اطلاعات تازه از قتل میترا استاد،پرده‌ها کنار می روند

سی و نهمین راهپیمایی روز قدس، اطلاعات تازه پیرامون حادثه قتل میترا استاد و اظهارات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی از مهمترین عناوین روزنامه های امروز شنبه -۱۱خردادماه- است.

به گزارش ایمنا، سی و نهمین راهپیمایی روز قدس بعد از نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان از سوی امام خمینی(ره) به همین نام دیروز همزمان با ایران در برخی کشورهای دیگر برگزار شد. این مراسم همزمان با تهران در ۹۵ شهر دیگر انجام و شرکت کنندگان بعد از طی مسیرهای تعیین شده خود را به جایگاه نماز جمعه رساندند. اقدامات و تحرکات اخیر آمریکایی‌ها با همراهی برخی کشورهای عربی برای جا انداختن آنچه «معامله قرن» خوانده می‌شود، راهپیمایی امسال را شور و هیجان دیگری داده بود. بر همین اساس بود که شعار محوری روز قدس امسال «روز جهانی قدس، شکست معامله قرن، تثبیت آرمان فلسطین» اعلام شد و سخنرانان و راهپیمایان در مواضع خود و در پلاکاردها و بنرهای حمل شده در مسیر راهپیمایی به این مهم پرداخته و تأکید کردند که معامله قرن ضرورت مقاومت مستمر را نشان می‌دهد. چنان که رئیس جمهوری هم دیروز در پیامی به سران کشورهای اسلامی در نشست مکه تأکید کرد: «از رهبران کشورهای اسلامی می‌خواهم از فرصت این اجلاس برای مقابله با توطئه خطرناک معامله قرن و دفاع از فلسطین بهره‌برداری کنند و اجازه ندهند اشغال قبله اول مسلمین توسط رژیم صهیونیستی به حاشیه رود یا خدای نکرده حاکمیت آنها بر قدس شریف تثبیت‌ شود.»

روزنامه ایران صفجه نخست خود را به حضور مردم در راهپیمایی روز قدس اختصاص داد و در عکس یک خود نوشت: ««نه» به معامله قرن» روزنامه ایران در ادامه توضیح داد: دیروز مسئولان و مراجع تقلید نیز  همپای مردم به خیابان‌ها آمده بودند. حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی که از تقاطع خیابان فردوسی در مسیر راهپیمایی گسترده و پرشور مردم تهران قرار گرفت، با اشاره به اینکه روز قدس در تاریخ انقلاب اسلامی ایران از اهمیت زیادی برخوردار است، گفت: روز قدس روز تقابل همه مسلمانان در برابر متجاوزین عالم است و پیام قدس این است که فلسطین برای همیشه زنده بوده و قدس از آن مسلمانان است. رئیس جمهوری با  بیان اینکه دشمنان اسلام در دو سال گذشته توطئه‌های جدیدی علیه قدس طراحی کرده‌اند که البته به نتیجه نرسیده است، خاطرنشان کرد: دشمنان، قدس را  پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کردند که جز یکی دو کشور کوچک هیچ کشوری در جهان از آن حمایت نکرد. آنان همچنین جولان را از آن رژیم صهیونیستی  معرفی کردند که هیچ کشور و نهاد بین‌المللی از آن حمایت نکرد. روحانی تأکید کرد: بی تردید موضوع معامله قرن نیز به ورشکستگی قرن تبدیل خواهد شد و قطعاً به نتیجه نخواهد رسید.

روزنامه آرمان امروز صفحه نخست امروز خود را به بررسی اظهار نظرها و اطلاعات تازه پیرامون حادثه قتل میترا استاد اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشت: «پرده‌ها کنار می روند...» روزنامه آرمان امروز در ادامه توضیح داد: هر روز که می‌گذرد ابعاد تازه‌تری از قتل او نمایان می‌شود. روز چهارشنبه اولین جلسه بازپرسی محمدعلی نجفی به اتهام قتل همسر دوم خود میترا استاد در دادسرای امور جنایی تهران به ریاست محمد شهریاری سرپرست دادسرا برگزار شد. برنا نوشت؛ روز چهارشنبه از سوی خانواده محمدعلی نجفی سه کیف بزرگ مدارک در اختیار بازپرس این پرونده قرار گرفت تا تحقیقات کامل با اسناد و مدارک صورت گیرد. لاله عقبایی وکیل محمدعلی نجفی، درباره آخرین جزئیات پرونده قتل میترا استاد گفت: مساله بارز این است که ایشان قصد ارتکاب جرم و سوءنیتی برای ارتکاب این قتل نداشتند. پس از ارتکاب قتل نیز خودشان با پای خودشان به اداره آگاهی مراجعه کرده و خود را به ماموران معرفی کردند. همه این رفتارها نشانگر حسن نیت ایشان است. البته باید تاکید کنم که اسناد و مدارکی درخصوص مباحثی که در این پرونده مطرح است روزگذشته به شعبه بازپرسی ارائه شده است. امیدواریم با بررسی اظهارات محمدعلی نجفی؛ نتیجه‌گیری بازپرس پرونده بر غیرعمدبودن قتل باشد زیرا محمدعلی نجفی قصد قتل نداشت و میترا استاد غیرعمد کشته شده است. وی افزود: وقوع این اتفاق بسیار تلخ است و برای خانواده استاد به حتم از دست دادن عزیزشان دردناک و غم‌انگیز است؛ هنوز اقدامی در خصوص دلجویی از خانواده میترا استاد صورت نگرفته ولی به‌حتم تلاش برای دریافت بخشش و گذشت صورت خواهد گرفت.

