تشخیص آلزایمر به کمک واقعیت مجازی

یافته‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد که واقعیت مجازی می‌تواند نقشی مهمی در تشخیص بیماری آلزایمر داشته باشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، واقعیت مجازی، تکنولوژی جدید در راستای تلاش برای از بین بردن مرز بین واقعیت و دنیای مجازی است؛ زمانی که هدست واقعیت مجازی جلوی چشم فرد قرار می‌گیرد، محیطی را می‌ببیند که بر اساس حرکت سر و بدن او دچار تغییر می­‌شود و پس از گذشت زمان ذهن به این تغییرات عادت می‌کند.

گروهی از محققان دانشگاه "Cambridge" در انگلستان به منظور پی بردن نقش  واقعیت مجازی در تشخیص آلزایمر، ۴۵ فرد مبتلا به اختلال شناختی خفیف (MCI) و ۴۱ فرد سالم را مورد بررسی قرار دادند. سپس هدست واقعیت مجازی در دسترس شرکت‌کنندگان قرار گرفت و از آن­‌ها خواسته شد در یک محیط شبیه سازی شده راه بروند. محققان برای بررسی علایم آلزایمر در افرادی که به MCI مبتلا بودند،  نمونه­‌های مایع مغزی نخاعی (CSF) آن‌ها را ارزیابی کردند.

 MCI یک اختلال عصبی است که در افراد مسن رخ می‌دهد و جزء مراحل اولیه زوال عقل محسوب می‌شود. نتیجه بررسی‌های جدید نشان داد افراد مبتلا به MCI با نمونه­‌های مایع مغزی نخاعی مثبت، نسبت به افرادی که CSF منفی دارند، در تست جهت‌یابی ضعیف‌تر عمل می­‌کنند. بنابراین تست جهت­‌یابی واقعیت مجازی برای تشخیص مراحل اولیه آلزایمر بسیار موثرتر از تست­‌های استاندارد عمل می‌کند.

به گفته محققان انگلیسی از آنجا که سلول‌های مغزی موش و انسان در جهت یابی واقعیت مجازی، شبیه هم عمل می‌کند، تکنولوژی VR می­‌تواند ابزار مفیدی برای انجام آزمایشات بالینی باشد و به آن‌ها کمک کند تا بر موانع موجود در درمان آلزایمر که رایج‌ترین نوع زوال عقل است، فائق آیند.

 نتایج این مطالعه در مجله"Brain" منتشر شده است.

کد خبر 378074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.