شاخص‌های ارتقای زندگی در محلات اصفهان مورد ارزیابی قرار گیرد

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ضروری است شاخص‌های زندگی در محلات مختلف شهر اصفهان ارزیابی و برای بهبود آن برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیراحمد زندآور پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در بخش تذکرات هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تا قبل از انقلاب صنعتی و رشد فزاینده شهرها، محلات شهری رشدی تدریجی داشتند، اظهار کرد: محلات شهری در این دوران ضـمن حفظ ارزش‌های طبیعی، اجتماعی و کالبدی خود، به نیازهای نسبتاً ثابت ساکنین پاسخ می دادند.

وی با بیان اینکه در عصر جدید به تبع افزایش جمعیت و رشد سریع شهرها، محلات شهری، فرصت نیافتنـد تا خود را با مقتضیات جدید محلات شهری وفق دهند، افزود: به همین علت، به دلیل بی پاسخ ماندن بسیاری از نیازهای ساکنین، بی سامانی‌ها و اختلالات زیادی بر این محلات حاکم شد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از مباحث مطرح، مبحث کیفیت زندگی شهری است، اضافه کرد: این رویکرد سعی در بررسی چند جانبه شاخص‌های زندگی ساکنین، با توجه به معیارها خاص آن‌ها، برای بهبود کیفیت زندگی آن‌ها دارد.

وی ادامه داد: سنجش مطلوبیت محلات مسکونی برای شناخت الگوی زندگی شهری بسیار با اهمیت است به طوری که امروزه ارتقای کیفیت محیط سکونت، به عنوان یکی از اهداف اساسی سیاستگذاران و برنامه‌ریزان شهری بدل شده است.

زندآور با بیان اینکه مهم‌ترین مسئله‌ای که در محلات مختلف شهر اصفهان دیده می‌شود تمایز زیاد در بین محلات از نظر مطلوبیت محیطی- اجتماعی است، تصریح کرد: این تمایز به اندازه‌ای است که برخی محلات با استقبال و پذیرش همه مردم، به خصوص طبقات اجتماعی و اقتصادی بالا مواجه هستند و برخی دیگر از محلات به ناچار به سکونتگاه قشرهای فقیر اقتصادی و اجتماعی تبدیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر مطالعات مربوط به ارتقای کیفی محلات با انتخاب مشاوران دارای صلاحیت در دستور کار معاونت شهرسازی و معماری قرار گرفته است ولی همانگونه که هدف تدوین برنامه و پیش بینی پروژه در راستای بهبود منظر محله، بازنگری بافت موجود و طراحی مجدد آن، ایجاد فضاهای پاتوق و فعالیت‌های جمعی، تقویت بخش اشتغال‌زایی، اصلاح معابر و گلوگاه های محلات است باید این امر بیش از گذشته مورد توجه باشد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: همچنین ضروری است شاخص‌های دیگری مانند بهبود وضعیت بهداشت و ساماندهی زباله‌ها و ضایعات، مباحث مرتبط با ایمنی و امنیت، آب گرفتگی و هدایت آب های سطحی در طرح مطالعاتی بررسی شود و این امر در تمام مناطق ۱۵ گانه شهرداری اصفهان اجرایی شود.

کد خبر 377995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.