تلاش ناکام عربستان برای ترویج ایران هراسی

یک دیپلمات سابق و کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: عربستان سعودی تلاش‌های زیادی برای منزوی کردن ایران و افزایش زمینه های جنگ آمریکا با ایران انجام می دهد با این حال در برابر رفتار غیرمنطقی و خصمانه عربستان، ایران سیاست مسالمت‌آمیزی را نشان داده است.

عربستان در بیانیه نشست مکه با درج بندهای ایران هراسی و ضدیت با ایران لطمه اساسی به روابط خود با ایران وارد کرد، در این نشست همه سعی این کشور بر آن بود تا ایران هراسی و ضدیت با ایران را میان کشورهای عربی و اسلامی ترویج و گسترش دهد. مرتضی موسوی خلخالی دیپلمات سابق وزرات خارجه در کشورهای عربی در ارتباط با این موضوع به خبرنگار ایمنا گفت: در کنفرانس‌های سه گانه شورای همکاری خلیج فارس، سران کشورهای اسلامی و اتحادیه عرب که در چند روز اخیر به درخواست و فشار عربستان تشکیل شده است، عربستان عامل و باعث شکاف در بین کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس است، در حالی که قطر بخاطر همسویی موضعگیری‌هایش با ایران به این کنفرانس دعوت نشد و جایگاه عمان هم میان اعضای شورای خلیج فارس مستحکم نبوده و کویت هم از سردمداری عربستان بر این کنفرانس آزرده خاطر است.

کشورهای عربی در هیچ زمانی نتوانتسه‌اند تصمیمات معناداری علیه اسرائیل اتخاذ کنند

 وی اظهار کرد: عربستان، امارات و بحرین با تصمیماتی که علیه ایران اتخاذ کردند نشان دادند تمایلات و مواضع ضدایرانی شدیدی دارند، اما باید به این نکته اشاره کرد که در تاریخچه کنفرانس های اتحادیه عرب، در هیچ زمانی این کشورها نتوانسته اند تصمیمات مهم و معناداری علیه اسرائیل غاصب که دشمن شماره یک عرب ها محسوب می شود اتخاذ کنند.  

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: عربستان هرگز نمی تواند اتحادیه عرب را علیه ایران بسیج کند چون رهبران مهم کشورهای عربی و اسلامی همچون مصر و ترکیه کمتر مواضع ضدایرانی داشته و بخاطر بی اهمیت بودن این کنفرانس، در این نشست شرکت نکردند، گرچه عربستان امیدوار بود مصر در این کنفرانس ضد ایرانی شرکت کند، ولی نکته حائز اهمیت که باید گفته شود این است که در بین کشورهای عربی و اسلامی بجز عربستان، بحرین و امارات؛ سایر کشورها مواضع ضد ایرانی نداشته اند چون بیشتر این کشورها در مبارزه علیه تروریسم همکاری می‌کنند و ایران نیز کشوری حامی تروریسم نیست؛ کنفرانس مکه پیش از برگزاری نشست، کنفرانسی شکست خورده بود گرچه دستاورد مهمی هم نداشت وسیاست های ضد ایرانی این کشورها نه تنها برای آنها توفیقی حاصل نکرده بلکه به نتیجه هم نرسیده است.

اسرائیل از شکاف بین ایران وکشورهای عربی سوء استفاده می کند

این دیپلمات سابق کشورمان درمورد معامله قرن کشورهای عربی یادآور شد: معامله قرن بحرین همانطوری که از اسمش پیداست اشتباهی بسیار فاحش است، اگر اعراب بخواهند قضیه فلسطین را فراموش کنند، خیانت بزرگی در حق جامعه عرب، سرزمین عرب و به فلسطینی ها مرتکب شده‌اند. محمود عباس این نشست را محکوم کرده است. اگر بحران بین ایران و آمریکا با وساطت سایر کشورها حل شود، باز هم فلسطین اولین مسئله جهان اسلام خواهد بود. سران برخی کشورهای عربی همیشه به فلسطین و مردم فلسطین خیانت کرده اند و هر زمانی که با اسرائیل هم نبردی داشته اند به جز در سال ۱۹۷۳ همیشه در برابر این رژیم غاصب ناکام بوده و شکست خورده اند و امروز هم اسرائیل با آگاهی از شکاف موجود میان ایران و کشورهای عربی، به نفع خود سوءاستفاده کرده و به کشورهای عربی نزدیکتر شده است.

