دخانیات سومین عامل مرگ و میر در جهان

یک فوق تخصص ریه با بیان اینکه دخانیات بعد از تصادفات و بیماری قلبی و عروقی سومین علت مرگ و میر در جهان است، گفت: عامل این اتفاق بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) است. اکنون سرطان ریه کشنده ترین سرطانی است که بشر می تواند به آن دچار شود.

اسدالله اسدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به مضرات مصرف دخانیات و بروز  بیماری های شایع دستگاه تنفسی اظهار کرد: بروز بیماری‌های بسیار زیادی ناشی از  مصرف دخانیات است و شایع‌ترین آن بروز برونشیت حاد است.

وی با تاکید به اینکه برونشیت حاد التهاب حاد جدار بورنشا است که در اثر تدخین سیگار و قلیان و پیپ و یا هر ماده دخانی دیگری ایجاد می شود، افزود:  اکثر کسانی که اعتیا د به دخانیات دارند دچار این علایم می شوند و علایم به صورت سرفه، خلط و تنگی نفس است و دوره کوتاه مدتی دارد و ممکن است که بعد هم تکرار شود و تکرار آن سرانجام به یک بیماری خطرناک به نام برونشیت مزمن تبدیل می شود.

فوق تخصص ریه تصریح کرد: به دلیل اینکه این علایم تبدیلی است شخص متوجه سقوط ظرفیت‌های ریه نمی‌شود، هر دهه این اختلال بیشتر می‌شود و سرانجام به بیماری انسدادی مزمن ریه تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه دخانیات تا سال ۲۰۲۰ بعد از تصادفات و بیماری قلبی و عروقی سومین علت مرگ و میر در جهان خواهد بود، گفت: عامل این اتفاق بیماری انسدادی مزمن ریه(COPD) است. اکنون سرطان ریه کشنده ترین سرطانی است که بشر  می تواند به آن دچار شود، با وجود تحولات زیاد در حوزه درمان هنوز پیش آگهی مناسبی در این زمینه وجود ندارد.

اسدیان با اشاره به اینکه متاسفانه بروز سرطان ریه در بین خانم ها از سرطان سینه پیشی گرفته است، اظهار کرد: اگر سرطان ریه در مراحل اولیه هم تشخیص داده شود هنوز پیش آگهی آن مانند سایر سرطان‌ها در جامعه نیست و با توجه به این امر اهمیت ترک دخانیات و پیشگیری از بروز سرطان ریه در بین مردم بیشتر روشن می شود.

عامل ۸۵ درصدی بروز بیماری انسدادی مزمن ریه

وی با بیان اینکه مصرف دخانیات عامل ۸۵ درصدی بروز بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) است، گفت: بنابراین بهترین کار برای پیشگیری از بروز این بیماری عدم مصرف دخانیات است و در کشورها رسیدن به این نقطه ایده آل در عمل امکان پذیر نیست.

این فوق تخصص ریه معتقد است که باید با برنامه ریزی تلاش در جهت کاهش مصرف دخانیان در بین آحاد جامعه شود. متاسفانه امروزه در بین خانواده ها شاهدیم که والدین مصرف قلیان را به همراه فرزندان نوجوان و جوان انجام می دهند و به نوعی قبح این مساله در بین خانواده ها از بین رفته است. والدین باید واقف باشند که اولین پک قلیان سبب اعتیاد فرزندان نوجوان و جوان آنها می شود.

اسدیان تاکید کرد: درگذشته افراد بر این باور بودند که مصرف دخانیات یک نوع عادت است اما اکنون اثبات شده مصرف سیگار و قلیان قدرت بالایی در وابسته شدن و اعتیاد افراد به این نوع دخانیات را دارد.

وی با اشاره به اینکه با هر بار مصرف قلیان در بین اشخاص یک حالت سرخوشی و خوشایند در مغز ایجاد می شود، اظهار کرد: اگر با مصرف دخانیات این حالت خوشایند در کسی اتفاق بیفتند برای تکرار این سرخوشی دوباره به تکرار مصرف سیگار و قلیان می پردازد و مقدار مصرف را هم افزایش می دهد و این اتفاق به معنای اعتیاد به این مواد دخانی است.

این فوق تخصص ریه پرهیز نوجوانان از مصرف سیگار و قلیان را بهترین عملکرد در پیشگیری از اعتیاد به دخانیات دانست و افزود: با توجه به اینکه نوجوانان از رفتارهای والدین الگو برداری می کنند بنابراین می طلبد که خانواده ها از استعمال قلیان و تعارف آن به فرزندان نوجوان خود اجتناب کنند.

وی یاد آور شد: بهترین راه جلوگیری از بروز بیماری‌ها تنفسی و مزمن ریه این است که افراد به سمت مصرف دخانیات نروند و چنانچه فردی گرفتار این معضل شضد باید راهکارهای درمان، کاهش مصرف و ترک دخانیات  توجه کند.

اسدیان با بیان اینکه استنشاق دود تحمیلی دخانیات به این معنا است که فردی در خانواده مصرف کننده مواد دخانی باید و سایر اعضای خانواده به اجبار عوارض این دود را تحمل می کنند، افزود: تحقیقات حاکی از آن است دود تحمیلی مواد دخانی در خانواده باعث افزایش آسم در بین کودکان و بروز و بیماریها سرطانی مزمن ریه در سنین بالا می شود.

همسران افراد سیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه

 وی اضافه کرد: مطابق مطالعات همسران افراد سیگاری چندین برابر در معرض ابتلا به  سرطان ریه و بیماری انسدادی ریه هستند و کودکان که ساختمان ریه آنها کامل نیست بیشتر تحت تاثیر استعامل دخانیات در محیط خانواده قرار می گیرند و بروز انواع بیماری های تنفسی  و آسم در بین آنها افزایش پیدا می کند.

این فوق تخصص ریه بر این باور است نکشیدن سیگار در در بین اعضای خانواده و مکان های عمومی جامعه باعث مصون ماندن دیگران از عوارض مصرف مواد دخانی می شود. خوشبختانه اکنون نسبت به دهه های گذشته در جامعه در زمینه عدم استعمال دخانیات در مکان های عمومی شاهد وضعیت بهتری هستیم و در ادارات و مکان های عمومی سیگار کشیدن افراد به صورت علنی نیست.

به گفته اسدیان؛ سیگار و قلیان حاوی نیکوتین و ماده ای اعتیاد آور هستند حدود چهار هزار تا شش هزار مواد مضر و مواد رادیو اکتیو به میزان کم در سیگار  وجود دارد که این مواد مضر واقعا سرطان زا هستند.

وی با تاکید به اینکه استنشاق دود ناشی از مصرف هر بار قلیان برابر با مصرف حداقل ۳۰ نخ سیگار است، گفت: متاسفانه باور اشتباهی که در بیم مردم وجود دارد اینکه عبور دود از آب از ورود مستقیم آن به دستگاه تنفس جلوگیری می کند و با اعتقاد به همین باور اشتباه به مصرف قلیان روی می آورند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از توتون های معطر با انواع میوه ها که بسیار نامرغوب هستند باعث وابستگی اشخاص به مصرف مدوام قلیان می شود. بنابراین تبدیل مصرف سیگار به قلیان موجب کاهش عوارض و بیماری ها انسدادی مزمن ریه(COPD)  نمی شود و  تنها راه نجات افراد از مصرف مواد دخانی ترک کشیدن سیگار و قلیان است.

کد خبر 377801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.