ستاره مربع‌ها از این پس به‌جای جیب‌بری به مردم خدمت ارائه می‌دهند

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت تأمین ارتباط در زمان حوادث و بحران‌ها گفت: امروز شرایط ارتباطی بعد از حادثه به شرایط مطلوبی رسیده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت ارتباطات، محمدجواد آذری جهرمی در نشست همکاری‌های دوجانبه جمعیت هلال‌احمر و وزارت ارتباطات باهدف توسعه ارتباطات و فناوری‌های نوین در حوزه امداد، نجات، خدمات و داوطلبان، با قدردانی از خدمات جمعیت هلال‌احمر در سیل اخیر کشور گفت: فناوری اطلاعات در خدمت‌رسانی در بحران‌ها نقش حیاتی دارد.

وی فقدان سیستم اعلام هشدار را به‌عنوان یکی از مشکلات حوادث گذشته عنوان کرد و گفت: با دستیابی به این تکنولوژی و راه‌اندازی آن در سیل اخیر و اعلام هشدار ستاد بحران، در میزان حوادث و تلفات کاهش داشتیم.

وی با اعلام اینکه در حوادث سیل اخیر کشور ۶۰ میلیون نفر هشدار ارسال‌شده است، افزود: از طریق این سامانه هشدار با پیامک به افراد اطلاع داده شد که به مناطق خطر وارد نشوند و همین مکانیسم با توجه به گستردگی و حجم سیل اخیر، باعث کاهش تلفات شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید به نیاز ارتباطات در زمان امدادرسانی، گفت: در سیل شهرستان پل‌دختر زیرساخت‌های ارتباطی که در طول ۳۰ سال گذشته ایجاد شده بود در دو تا سه ساعت به‌طور کامل از بین رفت و هیچ امکان ارتباطی تا ساعت ۲ نیمه‌شب با این شهرستان وجود نداشت و این شب، شب سختی برای پل‌دختر بود، چراکه هیچ اطلاعی از وضعیت این شهر نبود.

وی با بیان اینکه در زلزله کرمانشاه مشخص شد جمعیت هلال‌احمر برای امدادرسانی زیرساخت‌های مناسب ارتباطی ندارد، افزود: از همان زمان با همکاری هلال‌احمر و شرکت مخابرات ایران و بر روی شبکه ملی اطلاعات با زیرساختی امن، ۴۳۰ مرکز امدادرسانی هلال‌احمر متصل شدند و ارتباطات پایدار بین این مراکز برقرار شد و در ۱۷ استان کشور شبکه ارتباطی هلال‌احمر از آنالوگ به دیجیتال ارتقا یافت.

آذری جهرمی با تأکید به اینکه نیازمندان به کمک در شرایط بحران باید کانال ارتباطی داشته باشند، گفت: کد خدمات دستوری ستاره مربع‌ها که همواره جیب مردم را خالی می‌کردند، از این پس قرار است با #۱۱۲* به مردم خدمت‌رسانی کنند و مردم می‌توانند در مواجهه با حادثه‌ای با شماره‌گیری این کد وضعیت خود را اعلام و اپراتورها نیز با شناسایی موقعیت آن فرد را به هلال‌احمر نشان می‌دهند.

وی با تأکید به اینکه باید ستاره مربع‌ها را به‌جایی برسانیم که به مردم خدمت‌رسانی کنند، افزود: این سرویس با همکاری اپراتورهای تلفن همراه و اپراتورهای مجازی این خدمات را به مردم ارائه می‌کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید به اینکه اقداماتی که امروز رونمایی می‌شود درسی است که از حوادث گذشته گرفته‌ایم، تصریح کرد: امروز شرایط ارتباطی بعد از حادثه به شرایط مطلوبی رسیده است، البته هنوز نواقصی دارد که باید به آن‌ها پرداخته شود.

وی ارتباطات بحران را در ساعات طلایی و اولیه مهم دانست و افزود: امروز هلال‌احمر با استفاده از ظرفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات و جامعه ارتباطی کشور، خودروهایی را برای ایجاد ارتباط در مناطق حادثه‌دیده تجهیز کرده است.

آذری جهرمی تصریح کرد: پروژه‌ای بین پژوهشگاه فضایی ایران و جمعیت هلال‌احمر تعریف شده است که بتوانیم از خدمات بالن‌های ارتباطی استفاده کنیم و اکنون نیز برای استفاده از فناوری دکل‌های بادی که می‌توانند با سرعت نصب شوند و بار بسیاری را نیز نگهداری کنند، در حال پژوهش هستیم.

وی هدف همکاری با هلال‌احمر را به حداقل رساندن دایر کردن ارتباطات پس از وقوع حوادث اعلام کرد و افزود: در تلاش هستیم برای سه فصل باقیمانده سال نیز ۳ مانور مشترک برگزار کنیم تا بتوانیم به یک پروتکل مناسب برای دایر کردن خدمات بین وزارت ارتباطات و جمعیت هلال‌احمر و دستگاه‌های دیگر برسیم و ارتباطات بحران را در حداقل زمان ممکن ایجاد کنیم.

وی در بخش دیگر از سخنان خود از جمعیت هلال‌احمر برای شفاف‌سازی ردیف‌های کمک‌های مردمی قدردانی کرد و این اقدام را برای ایجاد و تقویت اعتماد عمومی لازم دانست و اظهار امیدواری کرد که این نظام شفافیت گسترده‌تر و دقیق‌تر و با امکان نظارت عمومی ادامه یابد.

بر اساس این گزارش در این نشست پروژه‌های مشترک سامانه ارتباطی #۱۱۲*، شبکه رادیویی VHF، دیجیتال DMR و نورونتا (شبکه ارتباطی زیرساخت اختصاصی جمعیت هلال‌احمر) نیز افتتاح شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این نشست با دریافت کارت داوطلبی جمعیت هلال‌احمر به‌صورت رسمی به عضویت داوطلبی این سازمان درآمد.

منبع: ایلنا

کد خبر 378065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.