در کنفرانس های جهان عرب همه مواضع آنها ضد ایرانی وضد فلسطینی است

موسوی خلخالی درمورد ناتوی عربی به رهبری آمریکا بر ضد ایران گفت: آمریکا برای تشکیل ناتوی عربی ضد ایران با همراهی عربستان تلاش های  گسترده‌ای را انجام داد که بلافاصله مصر از ناتوی عربی ضد ایران کناره گرفت ولی متاسفانه نتیجه  درتمامی کنفرانس‌های عربی جبهه گیری علیه ایران و مسئله فلسطین با سردمداری آمریکا و عربستان است که به نظر هم موفقیت آمیز نمی رسد و محکوم به شسکت خواهد بود.

وی با توجه به اینکه برخی کشورها در فکر پایین آوردن سطح تنش خلیج فارس بین ایران و آمریکا هستند اظهار کرد: کشورهای عمان، عراق و ژاپن با موقعیت جهانی که دارند برای میانجگری اعلام آمادگی کرده اند چون ژاپنی ها احساس می کنند آمریکا نباید از کره شمالی غافل شود در حالی که  آمریکا کره شمالی را به حال خود رها کرده و به خلیج فارس لشگرکشی کرده است.  

این تحلیلگر مسائل دیپلماتیک افزود: درکنفرانس شورای همکاری خلیج فارس، شاه عربستان مدعی شده که باید از ایران ترسید وایران هراسی را در بین کشورهای عربی ترویج کرد. وی ایران را باعث جنگ در منطقه دانسته است هر چند حرف هایی پادشاه عربستان سعودی با داشتن یک ولیعهد نالایق و بی کفایتی مثل بن سلمان، که دارای وجهه منفور جهانی و بین‌المللی است را نباید جدی گرفت، چون بن سلمان با ارتکاب به قتل شنیع جمال خاشقچی به وجهه خود و عربستان نزد مردم جهان و دنیای عرب و اسلام لطمه فراوانی زده است.

هدف عربستان منزوی کردن ایران است

سفیر سابق کشورمان در کشورهای عربی خاطر نشان کرد: عربستان سعودی در راستای منزوی کردن ایران، سیاست هایی را درپیش گرفته است و تلاشهای زیادی برای منزوی کردن ایران و افزایش زمینه‌های جنگ آمریکا با ایران انجام می دهد با این حال در برابر رفتار غیر منطقی و خصمانه عربستان، ایران سیاست مسالمت آمیزی را نشان داده است. وقتی که ایران اعلام می کند حاضراست با همسایگان منطقه ای خود پیمان عدم تعارض و تجاوز امضا کند و اگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس دست از سیاست های خصمانه  علیه ایران بردارند، ایران دست دوستی به طرف آنها دراز خواهد کرد، بنابراین ایران حسن نیتش را برای برقراری روابط خوب با همسایگان نشان داده است، اما این عربستان است که بر طبل جنگ آمریکا با ایران می کوبد و با تهییج سایر کشورهای عربی آنها را در این داستان با خود همراه  و همنوا می کند؛ اما اگر تنش‌های به وجود آمده در خلیج فارس با میانجیگری ژاپن و سایر کشورها مثل عراق و عمان به نتیجه برسد، عربستان و کشورهای هم پیمانش هرگز نمی توانند سیاست های خصمانه خود را علیه ایران اجرایی کنند. باید منتظر تحولات ماه‌های  آینده بود، تحولات مهمی که قرار است در خلیج فارس اتفاق بیفتد.

گفت‌وگواز: آناهید بیدکانی بختیاروند- خبرنگار ایمنا

کد خبر 377973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.