۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰
علائم سنگ کلیه چیست؟

سنگ کلیه، عارضه‌ای دردناک است که افراد بسیاری در سراسر جهان از آن رنج می‌برند و معمولا قبل از بروز درد به ندرت تشخیص داده می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این عارضه زمانی رخ می‌دهد که نمک‌ها و سایر مواد معدنی موجود در ادرار به یکدیگر می‌چسبند و سنگ‌های کوچکی را شکل می‌دهند. اندازه سنگ‌ها از یک دانه شن تا یک توپ پینگ پنگ، متغیر است و پیش از انسداد مجاری ادراری به ندرت تشخیص داده می‌شوند. معمولا حرکت سنگ کلیه با درد همراه است که از ناحیه پهلو یا کمر، آغاز می‌شود و به سمت ناحیه تحتانی شکم و لگن پیش می‌رود. در این گزارش شما را با علائم سنگ کلیه و شیوه‌های تشخیص آن آشنا می‌کنیم.

علایم سنگ کلیه

 سنگ‌های کلیه معمولا خود را  با علائمی نظیر درد شدید در ناحیه پشت، شکم یا کشاله ران، دفع مکرر یا دردناک ادرار، وجود خون در ادرار، تهوع و استفراغ نشان می‌دهد اما سنگ‌های کوچک ممکن است بدون ایجاد هیچ نشانه‌ای دفع شوند. دفع دردناک ادرار، علامت شایعی است که اغلب به دلیل عفونت مجرای ادراری ایجاد می‌شود اما در صورتی که این مشکل بعد از ۲۴ تا ۴۸ ساعت برطرف نشود و علاوه بر درد، نشانه‌هایی مانند تکرر ادرار، تب و لرز وجود آید، مراجعه به پزشک ضروری است.

تشخیص سنگ‌ کلیه

سنگ کلیه به ندرت قبل از بروز درد تشخیص داده می‌شود؛ این درد ممکن است تاحدی شدید باشد که بیمار را راهی بخش فوریت‌های پزشکی کند. در بیمارستان انواع آزمایشات شامل سی تی اسکن، تصویربرداری با پرتو X ، عکسبرداری اولتراسوند (ultrasound) و یا تجزیه شیمیایی ادرار برای تشخیص سنگ کلیه انجام می‌شود. آزمایش خون نیز به بررسی سطوح بالای مواد معدنی که در تشکیل سنگ‌های کلیه نقش دارند، کمک می‌کند. 

عوامل موثر در تشکیل سنگ کلیه

سنگ کلیه به علت ایجاد تغییر در تعادل میان آب، نمک‌ها و مواد معدنی موجود در ادرار تشکیل می‌شود؛ عوامل بسیاری شامل بیماری‌های مزمن، نوع غذاها و نوشیدنی‌های مصرفی، موجب این تغییرات می‌شود. همچنین فاکتورهایی نظیر کم تحرکی، مصرف زیاد نمک، پرکاری تیروئید و رژیم‌های غذایی پروتئینه با افزایش دفع کلسیم در ادرار باعث ایجاد سنگ در افراد مستعد به این عارضه می‌شود.

کد خبر 377887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.