خاک‌بازی؛ شیوه جدید برای مقابله با استرس

محققان آمریکایی معتقد هستند که وجود نوعی باکتری در خاک، بدن افراد را در برابر ابتلا به بیماری‌های روانی و استرس محافظت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بررسی‌های جدید محققان نشان داده‌ است که زندگی در شهرها و دوری از مزارع می‌تواند سیستم ایمنی بدن را دچار آسیب کند چرا که قرار گرفتن در معرض باکتری‌های بیماری‌زا، بدن افراد را از یک ایمنی اولیه برخوردار می‌کند که می‌تواند به واسطه ایجاد تعامل مولکولی مستقیم با سلول‌های ایمنی، موجب افزایش سلامتی آن‌ها شود.

محققان دانشگاه"Colorado Boulder"در آمریکا دریافتند که دلیل این امر می‌تواند در نوعی باکتری‌های موجود در خاک نهفته باشد؛ آن‌ها موفق به کشف نوعی باکتری محیطی به نام "Mycobacterium vaccae" در خاک شدند که بر تجزیه مواد آلی تأثیر گذاشته، میزان التهاب را کاهش می‌دهد و از بدن افرد در برابر استرس محافظت می‌کند.

 به گفته محققان آمریکایی با قرار گرفتن باکتری‌های خاک درون سلول‌های ایمنی، اسیدهای چرب ضد التهابی آزاد می‌شود که به بعضی از گیرنده‌های خاص متصل می‌شود، مسیرهای مولکولی منتهی به التهاب را مسدود کرده و بدین ترتیب مقاومت بدن را در برابر التهاب افزایش می‌دهد.

بنابراین برخلاف باور عمومی، تماس با باکتری‌های خاک به سلامت جسمی و روانی انسان کمک می‌کند؛ برخی مطالعات نیز از این موضوع حکایت دارد که کودکان روستایی دارای سیستم ایمنی مقاوم‌تری در برابر بیماری‌های روانی و استرس هستند و اثرات ضد التهابی پایداری در مغز آن‌ها وجود دارد.

برای اثبات این ادعا تیم تحقیق یک نوعی باکتری موسوم به "M. vaccaec" را که از مواد ارگانیک تغذیه می‌کند، سنتز و روی موش‌ها آزمایش کردند. بررسی اسیدهای چرب آزاد در سلول‌های چربی موش‌ها نشان داد که این باکتری نقش موثری در کاهش کولیت ناشی از استرس دارد.

بنابراین می‌توان از سنتز  آن به عنوان یک واکسن ضد استرس برای افرادی نظیر سربازان و آتش‌نشانان که در معرض استرس زیاد قرار دارند، استفاده کرد و از بدن آن‌ها در برابر بیماری‌های روانی مرتبط با استرس محافظت به عمل آورد. موضوع قابل توجه اینکه M. vaccaec، تنها یک نوع از باکتری‌های موجود در خاک است و  میلیون‌ها باکتری دیگر نیز در خاک وجود دارد که ممکن است اثرات مفیدی بر سلامتی افراد داشته باشد.

کد خبر 377953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهار US ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    0 0
    عالی