راهکار اساسی رفع بحران زیست محیطی شهرها چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت: مجموعه‌ای از عوامل موجب ایجاد بحران‌های زیست محیطی در کشور شده است و برای رفع این بحران‌ها باید راهکارهای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت درنظر گرفته شود.

امیر حسین شبانی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بخشی از عوامل به وجود آوردنده بحران‌های زیست محیطی مزمن و ریشه‌دار است و اصلاح و بهبود آنها قاعدتا نیازمند سیاست‌های طولانی مدت و زمان‌بر است.

وی با اشاره به ساختار فضایی شهرها، خاطرنشان کرد: ساختار کنونی فضای شهرها، آنها را به سمت ناپایداری و بحران‌های زیست محیطی پیش برده است، شهرها تقریبا در ۷۰ سال گذشته در فضای محیطی اطراف خود و به صورت ناموزون رشد و هزینه زیادی را از نظر زیست محیطی به مدیریت شهری تحمیل کرده‌اند.

این کارشناس شهرسازی عنوان کرد: راهبرد شهرهای فشرده برای حفظ منابع طبیعی، کاهش هزینه و دستیابی به انرژی پایدار محقق نشده است، در این شرایط راه‌حل‌ها برای رفع مشکلات زیست محیطی شهرها و کلان‌شهرها باید در سه تا چهار سطح مدنظر قرار بگیرد.

شبانی تصریح کرد: اهداف راهکارهای مدنظر برای رفع بحران‌های زیست‌محیطی در بازه‌های زمانی مختلف، باید در راستای هم باشد در غیر این صورت رفع این معضل در آینده ممکن نیست در نتیجه اقدامات بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت باید در یک راستا و با هدف استراتژیک پایداری زیست محیطی انجام شود.

وی با اشاره به اقدامات کوتاه مدت برای رفع بحران زیست محیطی شهرها، عنوان کرد: حرکت به سمت تغییر تکنولوژی ساخت خودرو با وجود نیازمندی به زمان، انرژی و هزینه از جمله راهکارهای کوتاه مدت است، بهینه کردن تکنولوژی ساخت خودرو در کشور الزام‌آور است زیرا شرایط شهرهای کشور موجب شده شهروندان از وسیله نقلیه شخصی برای رفت‌ و آمد استفاده کنند.

این کارشناس شهرسازی خاطرنشان کرد: راهکار کوتاه ‌مدت دیگر افزایش سهم حمل و نقل عمومی از سفرهای شهری است، باید هزینه‌های استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی برای شهروندان پایین آورده شود تا آنان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی تشویق شوند.

شبانی افزود: بهبود تکنولوژی ساخت خودرو و امکان استفاده شهروندان از وسایل حمل و نقل عمومی دو راهکار مهم و کوتاه مدت برای رفع بحران‌های زیست‌ محیطی است، اما بازنگری اساسی در نظام کاربری زمین و ساختار فضایی شهرها به عنوان راهکارهای بنیادی باید در بازه زمانی بلندمدت مدنظر قرار بگیرد.

کد خبر 377864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.