روزنامه ابتکار صفحه نخست امروز خود را به بررسی دلایل تغییر ادبیات کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی اختصاص داد و در تیتر یک خود نوشته است: «جنگ روانی راهبرد اتاق فکر آمریکا» ولی قاسم‌ میرزایی‌نیکو، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور و نماینده اصلاح‌طلب مردم دماوند در گفت‌وگو با «ابتکار» دراین‌باره تاکید کرد که این تناقض‌گویی‌ها عملیات روانی است که ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی راه انداخته است تا افکار عمومی را با خود همراه کرده و ما را سردرگم کند. کمال دهقانی فیروزآبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در واکنش به سخنان اخیر ترامپ گفت: «ترامپ برای اینکه منافع کشورش را تامین کند به دنبال سیاست چماق و هویج در قبال ایران است و در عمل با جمهوری اسلامی دشمنی دارد و این دشمنی را بارها در مقاطع مختلف به اثبات رسانده است. از طرفی می‌گوید دنبال تغییر نظام در ایران نیستیم و از طرفی ما را آشکارا تهدید به جنگ نظامی می‌کند.»
البته تحلیلگران آمریکایی هم نسبت به این تغییر ادبیات و رویکرد ترامپ متعجب‌اند. ودیوید ایگناتیوس، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد آمریکایی طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست، سیاست خارجی «دونالد ترامپ» را با «دلقک» مقایسه کرده و آن رفتار را احمقانه خوانده است.

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود به بررسی سیاست اقتصادی آلمان که هیتلر را زمین‌گیر کرد پرداخت و در تیتر یک خود نوشته است: «نقطه آغاز شکست نازی‌ها» دنیای اقتصاد در ادامه آورده است:  «روایت‌ها از جنگ جهانی دوم، پایان عمر سیاسی نازی‌ها در آلمان را به زمان خودکشی آدولف هیتلر نسبت می‌دهند. اما برخی محققان، نگاه دیگری به موضوع دارند؛ از نظر آنها شکست نظامی و سیاسی آلمان هیتلری، نه در روسیه و آخرین پناهگاه هیتلر، بلکه به واسطه سیاست‌های اقتصادی دوران زمامداری او بود. در واقع مبدأ شکست، اجرای سیاست‌های مداخله‌گرایانه با هدف حفظ معیشت و مدیریت بهتر شرایط جنگی بود. نازی‌ها در طول زمامداری دو سیاست به کار گرفتند، آنها برای تحقق رویای خود ابتدا به سمت چاپ پول حرکت کردند؛ اما پس از بروز پیامدهای تورمی این سیاست، با هدف مقابله با تورم و مدیریت زمان جنگ به قصد پیروزی، اقدام به سیاست جیره‌بندی کردند. این سیاست روز به روز گسترده‌تر می‌شد و کالاهای متعددی را زیر چتر خود قرار می‌داد. تا جایی‌که برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان از کوپن تا حکم اعدام نیز پیش رفت. با همه اینها، جیره‌بندی در نهایت نه تنها خیال نازی‌ها را از جنبه اقتصاد داخلی و کمک به مدیریت جنگی راحت نکرد، بلکه منجر به بحران «قحطی» شد. در پایان این داستان، ده‌ها هزار نفر از آلمان‌ها پیش از آنکه بمب‌های متفقین بر سرشان فرود بیاید، به دست سیاست‌های اقتصادی دولت نازی و قحطی به وجود آمده، جان خود را از دست دادند.»

روزنامه مردم سالاری صفحه نخست امروز خود را به اظهارات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار با مدیران و اعضای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر اختصاص داده و در تیتر خود به نقل از وی نوشته است: «انسانیت اقتضا می‌کند نسبت به درد دیگران بی‌تفاوت نباشیم» سید حسن خمینی در ادامه در خصوص فلسفه تأسیس هلال احمر اظهار داشت: تاسیس هلال احمر گرچه توسط ما نبوده ولی توسط نوع انسان بوده است و انسانیت ما اقتضا می کند که نسبت به درد دیگران بی تفاوت نباشیم.وی یادآور شد: به فرموده قرآن وقتی دنیا به انسان‌ها روی می کند خوششان می آید و به فخر می آیند و خدا را فراموش می کنند، اما وقتی بلا نازل می شود به یاد خدا می افتند و بدتر از آن اینکه مایوس می شوند. یکی از وظایف ما این است که در کنار کمک به مردم، امید را به آنها بازگردانیم. یادگار امام ادامه داد: کار بزرگ هلال احمر در سیل اخیر، علاوه بر دستگیری این بود که دل‌های آنها را از نا امیدی دور کند. حضور یک همدرد در کنار انسان و تسلی دادن، انسان را از نا امیدی خارج می کند. لذا این بُعد کار در هلال احمر را هم جدی بگیرید که یکی از مهمترین مسائل انسان‌ها این است که به آنها امید دهید و نگذارید مصیبت، نا امیدی را بر آنها غالب کند.

کد خبر 377856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.