آلودگی هوا باعث گرفتگی عروق می‌شود

بررسی‌های جدید محققان آمریکایی نشان می‌دهد که آلودگی هوا نقش مهمی در گرفتگی عروق دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تصلب شرایین (atherosclerosis) یکی از دلایل اصلی سکته قلبی است که در اثر رسوب ذخایر چربی در دیواره داخلی شریان‌ها ایجاد می‌شود و تنگی عروق را به دنبال دارد. این مسئله با گذشت زمان منجر به تشکیل پلاک‌هایی در دیواره داخلی رگ‌ها می‌شود که حمل خون، مواد مغذی و اکسیژن را در رگ‌ها محدود و انتقال آن‌ها را به سایر نقاط بدن با مشکل مواجه می‌کند.

 فاکتورهایی نظیر  فشار خون بالا، افزایش کلسترول خون و سیگار کشیدن در گرفتگی عروق نقش دارند. محققان دانشگاه "Buffalo" در نیویورک به تازگی متهم دیگری برای ایجاد این مشکل کشف کرده‌اند. آن‌ها با بررسی داده‌های پزشکی ۶ هزار و ۶۱۹ نفر با محدوده سنی ۴۵ تا ۸۴ سال دریافتند که آلودگی هوا علاوه بر تأثیر بر بافت ریه، نقش بسزایی در گرفتگی عروق دارد.

گرفتگی عروق همه افراد را از سنین جوانی تا پیری تحت تاثیر قرار می‌دهد اما میزان پیشرفت آن در همه آن‌ها یکسان نیست؛ در برخی افراد این عارضه جزیی و آهسته و در برخی دیگر سریع و کشنده است که این موضوع به عوامل خطر آفرین آن بستگی دارد.

مطالعاتی که تاکنون در مورد تاثیر گازهای آلوده‌کننده هوا مانند گاز اوزون (ozone) بر بدن انسان انجام شده است، نشان می‌دهد این مولکول گازی با بافت ریه، پیوند شیمیایی برقرار کرده و به آن آسیب وارد می‌کند. یافته‌های جدید حاکی از این است که قرار گرفتن در معرض گاز اوزون، با افزایش ضخامت دیواره سرخرگ کاروتید (مسئول خونرسانی به سر و گردن) و در نتیجه بالا بردن خطر ایجاد پلاک در رگ‌ها رابطه نزدیکی داشته و  منجر به آسیب‌های شریانی می‌شود.

 این مطالعه ارتباط بین قرارگیری طولانی‌مدت در معرض گاز اوزن و افزایش احتمال مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی به علت تصلب شرایین را قبل از سکته قلبی و یا مغزی توضیح می‌دهد.

نتایج این تحقیق در مجله Health Environmental Perspectives منتشر شده است.

کد خبر 378072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.