‎ایجاد باغ کتاب برای کودکان شهر

یک کارشناس برنامه‌ریزی شهری گفت: باغ کتاب به عنوان یک فضای شهری می‌تواند تعامل مناسبی بر کودکان داشته باشد، اندیشیدن به موضوع باغ کتاب به عنوان کانون حضور باعث اعتلای روح و روان انسان می شود.

صادق صیدبیگی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت و نقش کلیدی مطالعه و کتابخوانی در توسعه جوامع، هر گونه کم توجهی به این موضوع، توسعه و تعالی جامعه را با موانع جدی مواجه می کند. پدیده فقر مطالعه و کتابخوانی از جمله معضلات و مشکلاتی است که در اکثر شهرها وجود دارد و البته این امر می تواند در دراز مدت تاثیرات زیانباری به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه میزان مطالعه کتاب در ایران بسیار پایین و برای جمعیت هفت سال به بالای کشور ۷/۶ دقیقه در شبانه روز است، خاطرنشان کرد: با توجه به این شواهد، نیاز به طراحی فضایی مناسب وجود دارد که در شرایط مطلوب و منطبق با روحیات و خواسته های کودکان، نیازهایشان را به بهترین نحو مطلوب فراهم آورد و در رشد و پرورش روح و جسم آنان نقش بسزایی داشته باشد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری افزود: ضرورت طراحی کالبدی نوین برای فرایند کتابخوانی با نزدیک کردن کودکان به طبیعت و ایجاد محیطی جذاب و دلخواه آنان که در آن احساس امنیت کنند، همراه با یک شیوه صحیح که باعث رشد و تفکر خلاق در آنها شود دارای اهمیت است.

وی تصریح کرد: تعریف باغ کتاب شامل فضاهایی دائمی و تخصیص یافته به امر نمایش و عرضه و فضای مناسب در زمینه کتاب و مطالعه است که رویکرد جامعه به پدیده کتاب را در کشور تحت تاثیر مسائل کمی و کیفی قرار می‌دهد و باعث افزایش امکان حضور کتاب در عرصه زندگی مردم روز به روز می شود.

صیدبیگی با اشاره به تعریف کودک در جامعه تصریح کرد: نظریات جدید روانشناسی، کودک را نه یک موجودیت ذهنی خالی، بلکه توده انباشته از نیازها، انگیزه ها، تجسس ها، ترغیب ها، تخیل ها و نیروهای روانی هوشیار می شناسد؛ تعیین محدوده سنی کودک در کشورهای مختلف متفاوت است؛ در ماده اول کنوانسیون حقوق کودک منظور از کودک، افراد زیر ۱۸ سال است. 

وی اضافه کرد: کودکان را می توان در پنج محدوده بر اساس سن، ویژگی ها و نیازها تقسیم بندی کرد، این تقسیم بندی شامل گروه اول کودکان تا سه سالگی، دومین گروه کودکان سه تا شش ساله، گروه سوم کودکان شش تا ۹ ساله، چهارمین گروه کودکان ۹ تا ۱۲ ساله و در نهایت گروه پنجم کودکان ۱۲ تا ۱۸ سال می شود.

این کارشناس برنامه ریزی شهری افزود: فضاهای فرهنگی همچون باغ کتاب  یکی از سرمایه های پنهان برای برقراری ارتباط بیشتر بین کودک و طبیعت و در نتیجه کشف خلاقیت در کودکان است.

وی با بیان اینکه اکثر مکان‌های آموزشی و فرهنگی در ایران در فضاهایی فاقد فضای سبز است و یا دارای کاربری غیر آموزشی بوده که تبدیل به محیط آموزشی شده است، عنوان کرد: طبیعت در ایجاد حس تعلق و طراحی بهینه فضاهای طبیعی به عنوان باغ کتاب کودک در افزایش سطح یادگیری و بالابردن عزت نفس و به تبع آن تقویت حس تعلق کودکان تاثیر گذار است.

صید بیگی ادامه داد: باتوجه به بررسی های صورت گرفته، در کشور ایران، تعداد محدودی از کتابفروشی ها و کتابخانه های عمومی مخصوص کودکان وجود دارد البته مسئله اصلی نبود جذابیت و همه شمول بودن این مراکز برای کودکان با نیازها و استعدادهای متفاوت در جامعه است.

وی اظهار کرد: توجه به مسئله کتابخوانی در کودکان، در محیط خاص خود کودکان که به آنها حس تعلق به مکان را بدهد موضوعی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته، پژوهش ها پیرامون این امر نیز اندک و ناکافی بوده است، تنها نمونه عملی در ایران که به موضوع باغ کتاب پرداخته می توان به باغ کتاب تهران اشاره کرد.

این کارشناس برنامه ریزی شهری خاطرنشان کرد: کودکان در حساس‌ترین و مهم‌ترین سال های زندگی خود یعنی زمانی که پایه های رشد شخصیتی، ذهنی، جسمی و اجتماعی آنها شکل می گیرد تا زمانی که وارد شهر می شوند نیازمند این هستند تا زندگی اجتماعی را در مقیاس خود تجربه کنند و این امر مستلزم فراهم بودن فضایی کودکانه و صمیمانه است؛ فضایی به دور از هیاهوی دنیای بزرگتر، دنیای پر از شادی با رنگ های زیبا که در آن کودک فرصت بیان افکار تازه و پرورش و رشد استعدادهایش را داشته باشد و فضایی برای خلاقیت کودکان فراهم کند.

کد خبر 377889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.