شرایط بد اقتصادی تنها متهم ایجاد جرایم نیست

یک جامعه‌شناس گفت: صرفا شرایط بد اقتصادی عامل افزایش بزه نیست، باید به موضوعات فرهنگی و اجتماعی که در کنار شرایط اقتصادی زمینه‌های بروز جرم و بزه را ایجاد می‌کنند هم توجه کنیم و تنها به طور یکجانبه‌گرایانه اقتصاد را متهم اصلی افزایش جرایم ندانیم.

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تاثیرات شرایط بد اقتصادی بر افزایش جرم و بزه، اظهار کرد: اصلی در جامعه‌شناسی وجود دارد که اقتصاد را زیربنا می‌داند و این امر از زمان انسان‌های اولیه بوده است اما ذهن‌گرایان ذهن را هم در کنار آن مهم می‌دانند.

وی با بیان اینکه این طور هم نیست که شرایط بد اقتصادی را مقصر همه مشکلات جامعه بدانیم، افزود: برخی در طول سال‌های گذشته ذهن مردم و ارزش‌ها را خراب کرده‌اند و اقتصاد خراب هم مزید بر علت شده تا انواع آسیب‌های اجتماعی به بار بیاید.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه تا عوامل ذهنی و فکری دست به دست هم ندهند جرایمی اتفاق نمی‌افتد، گفت: اما در اینکه باید شرایط دستیابی به اشتغال و درآمد و حداقل‌ها را برای مردم فراهم کنیم هیچ شکی نیست، همچنین امید، شادی و نشاط، پر کردن و غنی کردن اوقات فراغت هم در کنار توجه به موضوعات اقتصادی برای جامعه لازم است.

قرایی‌مقدم داشتن تاب‌آوری اجتماعی را بخشی از راهکار کاهش صدمات دانست و خاطرنشان کرد: اما در قدم اول شکم گرسنه نمی‌تواند تاب بیاورد، به جوانانی که نمی‌توانند ازدواج کنند یا شغلی ندارند نمی‌توان گفت تاب‌آوری داشته باش چرا که به گفته مازلو رفع نیازهای اولیه فیزیولوژیکی اصل است و تا وقتی که افراد جامعه حداقل‌ها را به دست نیاورند امنیت، تعلق، اعتماد و خودیابی به وجود نمی‌آید چرا که نیازهای اولیه باید برآورده شود.

وی با اشاره به اینکه برخی روش‌های آموزش‌وپروشی مردم را تسلیم‌پذیر بار می‌آورند، گفت: جامعه چین یا هند مردم را تسلیم‌پذیر بار می‌آورند و جامعه ما هم تا حدی همین‌طور است و با این روند اختلاف طبقاتی و فروریختگی طبقات متوسط و پایین، زمینه نارضایتی‌ها فراهم می‌شود و به گفته مارکس باید خودآگاهی طبقاتی حاصل شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه جوانان تحمل نارضایتی بیش از حد را ندارند، افزود: بالا بردن تاب‌آوری مهم است اما نمی‌توانیم به مردم بگوییم گرسنه بخوابید، تاب‌آوری زمانی صورت می‌گیرد که افراد ببینند حق و حقوق همه رعایت می‌شود، اختلاف طبقاتی وجود ندارد یا بسیار کم است تاب‌آوری زمانی نتیجه‌بخش است که امکانات آن وجود داشته باشد یعنی عدالت، زمینه کار و پیشرفت، حقوق‌های برابر و حذف رانت وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر لزوم تربیت صحیح نسل جوان گفت: همچنین معتقدیم شرایط بد اقتصادی، بیکاری و عدم کفایت درآمد در افزایش جرایم و بزه مهم است چرا که وقتی مادر هم به دلیل مشکلات مالی باید کار کند چه کسی تربیت و سرپرستی کودکان را برعهده می‌گیرد و در اینجا همزمان توجه به بهبود شرایط اقتصادی، پرورش فکری و ذهنی مهم خواهد بود.

قرایی‌مقدم با انتقاد از روش تربیتی والدین و نظام آموزشی جامعه گفت: والدین باید وظیفه‌مداری و مسئولیت‌پذیری را به فرزندان خود آموزش دهند. ما امروز فرزندان را وظیفه‌مدار و مسئولیت‌پذیر در جامعه، خانواده و دانشگاه بار نمی‌آوریم و کوتاهی‌های زیادی در نوع تربیت فرزندان داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه خانواده‌های نابسامان هم نقش بسیاری در افزایش جرم و بزه دارند، تصریح کرد: نبود تعهد در والدین هم دیده می‌شود وقتی خود والدین مشکل دارند نمی‌توانند فرزندان سالمی تربیت کنند.

این استاد دانشگاه افزود: بسیاری مردم هستند که فقیرانه زندگی می‌کنند اما در محل زندگی خود مورد احترام هستند و آبرومندانه زندگی می‌کنند همه مجرمین در زندان‌ها از افراد دهک پایین جامعه نیستند.

قرایی‌مقدم با تاکید بر اینکه صرفا شرایط بد اقتصادی عامل افزایش بزه نیست، اظهار کرد: باید به موضوعات فرهنگی و اجتماعی که زمینه‌های بروز جرم و بزه را ایجاد می‌کند هم توجه کنیم و تنها به طور یکجانبه‌گرایانه نمی‌توان اقتصاد را متهم اصلی افزایش جرایم دانست.

کد خبر 377906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.