این میوه مانند آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند!

محققان کانادایی به تازگی دریافتند که مصرف میوه زغال اخته، شیوه‌ای موثر برای مبارزه با عفونت‌هاست و هیچگونه مقاومت آنتی بیوتیکی ایجاد نمی‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها را یک نگرانی جهانی اعلام کرده‌اند و اعتقاد دارند که انسان در حال بازگشت به دوران ماقبل از کشف آنتی‌بیوتیک‌ها و زمانی است که عفونت‌‎های جزئی منجر به مرگ افراد می‌شد. از آنجا که مصرف بیش از حد این داروها در انسان‌ها و حیوانات، باعث ایجاد مقاومت نسبت به ابرباکتری‌ها می‌شود، دانشمندان برای نابودی آن‌ها به شیوه‌های نامتعارف متوسل شده‌اند.

 محققان دانشگاه "McGill"و انستیتوی ملی"de la recherche scientifique" در مونترال کانادا به بررسی تأثیر مولکول‌های میوه زغال اخته (cranberry) برای مبارزه با عفونت‌ها پرداختند. تیم تحقیق پس از مشاهده اثر مثبت این میوه بر عفونت‌های دستگاه ادراری، اثر آن را بر دیگر باکتری‌های عامل بیماری بررسی کردند. آن‌ها عصاره این میوه را بر کشت‌های باکتریایی آزمایش کردند. یافته‌های جدید نشان داد که مولکول‌های زغال اخته، ابتدا به غشای باکتری‌ها نفوذ می‌کند و سپس ساز و کاری که باکتری برای از بین بردن آنتی‌بیوتیک به کار می‌گیرد را مختل می‌کند.

محققان کانادایی معتقد هستند که از بین بردن باکتری به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها در طول زمان منجر به مقاومت داروئی آن‌ها می‌شود در حالی که عصاره این میوه، حساسیت باکتری‌ها را نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها افزایش می‌دهد. این عملکرد در دیگر انواع موجودات نیز بررسی شد و هر بار نتایج مشابهی به دست آمد اما باید تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

دانشمندان امیدوار هستند در آینده دوزهای مصرفی آنتی‌بیوتیک‌هایی که در بخش‌های پزشکی و دامپزشکی استفاده می شود و همچنین مقاومت نسبت به این داروها کاهش یابد.

نتایج این مطالعه در مجله Science Advanced منتشر شده است.

کد خبر 377958

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    1 0
    عالی ممنون از مطالب خوبتون