۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
"بلوبری" دوست قلب

بررسی‌های جدید محققان انگلیسی نشان می‌دهد مصرف روزانه یک فنجان پودر میوه بلوبری، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سندرم متابولیک شامل مواردی نظیر فشار خون بالا، چربی اضافه دور کمر، افزایش قند خون و سطوح غیرطبیعی کلسترول و تری گلیسیرید خون است که ترکیب این عوامل با یکدیگر، باعث ایجاد بیماری‌های قلبی و دیابت نوع دو می‌شود.

محققان دانشگاه "East Anglia" و دانشگاه "Harvard" در انگلستان به منظور پی بردن به نقش بلوبری (blueberry) در درمان سندروم متابولیک، داده‌های پزشکی ۱۱۵ فرد با میانگین سنی ۵۰ تا ۷۵ سال را که دارای اضافه وزن و مشکلات متابولیکی بودند، بررسی کردند.

شرکت کنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول روزانه یک فنجان (معادل ۱۵۰ گرم)  پودر بلوبری خشک‌شده و گروه دوم نصف فنجان پودر بلوبری (معادل ۷۵ گرم) مصرف کردند. به گروه کنترل نیز پودری حاوی گلوکز، مالتودکسترین (maltodextrin) و فراکتوز (شبیه پودر بلوبری) داده شد.

روند این مطالعه شش ماه طول کشید؛ محققان در آغاز و پایان پژوهش، علائم مقاومت به انسولین، چربی و عملکردهای قلبی عروقی افراد را ارزیابی کردند. نتایج بررسی‌ها حاکی بود که مصرف روزانه یک فنجان پودر بلوبری، باعث بهبود پایدار عملکرد قلبی عروقی و رفع سختی شریان­‌ها می‌شود. همچنین آنتوسیانین (anthocyanin) موجود در این میوه، نقش مهمی در  پیشگیری از بیماری‌های قلبی دارد.

آنتوسیانین رنگدانه‌های حلال در آب است که در ساقه، برگ، گل، ریشه و میوه برخی گیاهان وجود دارد؛ به گفته محققان، مصرف آنتوسیانین خطر مرگ و میر افراد را به طور قابل توجهی کاهش می­‌دهد. میوه‌های دیگر مانند کشمش سیاه، آلو، تمشک، شاه توت، کلم قرمز و تربچه نیز دارای آنتوسیانین هستند.

نتایج این مطالعه در مجله Clinical Nutrition منتشر شده است.

کد خبر 377954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.