مناسب‌سازی دغدغه اصلی ادارات نیست

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی استان اصفهان گفت: هنوز بحث مناسب‌سازی چندان شناخته شده نیست با اینکه در حدود ۲۰ تا ۳۰ دستگاه داریم که عضو اصلی ستاد مناسب‌سازی هستند اما غیر از بهزیستی و شهرداری که در این مورد فعالیت خوبی داشته‌اند متاسفانه این امر دغدغه اصلی و اولویت کاری دستگاه‌ها نیست.

زهره ملایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص وضعیت مناسب‌سازی اصفهان و اقدامات این کمیته، اظهار کرد: عمده‌ترین برنامه دبیرخانه مناسب‌سازی، ارزیابی ادارات و دستگاه‌های اجرایی استان است و دستگاه‌های مرکزی ستاد و توابع شهرستانی توسط تیم‌هایی که آموزش دیده و تخصصی در این مورد در چهار آیتم اصلی مناسب‌سازی شامل ورودی‌ و خروجی‌ها، سرویس‌های بهداشتی و آسانسور ارزیابی می‌شوند.

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه مناسب‌سازی ادارات در جشنواره طرح شهید رجایی امتیاز دارد، تصریح کرد: در سال ۹۵ که سال اول جشنواره شهید رجایی بود موضوع مناسب‌سازی ۲۰ امتیاز و در حال حاضر ۳۰ امتیاز دارد که ما سال اول از ۸۰ دستگاه مرکز بازدید کردیم و سال گذشته و امسال در حال بازدید توابع شهرستانی دستگاه‌ها هستیم.

وی با اشاره به بازدید حدود ۱۲۰۰ اداره مرکزی و شهرستانی در سال گذشته، اظهار کرد: امسال ارزیابی ۳۶۰۰ نقطه دستگاهی در کل استان از نظر مناسب‌سازی انجام شده و در مرحله معدل‌گیری هستیم،برای یک دستگاه تنها نمره خود مرکز محسوب نمی‌شود و اگر یک دستگاه چهار تابع شهرستانی داشته باشد نمره‌اش تقسیم بر کل ادارات می‌شود و معدلی که به دست می‌آورد در داخل سامانه مدیریت برنامه‌ریزی ثبت می‌شود.

وضعیت شهر را به سامانه معبر پیامک کنید

وی با بیان اینکه از مجموع ۳۰ تیم ارزیابی تنها دو تیم مربوط به شهر اصفهان است، افزود: مابقی تعداد تیم‌های ارزیابی موضوع ارزیابی  ادارات و دستگاه‌های شهرستانی را انجام می‌دهند.

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی بهزیستی استان اصفهان در خصوص  سامانه معبر گفت: در سامانه پیامکی معبر با شماره ۳۰۰۰۰۱۲۳۲۲ شهروندان یا معلولان می‌توانند نظرات خود در مورد وضعیت شهر، موانع یا عدم مناسب بودن آنها برای تردد را به این سامانه پیامک کنند  که همه پیامها به دبیرخانه مناسب‌سازی می‌رود و پیام‌هایی که مربوط به موضوع مناسب‌سازی است پیگیری می‌شود.

ملایی بیشترین شکایات رسیده به سامانه معبر را در خصوص معابر دانست و افزود: در حدود ۹۵ درصد شکایات و پیامها مربوط به معابر، پارکها، پیاده‌روها یا خیابان‌هایی است که غیرقابل تردد بریا معلولان است، چند درصد باقیمانده در مورد موضوع ایستگاه‌های اتوبوس، بی‌آرتی و ایستگاه‌های متروی بدون آسانسور بوده است.

وی پیگیری شهرداری در موضوع مناسب‌سازی را خوب ارزیابی و تصریح کرد: شهرداری به محض اینکه شکایتی از معابر به آنها ارجاع می‌دهیم سریعا وارد عمل شده و تا جایی که بتوانند سعی در حل مشکل دارند که هیچ کدام از دستگاه‌ها چنین همکاری خوبی تا به حال نداشته‌اند.

مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه میزان مناسب‌سازی شهر تا به حال حدود ۳۵ درصد بوده است، افزود: مشکل اینجاست که بسیاری از این مناسب‌سازی‌ها اصولی و استاندارد نیست و طبق آمارها تنها ۱۰ درصد از این میزان رفتن به سمت استانداردهای مناسب‌سازی بوده است.

وی با تاکید بر لزوم ورود خیرین به موضوع مناسب‌سازی شهر و عدم توجه کافی نهادها به این امر، گفت: متأسفانه هنوز بحث مناسب‌سازی چندان شناخته شده نیست با اینکه در حدود ۲۰ تا ۳۰ دستگاه داریم که عضو اصلی ستاد مناسب‌سازی هستند اما غیر از بهزیستی و شهرداری که در این مورد فعالیت خوبی داشته‌اند متاسفانه این امر دغدغه اصلی و اولویت کاری دستگاه‌ها نیست.

ملایی در خصوص نبود همکاری دستگاه‌ها برای مناسب سازی اظهار کرد: تنها سه سال است که توانستیم به دستگاه‌ها ورود کنیم و دستگاه‌ها به دلیل جشنواره شهید رجایی ملزم شدند تا حدودی به این بحث اهمیت قائل شوند اما هنوز مناسب‌سازی اولویت و دغدغه اصلی آنها نیست.

وی با ابراز قدردانی از معاونت عمرانی شهرداری اصفهان افزود: فعالیت دبیرخانه مناسب‌سازی تا به حال خوب بوده اما این موضوع که اولویت اصلی بقیه دستگاه‌ها نیست و به صورت سطحی به آن نگاه می‌کنند از مشکلات اصلی ماست.

 مسئول دبیرخانه مناسب‌سازی بهزیستی استان اصفهان با انتقاد از عدم ورود تشکل‌ها به موضوع مناسب‌سازی گفت: تشکل‌های معلولین می‌توانند به عنوان مطالبه‌گر اصلی این موضوع وارد اجتماع بشوند و حق و حقوقشان را مطالبه کنند چون طبق قانونی که امسال آمد حق مجازات برای کسانی که مناسب‌سازی را رعایت نکنند وجود دارد و به راحتی معلولین می‌توانند این موضوع را پیگیری کنند اما متاسفانه ورود معلولان را به حد لازم نداریم.

اصفهان جزء ۳ استان مطرح کشور در موضوع مناسب‌سازی است

وی با اعلام خبر تشکیل انجمن تخصصی مناسب‌سازی گفت: به دنبال راه‌اندازی این انجمن تخصصی هستیم که اعضای آن هیئت علمی دانشگاه هستند که امیدواریم با این انجمن مناسب‌سازی تا دو یا سه سال آینده روند خوبی طی کنیم.

ملایی با بیان اینکه دلیل اصلی عدم همکاری اداره‌ها در خصوص مناسب‌سازی گفت: بحث اعتباری و بودجه مهمترین دلیل آنهاست اما به اعتقاد من اگر مدیران اهمیت موضوع را بدانند قطعا از هدایت هزینه‌های غیرضرور دیگر به این سمت استقبال می‌کنند.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت مناسب‌سازی اصفهان در کشور چگونه است، تصریح کرد: در رتبه‌بندی سال گذشته که از طریق بهزیستی کشور انجام شد اصفهان جزء سه استان برتر کشور بوده در موضوع مناسب‌سازی بوده است البته این رتبه بیشتر مربوط به فعالیت دبیرخانه‌ای است نه مناسب‌سازی محیط شهری اما در خصوص مناسب‌سازی محیط شهری اصفهان با نمره ۹۰ به بالا جز استان‌های عالی و مطرح در موضوع مناسب‌سازی بوده است.

کد خبر 377857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.