمد همان رفتار بر سر عالمان مسیحیت هم آمد، شما امت من مواظب باشید ممکن است همان بلایی که بر سر آنان آمد بر سر شما نیز نازل شود؛ یعنی فقط عالمان یهود و مسیحیت نیستند که در برابر پاره‌ای از کج روی‌ها بی تفاوت نشسته‌اند ممکن است عالمان دین اسلام نیز همین رفتار را داشته باشند.

فاضل میبدی تصریح کرد: آیا آن ملامتی که خداوند در سوره مائده نسبت به عالمان مسحیت و یهودیت دارد نسبت به عالمان مسلمان هم این ملامت آمده است؟ قطعاً قرآن کریم کتاب داستان نیست و درس عبرت و حکمت است. اگر در قرآن سرگذشت انسان‌های بد تاریخ را خواندید باید عبرت بگیرید و اگر سرگذشت انسان‌های خوب تاریخ را مطالعه کردید باید حکمت بیاموزید عبرت یعنی عبور از بدی‌ها و رسیدن به خوبی‌ها و اگر در جامعه شما عبرت و حکمت هر دو وجود داشت جامعه‌ای نجات بخش است.

وی ادامه داد: امام حسین (ع) قبل از آنکه به کربلا سفر کنند به مکه رفتند و عده‌ی زیادی از صحابه و تابعین در سخنرانی امام (ع) حضور داشتند این اولین برخورد امام حسین (ع) قبل از شروع نهضت در زندگی خود با عالمان مسلمان بود، امام خطاب به آنان می‌فرمایند "شما چرا از قرآن عبرت نمی‌گیرید در جایی که خداوند پند می‌دهد برخورد تندی با روحانیون مسحیت و یهودیان دارد؛ شما دو عمل نابجا انجام داده‌اید نخست سکوت در برابر ظلمی که از طرف برخی از حاکمان بر سر شما آمد و دوم سکوت در برابر بلایی که بر سر مظلومین در جامعه آمده است."

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اضافه کرد: امام حسین (ع) به این نکات اشاره کردند نه به اینکه چرا دختران شما بی حجاب‌اند و دوچرخه سواری می‌کنند! امام(ع) می‌فرمایند شما چرا نسبت به افراد فقیر و ستم دیده بی تفاوت هستید. یعنی اینکه آقایان علما، ۵۸ سال از هجرت و ۴۸ سال نیز از رحلت پیامبر(ص) گذشته است، چرا جامعه‌ شما به گونه‌ای اداره شد که برخی از مردم، فقیر، زمین گیر و نا امید شده‌اند؟ شما بخشی از مردم و فقرا را تسلیم ظالمان کردید عاقبت این شده که مردم جامعه را بی هویت کردید."

فاضل میبدی با بیان اینکه مردم تکلیفشان از جهت اقتصاد و معیشت و نرخ بازار مشخص نیست، گفت: در حال حاضر وقتی کسی برای خرید مراجعه می‌کند باید ساعتی منتظر قیمت دلار بماند تا قیمت اجناس مشخص شود. این در حالی است که یکی از تکالیفی که خداوند در قرآن بر دوش به ویژه عالمان دین گذاشته این است که در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان بی تفاوت نباشند، امام حسین (ع) هشدار می دهند نسبت به بی تفاوتی عالمانی که به منسبی رسیده بودند و می‌ترسیدند که اگر مقابل منکرات بیاستند سمت و پول از دست آنها برود.

وی گفت: آن نتیجه‌ای که ما باید از این آیات قرآن و این سخنان امام حسین (ع) بگیریم حکمت وعبرت است. انسان‌های بزرگی در زندگی می بینیم و باید ویژگی‌های این افرا را الگو قرار دهیم. یکی از غم‌هایی که بعد از در گذشت افراد بر بازماندگان می‌ماند غم پشیمانی است که چرا این عالم دین زمانی که در قید حیات بود من نسبت به او جفا کردم و ازاو بی بهره ماندم.

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در دهه ۵۰، سه عالم بزرگ وجود داشتند که راه امام(ره) را پی می‌گرفتند در رأس آنان مرحوم آیت الله منتظری که یکی از فقهای‌ برجسته کشور بود و از این آیه‌ قرآن عبرت آموخته بود که در برابر ظلم ظالمان و مظلومیت مظلومان بی تفاوت نباشد. مرحوم آیت الله طاهری و آیت الله طالقانی نیز از این علما بودند؛ افراد مؤثر دیگری نیز وجود داشتند اما این سه مرد چون از هر جهت پاک و فرزانه بودند ادامه دهند حرکت امام(ره) شدند.

فاضل میبدی تصریح کرد: این عالمان به گونه‌ای زندگی می‌کردند که هرجوانی به آنها نزدیک می‌شد بر دین او افزوده می‌شد. آن چیزی که این افراد را سرآمد کرده بود این است که در برابر منکرات جامعه بی تفاوت نبودند.

کد خبر 378077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.